SAS sent ute med MD80

l
SAS leide også ut flere MD-8x til Australske Compass som gikk konkurs mens maskinene var i drift hos dem, disse ble hentet ut meget fort for at de ikke skulle bli dratt inn i konkurs boet:

De ble da heller ikke behandlet så bra der nede, og de kom hjem med et par motorer som ikke tilhørte SAS. Det førte til dype 'forviklingar' hvis jeg husker rett ....

Ja malmø fikk sin Lufthavn, Sturup, i 1972. Den overlevde også utbyggingen av Øresund. Trafikken i dag er primært SAS fra ARN samt noen ruter til Wizzair.

Her hopper jeg ganske langt fra trådens tema, men la gå. Dette er jo tross alt en mimretråd for nerder. Og historien er litt morsom.

Malmø hadde flyplass allerede i 1923 på Bulltofta. Da den offisielt stengte 2. desember 1972 sto det fremdeles en tidligere SAS Caravelle under ombygging til etterretningsfly i hangaren til Malmø Flygindustri. For å få denne levert til Flygvapnet måtte det søkes spesialtilstånd fra kommunalstyrelsen. Saken lekket selvsagt til pressen som med store bokstaver kunne avsløre at et spionfly var under bygging i Malmø.

Dette er forøvrig samme Caravelle som nå eies av Le Caravelle Club og står på Arlanda.

Tilbake til MD80!

De ble da heller ikke behandlet så bra der nede, og de kom hjem med et par motorer som ikke tilhørte SAS. Det førte til dype 'forviklingar' hvis jeg husker rett ....

Husker at jeg fløy med en av disse kort tid etter tilbakeleveringen. Merket ikke noe spesielt som passasjer utover at det var malt annerledes. Besetningen fortalte at de var kommet tilbake nylig etter utleie i Australia.

Husker at jeg fløy med en av disse kort tid etter tilbakeleveringen. Merket ikke noe spesielt som passasjer utover at det var malt annerledes. Besetningen fortalte at de var kommet tilbake nylig etter utleie i Australia.

Nei, de ble ikke satt i trafikk før alt var etter forskriftene. Skulle bare mangle.

Nei, de ble ikke satt i trafikk før alt var etter forskriftene. Skulle bare mangle.

Jeg tror at «flyvertinne-nylig» kan være 2-3 måneder og disse fløy vel i hybrid lakkering ganske lenge….uansett 100% enig at ting var på plass når de endte opp i trafikk igjen….

Det er jo litt pussig at SAS satte disse i trafikk såpass fort, det var jo maskiner som ikke var planlagt i trafikk programmet, de skulle jo være utleid i flere år.

Dette med motorene, som soleklart ble byttet til Dokumenterte SAS motorer før det var passasjer trafikk, var et stort problem. De ble jo fløyet hjem til Fornebu med de udokumenterte motorene og udokumenterte flymotorer er et langt større problem enn udokumenterte innvandrere !

Mener at de 3 ? Motorene ble avskrevet og ingen ! Deler fra disse ble noensinne benyttet.

Her hopper jeg ganske langt fra trådens tema, men la gå. Dette er jo tross alt en mimretråd for nerder. Og historien er litt morsom.

Malmø hadde flyplass allerede i 1923 på Bulltofta. Da den offisielt stengte 2. desember 1972 sto det fremdeles en tidligere SAS Caravelle under ombygging til etterretningsfly i hangaren til Malmø Flygindustri. For å få denne levert til Flygvapnet måtte det søkes spesialtilstånd fra kommunalstyrelsen. Saken lekket selvsagt til pressen som med store bokstaver kunne avsløre at et spionfly var under bygging i Malmø.

Dette er forøvrig samme Caravelle som nå eies av Le Caravelle Club og står på Arlanda.

Tilbake til MD80!

Off Topic og langt i fra … Lillestrøm :p er jo de aller beste innleggene. Siden Malmø er nevnt må jeg nesten komme med en pre-bongo reiserute (pre siden en viss senor Fnat nok ennå raste rundt i Lillestrøm med Lemus Tuffe Cross trehjulssykkel på den tiden.

Men SAS hadde en seilklubb og vi som satt i styre og stell fikk gratis billetter for møter og mange var i Stockholm (de hadde budsjett og egne båter til og med ) En kunne jo reise FBU-ARN-FBU what fun is that ! Jeg fant denne ruten:

FBU - GOT med Busy Bee F-27
GOT - ARN med SAS DC-10-30
ARN - MMA med SAS DC-8-63
MMX - CPH med Ristaren (Hovercraft)
CPH - FBU med stort sett DC-9-41

Den ble gjennomført 3-4 ganger (ikke minst fordi MMX hadde Europas billigste Tax-Free ;)

Den ble gjennomført 3-4 ganger (ikke minst fordi MMX hadde Europas billigste Tax-Free ;)

HMA mener du. ;)

Og i tillegg var billettene FBU-CPH-HMA vv. billigere enn FBU-CPH vv. Så det ble noen vorspiel-turer etter vaktslutt for å hamstre børst. Hjemme i god tid til å rekke en runde på by'n.

