SAS sine avtaler med Cimber

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Er det noen som har oversikt over SAS sine avtaler med Cimber, hvor mye flyr Cimber for SAS , hvor mye SAS crew flyr Cimber jern, og når går avtalen(e) ut ??

Så vidt jeg ved udløber aftalen til april....de andre ting ved jeg ikke noget om
Hilsen
Ole

Cimber flyver ialt fald mellem CPH og HAM,TXL og DUS med deres CRJ200 og Cimber crew for SAS.

hvor mye flyr Cimber for SAS?

Gjorde en oversikt tidligere i år over hva Cimber skulle fly for SAS denne sommeren og i slutten av mars var statusen dette:

CPH-ABZ 2 av 2 daglige
CPH-DUS 3 av 5 daglige
CPH-GDN 1 av 4 daglige
CPH-HAM 4 av 5 daglige
CPH-HAJ 1 av 3 daglige
CPH-LUX 1 av 2 daglige
CPH-PLQ 1 av 3 daglige
CPH-POZ 1 av 1 daglige
CPH-STR 1 av 3 daglige
CPH-SVG 1 av 4 daglige
CPH-VNO 1 av 3 daglige
CPH-AES 2 av 2 daglige

Totalt 19 daglige flighter og det var 4 stykker CRJ-200 som ble brukt

Vinterprogrammet har jeg ikke sett på, men antar det er ganske likt

Så vidt jeg ved udløber aftalen til april....de andre ting ved jeg ikke noget om
Hilsen
Ole

Jeg vil bli ganske overasket hvis ikke avtalen blir forlenget, med mindre Cimber skulle gå under. Per dags dato har jeg problemer med å se en annen løsning enn Cimber (eller et annet selskap med egnende flytyper) flyr denne produksjonen for SAS. SAS har vel idag ikke kapasiteten til å fly disse og jeg kan heller ikke se noe ny kapasitet er på vei inn til å dekke opp for dette

Skal bli spennende å se hva som skjer med samarbeidet ettersom Cimber Sterling mest sannsynlig skal selge denne delen av virksomheten.

Litet off topic men på samma tema: vet någon när ATR OY-CIJ flög sista flygningen för SAS ? Finns det i någon SAS data application ? Den var i SAS målning i mars 2010 men i Cimber målning i juni 2010.

SAS har tatt bort Cimber Sterling fra ruten CPH-SVG etter at "midtsommer-programmet" var ferdig i august. Da ble det 5 daglige avganger alle med SK materiell.

Jeg vil bli ganske overasket hvis ikke avtalen blir forlenget, med mindre Cimber skulle gå under. Per dags dato har jeg problemer med å se en annen løsning enn Cimber (eller et annet selskap med egnende flytyper) flyr denne produksjonen for SAS. SAS har vel idag ikke kapasiteten til å fly disse og jeg kan heller ikke se noe ny kapasitet er på vei inn til å dekke opp for dette

Widerøe? :D

Widerøe? :D

Har heller ikke ledig kapasitet. Produksjonen det er snakk om tilsvarer rundt 4 fly

Dessuten ser jeg heller ikke de med base utenfor Norge eller at noen fly SAS-ruter ut fra CPH med Q400 (untatt det WF måtte fly for SAS fra Norge til CPH

Tja, det var ment som en spøk, men hvorfor ikke la Widerøe overta dette med mer materiell eller ev. at SAS skaffer seg det materiellet de trenger? Å bruke Cimber må jo bare være å sponse en konkurrent?

SAS har tatt bort Cimber Sterling fra ruten CPH-SVG etter at "midtsommer-programmet" var ferdig i august. Da ble det 5 daglige avganger alle med SK materiell.

Og snart blir det 6 daglige avganger med SVG-CPH. Husker ikke datoen i hodet, men en gang i høsten var det ihevrtfall.

CPH-AES ble før helgen utført med en CRJ900 fra SAS. Har SAS "overtatt" denne ruten fra Cimber?

Det er nå ikke lenger 2 rundturer, men bare en!
Så ser ut som de har satt inn sine egne CRJ9 nå :)

Last edited:
Det er nå ikke lenger 2 rundturer, men bare en!
Så ser ut som de har satt inn sine egne CRJ9 nå :)

SAS økte til to daglige fra sommerprogrammet, men klarte tydeligvis ikke å tjene penger på en innleiet CRJ-200 - kanskje ikke så overraskende? Marginene må ha vært veldig små på denne ruten - vi snakker om en rute med i utgangspunktet lavt passasjergrunnlag, nesten to timer flytid, et innleiet fly med bare 50 seter og stort prispress. Ser ut til at SAS igjen skal bruke CRJ-200 fra sommerprogrammet, men tror dette er feil - det blir nok en daglig med CRJ-900.

Ellers ser jeg at SAS har endret disponeringen av CRJ-200 noe, bl.a. skal de brukes på København-Bologna - men ikke lenger til Palanga. CRJ-200 skal også brukes til Lyon i vinter, men går tilbake til CRJ-900 i sommerprogrammet.

Last edited:
SAS bruker CRJ-900 i oktober pga overgangen fra to til en flight på kvardager, tilbake til Cimber og CRJ-200 fra november...

Og pga dette må eg reise via BGO på onsdag for å komme meg til CPH istede for direkte. Skal videre til NCL, i nettopp en Cimber CRJ-200...

Back