SAS selger slot på London-Heathrow

Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Det er vel en slot som kommer fra SVG som er solgt. Ser man på 2014-tallene og antall flighter, så ser det ut til at antall passasjerer pr flight var som følger:

CPH = 130
ARN = 123
GOT = 110
OSL = 103
SVG = 85

Samtlige destinasjoner har et gjennomsnittlig passasjertall pr flight som er lavere enn gjennomsnittet på LHR som var 156 i 2014
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Det er vel en slot som kommer fra SVG som er solgt. Ser man på 2014-tallene og antall flighter, så ser det ut til at antall passasjerer pr flight var som følger:

CPH = 130
ARN = 123
GOT = 110
OSL = 103
SVG = 85

Samtlige destinasjoner har et gjennomsnittlig passasjertall pr flight som er lavere enn gjennomsnittet på LHR som var 156 i 2014

Håper virkelig ikke at det er SVG som får reduksjonen, da ryker muligheten til en effektiv dagstur slik som det er nå. Prisene til og fra oljebyen er hvertfall stive, BA ligger lavere. Reiser vel i snitt hver 14 dag og har aldri stusset over lavt belegg. Ruta ut fra SVG opereres mye med 737-600 og -700 og har vel temmelig lik utnyttelse som OSL rutene som flys mye med -800.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Hvis det reduseres fra 2 til 1 daglige på SVG, mister man fort grepet om de forretningsreisende og da blir det vel en sakte død. Tror heller SAS kutter vekk 1 daglig på CPH, ARN eller OSL ettersom hvor passer best.
 
SAS selger slot på London-Heathrow

Samtlige destinasjoner har et gjennomsnittlig passasjertall pr flight som er lavere enn gjennomsnittet på LHR som var 156 i 2014


Noe som vel egentlig er helt uinteressant statistikk med tanke på alle langdistanserutene fra LHR.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Hvilket vel var den forrige rekorden?

Ja, det tror jeg. Jeg kan ikke huske å ha sett noen slots som har gått til høyere pris enn dette (men innrømmer at jeg ikke sitter på all informasjon i så måte), så det kan nok virke som at SAS har fått en god deal.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

En på a.net gjorde et regnestykket på dette. Antar man 10 års nedbetalingstid, man setter inn et fly med 250 seter og har 82% belegg vil kjøpet av denne sloten koste hver passasjer $40 eller 300kr. Må kan man selvsagt justere på parameterene her, men uansett er det en svært høy pris når man ser på marginene i bransjen
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Fra OSL har lenge ofte best pris til LHR vært via SVG i mange tilfeller. Det sier noe om belegg.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Fra OSL har lenge ofte best pris til LHR vært via SVG i mange tilfeller. Det sier noe om belegg.

Det gjør det absolutt ikke. Prissettingen fungerer nemlig også motsatt, det er veldig ofte også billigst å fly via OSL og CPH til LHR enn direkte fra SVG. Hvorfor? Betalingsviljen for direktefly er større.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Jeg reiser mellom TRD og LHR minst en gang i måneden. Av de 4 mulighetene (ARN,CPH,OSL,SVG) er som oftest SVG billigst, mens CPH gjerne koster mest, tett fulgt av OSL. Belegg og yield på første leg er selvfølgelig en feilkilde, men dette er vel allikevel ikke den verste indikatoren?
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Blue1 hadde vel 1x HEL i sin tid eller noe sånt, men hvor den sloten kom fra eller ble av har jeg aldri helt skjønt

Var ikke det slot med veldig ukurante tider, som de fikk som "nytt selskap"? Mener den hadde ulike tider hver dag hele uka.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Jeg har vel ca 60 turer til LHR i løpet av et år, og veldig ofte er ikke direkte billigst. Det er svært mye oljerelatert trafikk på ruta som inkludert meg selv betaler godt for billettene. Ikke uvanlig at jeg må ut med mellom 6-9000 kr for en t/t på kort varsel.

Etter så mange turer så er inntrykket at belegget er bra. Nylig så flyttet de også rutetiden frem slik at det nå passer enda bedre for dagsreisende. Hvis SAS går ned til en daglig så ryker tilbudet til foretningsreisende.

