SAS sent ute med MD80

Det har garantert vært tema tidligere.

Men på hvilke ruter ble disse 2 MD83 maskinene benyttet? TLV* osv? Og var det slik at A319 iallfall var tenkt til å kunne brukes på noen av de samme rutene?

De ble anskaffet for å gå til Jeddah og Ryiadh. Det var ingen suksess, så de gikk der det passet seg etter det.

@MOW: Hva var egentlig rekkevidden på MD83? Fra SFJ er det jækla langt til et vettugt alternate og CPH - Riyadh/Jeddah er rundt 4500 km.

De ble anskaffet for å gå til Jeddah og Ryiadh. Det var ingen suksess, så de gikk der det passet seg etter det.

Hvordan var økonomien i å ha disse maskinene gående på vanlig europeisk trafikk sammenlignet med MD82? Det var kanskje mer verdi i å selge dem videre til selskaper som hadde bruk for rekkevidden?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hovedsaklig, men MD ble også brukt.

SAS hadde en egen 767 som gikk på SFJ. Den hadde økonomi-seter i alle 3 kabinene, mener jeg å huske. Den gikk som oftest som nattflyvning.
I sommersesongen ble det av og til fløyet CPH-SFJ-CPH med MD-80, men da var det lagt inn mellomlanding i Keflavik på vei tilbake for refueling og crew-bytte.

SAS hadde en egen 767 som gikk på SFJ. Den hadde økonomi-seter i alle 3 kabinene, mener jeg å huske. Den gikk som oftest som nattflyvning.
I sommersesongen ble det av og til fløyet CPH-SFJ-CPH med MD-80, men da var det lagt inn mellomlanding i Keflavik på vei tilbake for refueling og crew-bytte.

Grønlands versjonen av 767-300ER hadde 1 Business Kabin, den første kabinen hadde samme Business Konfigurasjon som de «andre» - denne maskinen ble også brukt en del på Seattle.

SAS kjøpte vel 2 767-300ER fra Air Europa ? Disse hadde ren turist klasse konfigurasjon - gikk vel mye i Europa. Disse hadde også en annen kabin konfigurasjon med en kabin ?

Grønlands versjonen av 767-300ER hadde 1 Business Kabin, den første kabinen hadde samme Business Konfigurasjon som de «andre» - denne maskinen ble også brukt en del på Seattle.

SAS kjøpte vel 2 767-300ER fra Air Europa ? Disse hadde ren turist klasse konfigurasjon - gikk vel mye i Europa. Disse hadde også en annen kabin konfigurasjon med en kabin ?

Jeg mener å huske SAS hadde 2 stk 767 som var litt "odd bird"og gikk hovedsaklig på Europa. Den ene gikk for det meste mellom CPH/OSL/ARN-LHR og den andre gikk SFJ. Den ene hadde helt annerledes setekonfigurasjon og tok "svimlende" 248 pax mens vanlig 767 konfigurasjon var for SAS sin 767 188 pax(da med de 2 første kabinene med CC-seter).

Jeg mener å huske SAS hadde 2 stk 767 som var litt "odd bird"og gikk hovedsaklig på Europa. Den ene gikk for det meste mellom CPH/OSL/ARN-LHR og den andre gikk SFJ. Den ene hadde helt annerledes setekonfigurasjon og tok "svimlende" 248 pax mens vanlig 767 konfigurasjon var for SAS sin 767 188 pax(da med de 2 første kabinene med CC-seter).

SE-DKZ og -DKY (B767-3Y0ER) var de to flyene som hadde anderledes dørkonfigurasjon. Og derfor helt anderledes setekonfigurasjon også. De fløy på LHR fra ARN/CPH/FBU. Jeg trodde at det var andre -383ER som ble benyttet på SFJ, det virker i alle fall slik når man blar i gamle tidtabeller, som viser setekart for flytypene og de forskjellige konfigurasjonene for B767-300ER. Det var minst 4 forskjellige konfigurasjoner.

@MOW: Hva var egentlig rekkevidden på MD83? Fra SFJ er det jækla langt til et vettugt alternate og CPH - Riyadh/Jeddah er rundt 4500 km.

Hvordan var økonomien i å ha disse maskinene gående på vanlig europeisk trafikk sammenlignet med MD82? Det var kanskje mer verdi i å selge dem videre til selskaper som hadde bruk for rekkevidden?

Sent from my iPhone using Tapatalk

CPH-JED gikk med blokkert midtsete i C og redusert last. Det holdt akkurat. For det meste. ;)

Ikke særlig forskjell på -82 og -83 egentlig, annet enn en smule høyere avgifter pga høyere MTOW. De gikk en del charter også, SE-DPI var til og med malt i fulle Scanair-farger og 'oppgradert' til 161(?) seter i en periode.

