SAS starter CPH-Wroclaw (WRO)

  • Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date

PP

ScanFlyer Gold
SAS har besluttet sig for at starte CPH-WRO fra d. 2 maj 2011 - det er således en genåbning af denne destination fra CPH, da ruten indtil for nyligt blev fløjet af Cimber.

Det bliver også Cimber der rent operationelt komme til at stå for flyvningen denne gang, da ruten skal opereres med CRJ200 mandag, onsdag, fredag og søndag.

fra check-in.dk:

SAS bytter Kiev ud med Wroclaw

I stedet vil SAS fra den 2. maj etablere sig på ruten mellem København og den polske by Wroclaw. En rute som indtil marts måned 2010 var opereret af Cimber Sterling. Rent faktisk bliver det et leaset CRJ200-fly fra Cimber Sterling, der skal anvendes på ruten.

Der bliver tale om fire ugentlige afgange (mandag, onsdag, fredag og søndag) med afgang fra Københavns Lufthavn kl. 11.15 og ankomst i Wroclaw kl. 12.30. Returflyvningen er kl. 13.10 fra Wroclaw med ankomst i København kl. 14.20.
 
Det var på tide...
SK har efter sigende meget stor succes på GDN. Jeg har undret mig over, at SK ikke tager kampen op med DY på Krakow-ruten (eller evt Katowice).
Og SK fløj jo også til SZZ for cirka 10 år siden. Hvorfor var der et marked dengang, og ikke i dag?
 
Denne rute og flere andre i samme afstand fra København er vel også velegnede feederruter?

Andre gode kandidater kunne måske være Rostock, Leipizig/Halle eller måske Kaliningrad? Sidstnævnte har ingen ruter til lufthavne længere mod vest en Warszawa.

Lars
 
Denne rute og flere andre i samme afstand fra København er vel også velegnede feederruter?

Andre gode kandidater kunne måske være Rostock, Leipizig/Halle eller måske Kaliningrad? Sidstnævnte har ingen ruter til lufthavne længere mod vest en Warszawa.

Lars

Air Baltic har jo fløjet til Kaliningrad i et par sæsoner.
Rostock betragter jeg som urealistisk.
Leipzig er interessant, men SK fløj jo til DRS på et tidspunkt, og denne rute var åbenbart ikke rentabel. Dresden er en større by end Leipzig, så de to er nok heller ikke realistiske med SK...
 
Dette er en rute jeg setter svært stor pris på ettersom jeg er i Wroclaw hver måned.

Å reise via København er mye bedre enn dagens beste alternativ, via Frankfurt med SAS/Lufthansa og LOT. Det blir godt å slippe å reise via en så stor og ineffektiv flyplass som Frankfurt og å slippe Eurolots forferdelige ATR 72-maskiner mellom Frankfurt og Wroclaw. Jeg vet at flyplassmyndighetene i Wroclaw har gjort et stort arbeid for å få nye selskaper til byen, med åpning av ny terminal i 2011.

SAS fløy i sin tid København-Wroclaw med Fokker 50 og senere Dash 8-Q400. Cimber overtok etter hvert ruten på egen basis med seks ukentlige avganger, i hovedsak operert med ATR 42. Fløy selv ruten i november 2009, og da var det bare syv passasjerer om bord. Med unntak av rutens siste måneder var prisnivået generelt veldig høyt, ca. 2000 kr. fra Oslo til Wroclaw via København for billigste billett.

SAS har ganske bra dekning til Polen nå - med ruter fra København til Warszawa, Poznan, Gdansk og nå Wroclaw. I tillegg kommer Oslo-Gdansk, som SAS har fløyet (nesten) daglig siden 2008.
 
Billettene er nå lagt ut - og her fremkommer det at ruten skal betjenes av SAS med Canadair Regional Jet 900. Prisene starter på 588 kr. en vei.
 
SAS har ofta väldigt hög kabinfaktor på sina Polen linjer från CPH.
Kul att SAS & Cimber Air har ett bra sammarbete som möjliggör öppnande av nya linjer.
 