Både SVG og GOT er lagt opp slik at det pr i dag er mulig med dagsturer, ut morgen og retur ettermiddag/kveld. De tre andre har mange avganger til dagen, og det vil være "lettere" å kutte en rute for så å sette inn større materiell på resten. Er det noen som har formening om når på døgnet de mest verdifulle "slotene" på LHR er?
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Er det noen som har formening om når på døgnet de mest verdifulle "slotene" på LHR er?

De synker i verdi i løpet av dagen.

http://centreforaviation.com/analys...slot-machine-hitting-the-jackpot-again-108646

In a presentation given in Sep-2012, Heathrow’s Head of Network Development Sarah Whitlam estimated the average value of a daily pair of slots at the airport.

The value varies considerably by time of day, with an early morning slot pair worth around GBP15 million, falling to GBP10 million at midday and around GBP5 million in the evening. She also estimated the value of a non-daily slot pair at up to GBP0.5 million for a single day.

....

Virgin Atlantic went on to note the need for arrival slots before 07:30 for high-yielding flights arriving from the Far East, Africa, India and the Middle East, while arrivals between 06:00 and 10:30 are suited to arrivals from the US east coast, with arrivals before 09:30 preferred. Arrivals after 09:30 are less suited to the US east coast but can be used for US west coast arrivals. The value of slots also varies according to the economic cycle. In general, the earlier the arrival, the higher is its value. Regular daily slots at the same times every day are more valuable than those that not daily or are not at the same times each day.

Nå bruker ikke jeg ruten SVG-LHR utenom for å treffe gamle studiekamerater, men har hørt om flere som på jobbreise velger å bruke KL om morgenen så de er fremme på LHR 09.00 eller LCY 08.55 og så tar de SK eller BA hjem (mulig det var før SK-morgenruten ble flyttet en time tidligere).
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Ifølge Check-in.dk er det en morgenavgang. Den forsvinner først etter sommerprogrammet.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Prissettingen fungerer nemlig også motsatt, det er veldig ofte også billigst å fly via OSL og CPH til LHR enn direkte fra SVG. Hvorfor? Betalingsviljen for direktefly er større.

Og folk lurer på hvorfor SAS ikke tjener penger...
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Og folk lurer på hvorfor SAS ikke tjener penger...


Henger ikke med på den logikken, det er jo en måte å tjene penger. Jeg betaler glatt gjerne 2-3000 for å fly direkte. Både folk som reiser mye og lite er villige til å betale ekstra for kortere reisetid. De fleste her inn derimot er meget entusiastiske og tar mer enn gjerne et ekstra stopp.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Det er jo helt naturlig å ta mer betalt for noe som har større verdi for kunden, noe en direkterute har.

Helt klart, men samtidig så er det kanskje en indikasjon på mye kapasitet på SVG-LHR om veldig mange får tilbud om billige turer via SVG (jeg har selv registrert at TOS-LHR via bl.a. SVG har vært veldig lavt priset til tider). Hadde SVG-LHR solgt veldig godt så hadde det neppe vært spesielt god butikk å selge seter på disse avgangene billig til de som reiser via SVG.
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Interessant. LGW var ingen suksess tidligere, men situasjonen i dag er litt annerledes, og man kan sikkert kanalisere mer trafikk dit. Transfertrafikk via London er ingen prioritet for SAS, da det ikke er noen Star-destinasjoner derfra som ikke kan nås direkte fra Skandinavia eller andre Star-hubs.


Transfertrafikk via London er ikke prioritert, say what? Flyr nesten utelukkende via LHR ut i verden, spesielt nå med terminal 2.

Alt kan ikke gå via FRA/EWR...(?)
 
Re: SAS selger slot på London-Heathrow

En på a.net gjorde et regnestykket på dette. Antar man 10 års nedbetalingstid, man setter inn et fly med 250 seter og har 82% belegg vil kjøpet av denne sloten koste hver passasjer $40 eller 300kr. Må kan man selvsagt justere på parameterene her, men uansett er det en svært høy pris når man ser på marginene i bransjen

Spennende regnestykke - og skulle likt å forstå kjøpers rasjonale bak en sådan pris.
 
Back
Top