SAS snart med inflight internet (status-tråden)

Re: SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Vet ikke om dette er riktig tråd, men prøver. Finnes det noen oversikt over hvilke fly som har Wifi? Skal fly LN-rrf.

SAS har 10 B737-800 med WiFi:
LN-RCX
LN-RCY
LN-RCZ
LN-RPM
LN-RPO
LN-RRK
LN-RRL
LN-RRS
LN-RRT
LN-RRW

I tillegg er alle A330/A340 utstyrt med WiFi - unntatt LN-RKP.

God tur!
 
SAS 737-800 med Internet ombord

Noen som har oversikt over hvilken av 737-800 i SAS sin flåte som har Internett om bord og som skal virke

Har SAS kommet lengre med å installere Internet i flere fly som går i Europa og innenlands ?

Jan
 
Re: SAS 737-800 med Internet ombord

Fløy LN-RRS i går OSL-CPH med fungerende WIFI ombord.

Jeg har ikke sett noen oversikt over hvilke maskiner som har fått skiboks og hvilke som vil få det.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Takker for infoen.

Hva med planer å installere i flere fly som benyttes i Europa - som for eks A319-320-321 og de nye A 320 som kommer ??

Jan


SAS har 10 B737-800 med WiFi:
LN-RCX
LN-RCY
LN-RCZ
LN-RPM
LN-RPO
LN-RRK
LN-RRL
LN-RRS
LN-RRT
LN-RRW

I tillegg er alle A330/A340 utstyrt med WiFi - unntatt LN-RKP.

God tur!
 
Re: SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Takker for infoen.



Hva med planer å installere i flere fly som benyttes i Europa - som for eks A319-320-321 og de nye A 320 som kommer ??



Jan



Wifi i 737 skal vel byttes ut med ny wifi løsning, som sikkert rulles ut når de skal inn til en C/D check. Om de som allerede har wifi på byttes ut kommer vel helt an på om kostnad kan forsvares VS hvor lenge de har igjen i flåten


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Hvor godt fungerer internett i de oppgraderte LH flyene til SAS? Er det raskt nok til å streame youtube e.l.?
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Hvor godt fungerer internett i de oppgraderte LH flyene til SAS? Er det raskt nok til å streame youtube e.l.?

Min erfaring er at det i starten fungerte ganske bra, men det siste året har det vært svært langsomt og meget ustabilt. I dag går jeg bare ut fra at det ikke fungerer, og blir heller positivt overrasket om jeg klarer å lese litt nyheter i løpet av en langtur.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Min erfaring er at det i starten fungerte ganske bra, men det siste året har det vært svært langsomt og meget ustabilt. I dag går jeg bare ut fra at det ikke fungerer, og blir heller positivt overrasket om jeg klarer å lese litt nyheter i løpet av en langtur.

Ok takk, skal reise til SFO med en to-åring, så da trenger vi all underholdning vi kan få, og sånn sett hadde et velfungerende wifi vært bra - krysser fingrene for at systemet har en god dag.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Tok en Live speedtest på SK939 den 31 Aug 2017.
Husk at utube 1080p greier seg 100% stabilt med ca 3-4 mbps.
Vet ikke hvor mye variasjon det er her men flyet brukte en server i New York når denne testen ble gjort.

https://youtu.be/XTOz7eh0HAk
 
Last edited:
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Ok takk, skal reise til SFO med en to-åring, så da trenger vi all underholdning vi kan få, og sånn sett hadde et velfungerende wifi vært bra - krysser fingrene for at systemet har en god dag.

Ikke stol på at det er raskt nok til å streame. Last heller ned nok til å vare turen.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Ok takk, skal reise til SFO med en to-åring, så da trenger vi all underholdning vi kan få, og sånn sett hadde et velfungerende wifi vært bra - krysser fingrene for at systemet har en god dag.

Det statiske grunnlaget mitt er magert, men på turen min for ein månad sidan var det greitt nok til å laste nettsider på dei mest sørlege delane av ruta. Over Canada og Grønland gav eg opp. Youtube trur eg er dårleg butikk. Villa lasta ned enten derifrå eller frå Netflix først.

Flya går vel rett og slett så langt nord at det blir på grensa til at linken mellom fly og satellitt blir bra. Og når den er bra så er det ganske mange brukarar å dele på.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Det er i praksis ikke mulig å streame video ombord i et SAS-fly. Og det er heller ikke noe vits å prøve, da det eventuelt stjeler all båndbredde til de andre passasjerene. Både i Netflix og Viaplay kan du laste ned ting før du drar, det er bedre for alle.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Den eneste måten å få video til å fungere ombord er å ha nedlastete til device eller ha noe cachet på flyet slik som for eksempel Norwegian bruker.

