SAS snart med inflight internet (status-tråden)

Re: SAS snart med inflight internet

Etter hvert som bruk av mobiltelefon på fly blir mer vanlig, vil det nok presse seg frem et krav om "stillesoner". Det er meningsløst å stole på menneskers "folkeskikk" ift. mobilbruk ombord i et fly, særlig ettersom det er store kulturelle forskjeller ute og går. Det bør være klare regler om når og hvor man skal kunne snakke i telefon, hvis ikke vil det hele bli riktig utrivelig for andre passasjerer.

Som tidligere nevnt, så tror jeg problemet er betydelig overdrevet. Jeg har flydd en del US innenriks hvor man også kan bruke ip-telefoner, og jeg har aldri opplevd forstyrrende situasjoner.

På Lufthansa sa de ifra om at bruk av Skype etc var forbudt. Spennende å se om de også kommer med mobildekning etterhvert.

Prisen på bruk av GSM/GPRS/SMS vil være ganske stiv. Det samme som å ringe fra utlandet.

Firmatelefon = problem solved..

Jeg vil tro at prisen gjør at det ikke blir noe plagsom problem, selv om Skype gjør det relativt rimelig. Men nå har vi jo ingen formening om Mb prisen, eller om det blir per flight osv..

Ut ifra hvilket abonnement og leverandør man har, kommer prisen på GSM, SMS og GPRS til å variere noe.

Onboard a SAS aircraft you are considered abroad, also when you travel domestic. The costs for mobile services (voice, SMS, GPRS etc) will be charged according to your service providers prices. The passengers will be invoiced as per general routines for international roaming.

Last edited:

Første maskin, LN-RCX, blir utstyrt i midten av desember.

Den maskinen er allerede i ARN for modifisering og installering av wifi, og skal komme tilbake i løpet av de 2 første ukene i desember.

De prisene du viste til i går tafpl var jo såpass friske at det sikkrer ca null bruk, av GSM tjenester i allefall.. Da ser jeg ikke poenget med å ha et GSM bassert system ombord.

Men WiFi prisene kan nok folk svelge, det blir spennende å se hva slags priser DY legger seg på!

Er det noen updates / noen som vet nærmere når internett kommer på IC maskinene til SAS?

Tipper de starter neste høst - man venter vel på sertifisering av Panasonic's siste satelittsystem, om jeg ikke tar helt feil.

De prisene du viste til i går tafpl var jo såpass friske at det sikkrer ca null bruk, av GSM tjenester i allefall.. Da ser jeg ikke poenget med å ha et GSM bassert system ombord.

Men WiFi prisene kan nok folk svelge, det blir spennende å se hva slags priser DY legger seg på!

De anslåtte prisene var ikke helt korrekte. Prisnivået virket veldig høyt, dyrere eller det samme som å ringe fra Kina til Norge.

SAS kommer med en pressemelding om SASWiFi innen kort tid. På fredag skal det også holdes en pressekonferanse på Arlanda, med Rickard Gustafson. Jeg regner med at han kommer til å snakke om SASWiFi.

SAS: alltid ett hestehode bak :-)

Eller "vær der når det skjer" som de selv sier

SAS hadde wifi ombord allerede i 2005 ... ikke deres feil at CBB måtte legge ned ...

Hysj....du må ikke forstyrre virkelighetsoppfatningen til heiagjengen.... ;-)

Synes dog at SK har brukt vel lang tid fra annonsering til implementasjon.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Last edited:

Ja, men det har ikke vært SAS' skyld. Det er sertifiseringen til Panasonic som er forsinket.

Spør du Kjos så er årsaken det at DY har kjøpt opp all ledig kapasitet i verden for montering av WiFi i fly! Det var det han klarte å uttale tidligere i år, selv om SK har valgt et annet system :)

SAS hadde wifi ombord allerede i 2005 ... ikke deres feil at CBB måtte legge ned ...

Riktignok ombord på IC-maskinene, men det er selvsagt korrekt. SAS var vel heller tidlig ute (i det hele og store) når de startet med dette i 2004. Kanskje de første?

Spør du Kjos så er årsaken det at DY har kjøpt opp all ledig kapasitet i verden for montering av WiFi i fly! Det var det han klarte å uttale tidligere i år, selv om SK har valgt et annet system :)

Er det dedikerte installatører til hvert system, eller er det noen "verksteder" som har spesialisert seg på WiFi installasjoner på fly?

Dette er selvfølgelig tull og tøys. Det er Panasonic's folk som lærer opp SAS' tekniske personell på ARN. Ingen sammenheng med ROW44. Imidlertid kan det godt være at det har vært 'kø' for å få sertifisert systemene ...

Som tidligere nevnt, så tror jeg problemet er betydelig overdrevet. Jeg har flydd en del US innenriks hvor man også kan bruke ip-telefoner, og jeg har aldri opplevd forstyrrende situasjoner.

Jeg tror heller ikke dette blir et stort problem. Det var imidlertid en del som kom til å velge bort andre selskaper når disse annonserte at man skulle introdusere mulighetene til å ringe ombord (for ordens skyld, du var ikke blant disse)...;) Jeg vet imidlertid ikke om disse har ytret seg i denne tråden.

Back