Billettene er nå lagt ut - og her fremkommer det at ruten skal betjenes av SAS med Canadair Regional Jet 900. Prisene starter på 588 kr. en vei.

Der flyves kun med CRJ900 i perioden 2-15. maj - herefter er det Cimber CRJ200.
 
Air Baltic har jo fløjet til Kaliningrad

Det lokale flyselskapet i Kaliningrad (KD Avia) prøvde å bygge opp KGD som skikkelig hub mellom Russland og Europa (altså bygd på bølgeprinsippet), og det gikk ikke bra (KD er nå konk). Med tanke på dette tviler jeg sterkt at det lokale markedet der kan holde liv i for mange ruter.
 
Der flyves kun med CRJ900 i perioden 2-15. maj - herefter er det Cimber CRJ200.

Aha, jeg søkte bare opp de første dagene, skjønner du. Takk for informasjonen. Synd jeg allerede har bestilt en tur i midten av mai med SAS, LOT og Lufthansa - hadde vært moro å få med seg SAS CRJ 900 på den ruten - kanskje det blir en ekstratur ...

Wroclaw Airport har lagt ut sak om den nye ruten:
http://www.airport.wroclaw.pl/en/news.php?news=2011-02-17
 
Last edited:
Aha, jeg søkte bare opp de første dagene, skjønner du. Takk for informasjonen. Synd jeg allerede har bestilt en tur i midten av mai med SAS, LOT og Lufthansa - hadde vært moro å få med seg SAS CRJ 900 på den ruten - kanskje det blir en ekstratur ...

Velbekommen. Ja det var også nemt at blive syndt af og egentlig lidt besynderligt at operere ruten med CRJ900 de første fjorten dage. Men det er jo med at få kabalen til at gå op...
 
SAS har fløjet på Kaliningrad

Ja men det godt nok nogle år siden efterhånden. Siden da har Air Baltic også prøvet sig på ruten, men uden held. Det er et svært marked og jeg tror ikke du se SAS forsøge sig i nær fremtid.
 
SAS øker til daglige avganger på ruten til høsten (med unntak av lørdager). Cimbers CRJ-200 byttes ut med MD-80/CRJ900 på enkelte avganger.
 
Last edited:
Kul med en destination som får förstäkt kapacitet.
SAS har en hel del flighter till Polen nu...WAW, WRO, POZ & GDN från CPH. WAW flygs en mix av CRJ-900/MD-80/A319/A321
Från OSL flyger SK till GDN och till hösten öppnas även ARN-GDN.
 
SAS utvider også fra 5 til 12 ukentlige avganger mellom København og Poznan. Med dette vil SAS ha nattstopp i Poznan.
 
Godt at se at SK øger på Polen. Men hvad med KRK og SZZ?
DY flyver til KRK fra CPH 4 gange om ugen, samt dagligt fra OSL. Er der for meget leisure og for lidt biz i den destination?
For nogle år siden var der også daglige afgange på CPH-SZZ, men den rute blev lukket ned. Den burde passe fint til CRJ200? Og en rundflyvning kunne lidt frisk sagt klares i frokostpausen!
 
Szczecin flyplass (SZZ) har mye ubekvem beliggelse (ca. 40 km fra sentrum), sa mest av folket velger a bruke Berlin (130 km avstand, men mye mye stor utvalg av ruter)...
 
SAS øker fra 6 til 12 ukentlige avganger mellom København og Wroclaw fra vinterprogrammets start. Det blir nattstopp i Wroclaw og ny avgang kl. 22.45 fra København og fra Wroclaw kl. 06.20. I tillegg videreføres avgangen kl. 11.15 fra København og kl. 13.00 fra Wroclaw. På et år har SAS økt fra 4 til 12 ukentlige avganger på ruten.

http://airport.wroclaw.pl/en/2012/05/31/additional-flights-to-copenhagen/
 
Last edited:
Back
Top