Ellers er tilgjengelighet av nettet veldig variabel og du må regne med at det ikke i det hele tatt fungerer det meste av flighten. Ta det som en positiv overraskelse når det fungerer, ellers vil du bare bli sittende og frustrere mesteparten av tiden. Husk også at over Kina er det ikke lov å tilby internett.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Satt engang ved siden av en som ble skikkelig sur da han oppdaget at hos SAS var Internett ikke gratis for alle. Han antok at siden det var gratis hos Norwegian så burde det også være det hos SAS.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Det statiske grunnlaget mitt er magert, men på turen min for ein månad sidan var det greitt nok til å laste nettsider på dei mest sørlege delane av ruta. Over Canada og Grønland gav eg opp. Youtube trur eg er dårleg butikk. Villa lasta ned enten derifrå eller frå Netflix først.

Flya går vel rett og slett så langt nord at det blir på grensa til at linken mellom fly og satellitt blir bra. Og når den er bra så er det ganske mange brukarar å dele på.

Dette stemmer nok bra. Satellittene er geostasjonære, og ligger derfor over ekvator. Dekningen langt nord er derfor ofte dårligere.
 
SAS snart med inflight internet (status-tråden)

Imarsat som er et av de ledende selskapene av satellittbaserte kommunikasjonstjenester har de senere årene jobbet med nye forbedre satellitter og systemer.

Hvis du ser på kartet for Imarsat 4 & Aphasat nettverket så er det ganske tydelige områder med hull:

4c60f6f388ea775bc6299772e13cd36b.jpg


Nye Inmarsat 5 som er på vei inn i tjeneste nå består av en ekstra aktiv satellitt, har bedre dekning og høyere hastighet.

0e23d9b7cc9c08c245b6d23c022c3da0.jpg


Dog så finnes det fortsatt noen mørke områder langt nord og sør, hvor dekningen er dårlig eller fraværende. Det vil også kunne oppleves dårlig forbindelse i faser der bruker (her flyet) bytter fra en satellitt til en annen.

https://www.inmarsat.com/about-us/our-satellites/our-coverage/

Edit: Bare så jeg ikke blir helt arrestert her, det finnes blant annet også to andre store globale leverandører, Iridium og VSat(ViaSat). Begge leverandørene satser også hardt med nye forbedret dekning. Leverandører som Panasonic og Gogo leier kapasitet hos leverandør som blant annet er nevnt over, og lager deretter gode løsninger som selges til flyselskaper.

Anyway, poenget var at hvis målet var å vite hva som gjøres for å forbedre dekning å hastighet ombord så er det fint å se på hva Inmarsat og Iridium holde på med :)
 
Last edited:
Re: SAS snart med inflight internet (status-tråden)

Sidan vi framleis er litt OT og på den tekniske sida. Med GEO-stasjonære satellittar er det litt begrensa kva ein kan forvente så langt uansett. Sjølv om dekningskartet viser dekning, vil ein vere avhengig av gode antennesystem for å få skikkeleg fart; gjerne større antenner enn det er plass til på fly.

Sjølv om Iridium no held på å sette igang IridiumNeXt (satellittar som går i polare baner så det i prinsipp er like god dekning over heile jorda), så trur eg heller ikkje dette kjem til å vere løysinga på breiband på fly; for lite kapasitet.

Det er to andre interessante ting som føregår:
OneWeb er i gang med å bygge ut bakkeinfrastrukturen sin (som mellom anna består av antenner på Svalbard). Dei skal ha ein konstellasjon på mange hundre satellittar basert på LTE (mao mobilkommunikasjon). Desse vil gi moglegheit for breiband over heile verda. Dei påstod på ein konferanse i fjor at dei hadde to kundar som begge redda foretningsmodellen; Coca Cola og Airbus. Så vi får sjå korleis det blir. Det er mange satellittar som skal skytast opp, mykje som kan skjere seg. Men det er folk med pengar og driv bak. I tillegg står vel Facebook mfl. på vent til liknande prosjekt også.

Elles er det eit norsk prosjekt oppe til vurdering også (men eg er redd det er for seint). Ideen er å skyte opp to satellittar i høg-elliptisk bane; då vil dei største delen av døgnet dekke nordlege område og "oppføre seg" som ein GEO-stasjonær satellitt. Dette er store og dyre saker, og det er ikkje sikkert det går an å lukke den casen på samfunnsøkonomisk måte. Å selje trafikk til fly over nordpolområdet er ein av moglegheitene, men kritikken går på om ein skal ta rissiko i 1-2 Mrd norske skattepengar for å levere ei slik teneste. Alternativet kan vere å seie at dette er kritisk norsk infrastruktur, då kan staten (evt. stat/forsvar) invistere, men då blir det kanskje ikkje levert tenester til fly. Såvidt eg veit har dette nettopp vore gjennom kvalitetssikring av KVU. Eg har ikkje rota meg til å lese den rapporten, så er litt usikker på status. Som sagt; eg er litt redd at Noreg er 5-10 år for seint ute med dette; det har vore snakk om eit slikt prosjekt sidan nitt-talet.
 
Re: SAS snart med inflight internet (status-tråden)

Ser at OY-KAS er i TLL hos MagneticMRO og har fått seg "takboks", nye seter fikk den for en stund siden.
 
Re: SAS snart med inflight internet (status-tråden)

Idag ankom SE-ROB till Arlanda med takbox. Är det första A320neo som fått Wifi?
 
Back
Top