Reisen foregikk selvfølgelig med overnattingsbag med skittent undertøy og toalettsaker så ikke tollerne skulle fatte mistanke. :)

MD80 må da ha vært det mest behagelige flyet for passasjerene gjennom tidene, med forbehold om det er mye jeg ikke har fløyet så mange maskiner. Seating med 2+3 var fin, med skikkelige stoler. Fikk en plass foran i flyet så var det omtrent helt tyst.

MD80 må da ha vært det mest behagelige flyet for passasjerene gjennom tidene, med forbehold om det er mye jeg ikke har fløyet så mange maskiner. Seating med 2+3 var fin, med skikkelige stoler. Fikk en plass foran i flyet så var det omtrent helt tyst.

Men bakerste var det overhodet ikke tyst….

Før dereguleringen i 1994 og starten på «race to the bottom» var det å sitte foran på en SAS MD80 i skikkelige seter med gooood benplass (34 tommer pitch?) selv på økonomi og full service -med varme rundstykker- noe av det absolutt beste man kunne ha innen Europa.

Støynivået var særdeles lavt, faktisk et par knepp under den nyere MD90. Årsaken var at MD90 hadde mer futt i airconditionanlegget og det var vesentlig høyere suselyd fra dysene. Jeg hadde gjerne tatt lange turer med MD80 på den tiden om det hadde vært mulig. De lengste turene jeg hadde var rundt 3400 km, rett under fem timer blokktid. Det var med LN-RMB og LN-RMF, de to eneste MD83 i SAS-flåten.

Mtp støynivået i kabinen er nok A380 og A340 stillere, men jeg tar gjerne 1990-utgaven av MD80 når som helst!

Last edited:
............. i skikkelige seter med gooood benplass (34 tommer pitch?) selv på økonomi og full service -med varme rundstykker- noe av det absolutt beste man kunne ha innen Europa.

MD81 (130 seter) hadde 34'' i hele maskinen, unntatt de 5-6 bakerste radene. Så du nøt god seteavstand i mesteparten av økonomiklassen også, med mindre du reiste til ARN ... ;)

MD87 (110 seter) hadde samme opplegget, men MD82 (156 seter) 32'' over hele balja. MD83 hadde vel bare 6 rader med 34'', totalt 141 seter.

Etter 1999 ble det en del omkonfigurasjoner - men da hadde jeg sluttet.

Ja, jeg husker dette, men sliter med å huske hva jeg hadde til middag i går ....

Det har garantert vært tema tidligere.

Men på hvilke ruter ble disse 2 MD83 maskinene benyttet? TLV* osv? Og var det slik at A319 iallfall var tenkt til å kunne brukes på noen av de samme rutene?

Last edited:

Men på hvilke ruter ble disse 2 MD83 maskinene benyttet? TEL osv? Og var det slik at A319 iallfall var tenkt til å kunne brukes på noen av de samme rutene?

TLV var vel et klassisk eksempel?

Mener 2 av A319, de med litt mer motorkraft, initielt var tiltenkt å kunne fly til Grønland?

Så de er ikke helt like alle de 4 småbussene altså?

A319 har vel blitt brukt til TLV i en periode, men det var vel også en del A321?

Var det som en konsekvens av 9/11 at SAS parkerte MD83?

Men på hvilke ruter ble disse 2 MD83 maskinene benyttet? TLV* osv? Og var det slik at A319 iallfall var tenkt til å kunne brukes på noen av de samme rutene?

Fløy de ikke MD-83 til SFJ i en periode?

Er ikke helt sikker. Tror ikke de var så veldig mye brukt til SFJ da de for det meste brukte DC10 på grunn av fraktkapasiten som er viktig til Grønland. En eller annen plass langt bak i hodet mener jeg å huske at de ble brukt mellom København og Riayd en periode.

På slutten ble de brukt litt forskjellige steder. Fløy selv med en MD83 fra CPH til OSL.

Når vi vandrer på mimringens veg: Kan noen belyse det tekniske aspektet? Jeg glemmer aldri min eneste MD80-tur på klappsete fra København til Stavanger, hvor vi hadde litt "kuk i motoren" og jeg ble forklart hvordan motoren gikk på med et "pang". Dette må jo være noe skikkelig gammal tennplugg-teknologi?

Er ikke helt sikker. Tror ikke de var så veldig mye brukt til SFJ da de for det meste brukte DC10 på grunn av fraktkapasiten som er viktig til Grønland. En eller annen plass langt bak i hodet mener jeg å huske at de ble brukt mellom København og Riayd en periode.

På slutten ble de brukt litt forskjellige steder. Fløy selv med en MD83 fra CPH til OSL.

SFJ var vel 767 rute, gjennom 90-tallet?

Back