SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Fortsatt dyrt og sitte med et lite antall fly i to flåter. Burde nok kutte den ene.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Såvidt jeg klarer se og telle meg frem til så forsvant eller forsvinner 2 A330-300 og 2 A350-900, hvor vel alle unntatt 1 A330-300 er ute å flåten

Så da ender man opp sånn omtrent med dagens flåte med 4 A350 og 7 A330, men er vel ennå litt «subject to change»

Är det verkligen två A330E? En, som troligen ska försvinna är LN-RKR, men som än så längre går i trafik.
Den andra, som är avställd just nu, är SE-REH, och den ingår, så vitt jag vet, i "Power by the hour-avtalet" med leasingbolaget Jackson Square
och borde komma tillbaka i flottan, åtminstone delar av året.

Så jag får det till att 4 A350, 4 A330E och 3 A330Classic kommer att finnas kvar i flottan. Men jag kan ju ha missförstått det hela.
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Är det verkligen två A330E? En, som troligen ska försvinna är LN-RKR, men som än så längre går i trafik.
Den andra, som är avställd just nu, är SE-REH, och den ingår, så vitt jag vet, i "Power by the hour-avtalet" med leasingbolaget Jackson Square.

Så jag får det till att 4 A350, 4 A330E och 3 A330Classic kommer att finnas kvar i flottan. Men jag kan ju ha missförstått det hela.

Jeg telte med LN-RKH, selv om det kanskje både var litt unøyaktig og feil ;)
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

DN artikkelen, i det minste overskriften, er slik jeg tolker det noe misvisende. Eventuelt overdramatiserer. Poenget er at SAS må oppnå enighet med de vesentligste fagforeningen, og de som blant annet gjenstår er de danske og svenske kabinforeningene. Og en av årsakene her er jo at avtalene deres ikke har utgått ennå. Det gjør de først i mars, i motsetning til de norske som gikk ut i høst, og enighet ble oppnådd. Så det handler mer om et krav om avtale enn et kutt
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Siden SAS ønsker å konvertere gjelden til den svenske og danske staten til aksjer, så anser EU dette som ytterligere statsstøtte, og vil sannsynligvis påføre SAS en form for straff.

Som en konsekvens av dette kan SAS bli tvunget til å skalere ned produksjonen eller kvitte seg med deler av selskapet, for eksempel SAS Ground Handling.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Siden SAS ønsker å konvertere gjelden til den svenske og danske staten til aksjer, så anser EU dette som ytterligere statsstøtte, og vil sannsynligvis påføre SAS en form for straff.

Som en konsekvens av dette kan SAS bli tvunget til å skalere ned produksjonen eller kvitte seg med deler av selskapet, for eksempel SAS Ground Handling.

EU kan också kräva att SAS måste ge bort slot tider till konkurrerande flygbolag på tex ARN, CPH & OSL. Förmodligen kommer marknaden få mer information i samband med Q1 rapporten 24/2
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Siden SAS ønsker å konvertere gjelden til den svenske og danske staten til aksjer, så anser EU dette som ytterligere statsstøtte, og vil sannsynligvis påføre SAS en form for straff.

Som en konsekvens av dette kan SAS bli tvunget til å skalere ned produksjonen eller kvitte seg med deler av selskapet, for eksempel SAS Ground Handling.

Hører det prates om at SAS Cargo/Spirit er lagt ut for salg, og at Norwegian er en av de som vurderer kjøp.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Eksisterer norwegian cargo enda? Eller gikk dette med i dragsuget under rekonstruksjonen?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Gikk med i dragsuget. Kapasiteten som DY har på cargo i dag selges av en GSA her i Norge.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hører det prates om at SAS Cargo/Spirit er lagt ut for salg, og at Norwegian er en av de som vurderer kjøp.
Her må man vel holde tunga rett i munnen. SAS Cargo er de som selger fraktkapasiteten til SAS. De tviler jeg på blir solgt ut. Spirit Cargo Handling som er cargo-delen av SGH har jeg også hørt er i spill. SAS solgte jo nettopp sin Forwarding-del (Trust Forwarding) til SG Logistics så tydelig at de ønsker å kvitte seg med ting som ikke er "core business".
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Ikke overraskende at det oppstår diskusjoner i et marked som etterspør A350 globalt. Det er eiers/utleiers marked og det har det vært en god stund for denne flytypen. Flere selskaper har vært ute etter SAS sine A350.
Overraskende at SAS ikke har blitt enige for lenge siden med eierne her.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Da er RSA godkjent og klar. Fikk det akkurat bekreftet.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hva er det som gjør at man taper nesten 1 milliard på 1 måned? Er det pga konkursbeskyttelsen, eller ville de tapt 1 milliard om de ikke hadde vært i konkursbeskyttelse?

Hvor lenge kan dette holde på før det er over and out?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hva er det som gjør at man taper nesten 1 milliard på 1 måned? Er det pga konkursbeskyttelsen, eller ville de tapt 1 milliard om de ikke hadde vært i konkursbeskyttelse?

Det er egentlig umulig å svare på så lenge de ikke viser regnskapet.
Men det er klart det er endel kostnader inne her som ikke er relatert til driften. Men hva som er «konkurskostnader» eller regnskapsmessige teknikaliteter blir ren gjetting
 
Back
Top