SAS slutter å bruke Avro RJ70

Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Det er i alle fall åpenbart at dersom SAS skal fortsette satsningen på LCY, bør de se etter eget materiell. Man må vel ha rimelig god inntjening på en rute før innleie av fly med mannskap vil lønne seg.
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

A318 komer IKKE til SAS Norge. Hva har skjedd med Tommy777 og hans forhold til SAS????

Ingenting. Men det må være lov til å være kritisk til enkelte ting de finner på. Løsningen har ligget på bordet lenge, men man har ikke tatt noen avgjørelse på hvordan man skal løse materiellproblematikken med LCY. Det er vel ingen som helst tvil om at SAS tjener penger på LCY og man trenger jo ikke være rakettforsker for å finne ut hvilket materiell som passer til flyplassen. Ved å velge CRJ-900 har man ekskludert den maskinen man hadde i parken som faktisk kunne servet LCY. A318 er en løsning og man kunne rotert maskinene mellom CPH-LCY-OSL-LCY-CPH f.eks. Man kunne også gitt beng i sensasjonsoppslag i avisen og brukt Avro. Man kan også bruke Q400 via Widerøe..

Det finnes faktisk andre alternativer dersom man ønsker å ha LCY på kartet
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

SAS har i dag sendt ut en melding til pressen om at de blander sammen to flytyper...

i meldingen går det frem at SAS Norge og Transwede presisere at de ikke opererer flytypen BAe146 og at det flyet som benyttes på ruten mellom Oslo og London(Transwede) er av typen Avro70. De viser også til at motorer og systemer er andre enn på enn BAe146...

I skrivet heter det at Teknisk Ukeblad har blandet sammen de to flytypene. Bildene som følger saken i bladet er av et fly i SAS-farger ogde skriver jo at selskapet bruker BAe146 mellom Oslo og London.

det er ikke enkelt....:cry:
 
Last edited:
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Tommy: les hva jeg skriver ang. Q400 - den kan ikke brukes på LCY-OSL uten å blokke nesten en tredjedel av setene.
CFM: Q400 climber bra, men med så tung last som full kabin og rimelig fulllasted med fuel for å nå OSL fra LCY går det ikke uten å blokke ganske mange seter. Du skal ha en rimelig god (og sikker) yield på de resterende setene om du skal sjanse på å fly med 20 seter blokkede på returen. Dessuten får du en merkelig miks, i og med at du KAN fly med full load den ene veien og ikke den andre. Om SKC får noen A318 kan de sikkert benyttes.

Nå bare spekulerer jeg villt, men hva med City Airline's ERJ-145? Det blir eventuelt fremdeles wet-lease, men det er en "annen operasjonell løsning" som også burde fungere bra.
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Ta en Q400 og la det være igjen 50 eller 56 seter eller hva som en måtte gå. Gjør den litt mere komfortabel og du har en OK maskin for LCY.
Med full kabin klarer vi strekninger på ca. 2:10 timer uten problemer med Q400, f.eks. VIE-RIX. Uten å ha sett så mye på det er det godt mulig at LCY-OSL vil komme på ca. 2:30, så jeg kan forstå at det vil kunne være et problem.
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Slik jeg leser det har allerede herr SAS Norge Strand allerede lagt ned ruten til LCY fra OSL. Nei, det vi kan håpe på er at noen av de andre aktørene på LCY med bedre produkt og kostnadsnivå begynner å fly til OSL når CNO legger ned.

Men hvis man tenker hypotetisk, så hadde en ideell maskin OSL-LCY vært en Dash 8-Q300NG med Q400s PW150A/range/cruise speed/climb og rundt 40-44 seter.

Og CFM, LCY-OSL er bare 64nm lengre enn VIE-RIX, så 2:20 vil være en normal tid hvis ikke slingene rundt London og OSL blir for store da.
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

SAS har i dag sendt ut en melding til pressen om at de blander sammen to flytyper...

i meldingen går det frem at SAS Norge og Transwede presisere at de ikke opererer flytypen BAe146 og at det flyet som benyttes på ruten mellom Oslo og London(Transwede) er av typen Avro70. De viser også til at motorer og systemer er andre enn på enn BAe146...