Da den kom hjem etter et leieopphold (juletider 1993) var den hvitmalt og var blitt omkonfigurert til 141 seter. Desverre var det 'ingen' om hadde fått med seg dette, så jeg hadde et svare strev med å få tak i riktige last- og balansepapirer da jeg skulle være med på en Røde Kors-charter til Baku 1. juledag ...

SE-DKZ og -DKY (B767-3Y0ER) var de to flyene som hadde anderledes dørkonfigurasjon. Og derfor helt anderledes setekonfigurasjon også. De fløy på LHR fra ARN/CPH/FBU. Jeg trodde at det var andre -383ER som ble benyttet på SFJ, det virker i alle fall slik når man blar i gamle tidtabeller, som viser setekart for flytypene og de forskjellige konfigurasjonene for B767-300ER. Det var minst 4 forskjellige konfigurasjoner.

Dise to kom ikke før i 1996. Før det hadde de to 'standard' 767-er (OY-KDH + 1) som gikk ARN-LHR-FBU-LHR-ARN eller CPH-LHR-CPH-LHR-CPH eller en variant .. Disse hadde 242 seter og redusert MTOW ettersom de kun fløy korte ruter. Under Fotball-VM i USA i 1994 måtte disse 'resertifiseres' til full MTOW og det førte til litt styr da ingen hadde tenkt på det før det nesten var for sent ... ;)

Dette var forøvrig samme seteantall som BU hadde på sine to -200'er ... Men nå er vi vel på villspor (igjen) ..

Tusen takk, jeg hadde glemt dette med dørene, de kom helt på slutten av min «karriere» i SAS og fløy kun engang med en av disse LHR-FBU.

Dise to kom ikke før i 1996. Før det hadde de to 'standard' 767-er (OY-KDH + 1) som gikk ARN-LHR-FBU-LHR-ARN eller CPH-LHR-CPH-LHR-CPH eller en variant .. Disse hadde 242 seter og redusert MTOW ettersom de kun fløy korte ruter. Under Fotball-VM i USA i 1994 måtte disse 'resertifiseres' til full MTOW og det førte til litt styr da ingen hadde tenkt på det før det nesten var for sent ... ;)

Dette var forøvrig samme seteantall som BU hadde på sine to -200'er ... Men nå er vi vel på villspor (igjen) ..

Her begynner en jo å huske noe ;) var det 242 seter i Grønlands konfigurasjon - den med en Business Kabin ? Og var det 219 seter i den originale konfigurasjonen? (Eller 209 ?) husker også tallet 207, men det er # biler på Bainbridge fergene :lol:

Her begynner en jo å huske noe ;) var det 242 seter i Grønlands konfigurasjon - den med en Business Kabin ? Og var det 219 seter i den originale konfigurasjonen? (Eller 209 ?) husker også tallet 207, men det er # biler på Bainbridge fergene :lol:

Nei, 242 var 'all Y' .. Den originale konfigurasjonen med to C-kabiner mener jeg var 196 først og så 205 ... eller 207?

219 kan passe med kun en C-kabin .. men det var jo noen varianter ... Litt uklart her ..

-200'ene hadde 156 seter - samme som MD82 - uten sammenligning forøvrig ,....

Det var tre litt spesielle maskiner som i ulike perioder frekventerte Fornebu og som hadde nøyaktig samme antall seter, 242:
Braathens 767-200, SAS A300 og SAS B767-300.

Spør meg ikke hvordan jeg husker dét, men ikke hva jeg gjorde i går formiddag.

Malmø hadde flyplass allerede i 1923 på Bulltofta. !

Tak, KnutW! Jeg var nemlig ræd for, at jeg var den eneste som
kunne huske Bulltofta! Jeg husker CPH-MMA ruten, som blev befløjet med
Convair Metrop!

Tilbage på sporet!

Last edited:
Denne tråden blir jo bare bedre og bedre og en av de beste vi har hatt.

Det har i hvert fall kommet mye god mimring og nerding! Veldig greit å kunne la diskusjonen surre litt rundt og dermed få en masse andre detaljer og historier som egentlig ikke er relevant for tråd-temaet, men som er interessant å høre om.

Personlig ante jeg ikke at MD80 (83?) ble brukt på SFJ, man lærer jaggu noe nytt hver dag på Flyprat!

Apropos lange MD80-ruter, ble de brukt på Kuwait også? Mener å erindre at SAS hadde en rute dit en gang i tiden?

Inspirert av tråden vurderes det å bygge en MD80 modell med drageskjema anno 1981.

Spørsmålet er om den skal lages i det vanlige klassiske skjemaet àla DC-9 eller en lettere modifisert versjon àla A300. Altså med litt knekk opp foran på stripen og tykk hvit stripe under den blå stripen langs vinduene.

Hva mener forumistene her?

Back