I skrivet heter det at Teknisk Ukeblad har blandet sammen de to flytypene. Bildene som følger saken i bladet er av et fly i SAS-farger ogde skriver jo at selskapet bruker BAe146 mellom Oslo og London.

det er ikke enkelt....:cry:

Jeg var litt forvirret da jeg hørte på nyhetene her om dagen ja.
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

SAS har i dag sendt ut en melding til pressen om at de blander sammen to flytyper...

Takk for presiseringen. Jeg ble også forvirret da jeg trodde dette gjaldt BAe 146, som SAS leier inn fra Atlantic Airways, og ikke Avro-maskinene fra Transwede. Det virker ikke som om SAS og Mr. Strand var klar over dette da de først kommenterte saken, eksempelvis ved at de trakk inn LCY-ruten som jo ikke har noe med saken å gjøre.

Men hvis man tenker hypotetisk, så hadde en ideell maskin OSL-LCY vært en Dash 8-Q300NG med Q400s PW150A/range/cruise speed/climb og rundt 40-44 seter.

Men er folk særlig lystne på å sitte i over to timer i en Dash 8-300? Hvis man skal ha et seteantall rundt 50 seter, virker CKs ERJ-forslag bedre. Potensialet for å fylle en 50-seters jet med bare Business Class og Economy Extra er vel større enn en Dash fra Widerøe...
 
Last edited:
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Utrolig dårlig av ett teknisk magasin å få med seg så lite fakta,og ta bilde av en tq-maskin og utgi den for å være en 146.atlantic har ikke malt sine.og at sas flyr med tq-crew er bare delvis sant.kabinen er sas og 80%av cockpit
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Hvorfor er wet-lease så mye dårligere enn å eie flyene selv? Finanskostnadene ved å eie fly selv må jo være svært høye (særlig nå), og SAS er vel heller ikke i posisjon nå til å påta seg mer risiko?
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Hvorfor er wet-lease så mye dårligere enn å eie flyene selv? Finanskostnadene ved å eie fly selv må jo være svært høye (særlig nå), og SAS er vel heller ikke i posisjon nå til å påta seg mer risiko?

Pilotenes fagforening setter som regel foten ned for utstrakt bruk av wet lease. Avtalen regulerer det ganske detaljert, uten at jeg kjenner avtalen i SAS. Grunnen er at produksjonen mest mulig skal holdes innenfor selskapet.
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

ser at teknisk ukeblad skriver følgende:

* BAe 146-100 = Avro RJ70
* BAe 146-200 = Avro RJ85
* BAe 146-300 = Avro RJ100

Inntrykk av artikkelen at det gjelder alle disse typene? Er det riktig og si at dette ikke er riktig, at Avro RJ70 har andre systemer og motorer men produsert av samme fabrikk?
 
Last edited:
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Ja Avro serien er jo langt nyere, så mange blir nok lurt av dette.
Men oversikten fra Teknisk Ukeblad, er vel for å illustrere
setekapasiteten og størrelsen på flyet - i så måte er den riktig.

Dog slutter også "likheten der", selv om flyene for meningmann
ser svært like ut. Det skal aldri ha oppstått slike problemer
på Avro-serien, de flyene kan jo mer eller mindre betraktes
som et helt "nytt" fly sammenlignet med den eldre BAe-serien.
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Det med at AVRO 146 series RJ70/RJ85/RJ100 og BAe 146 series 100/200/300 er SÅ ulike er vel en sannhet med modifikasjoner. I følge Type Certificate Data Sheet No. BA16 fra UK CAA dukker det opp noen interessante informasjoner, bl.a. at BAe 146-300 kan påmonteres fire stk. Textron Lycoming LF507-1H, som er den samme motortypen som alle AVRO 146 RJene har. Ellers ser det ut til å være en mengde modifikasjoner som kan gjennomføres, slik at BAe 146 (spesielt -300en) ligner mer og mer på en AVRO 146.

Med andre ord her er vi i et analogt område til DC-9en og de tidlige MD-80er (81/82/83) hvor markedsføringen krever en navneendring, men egentlig det tekniske som ligger bak er stort sett det samme og TU er ikke helt på viddene.

Kilder:
http://www.caa.co.uk/docs/1419/srg_acp_ba16-16.pdf
http://www.easa.eu.int/ws_prod/c/do... BAe 146_Avro 146RJ (iss 1 dtd 11 Jun 08).pdf
 
Back
Top