SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

det lå vel litt i kortene å bruke de parkerte bussene på litt annen type trafikk?!?! Men veldig, veldig kult hvis dette blir noe av i utvidet grad!
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Han (Lufthavnssjef Martin Berntzen) mener likevel Strand bommer litt når det gjelder lengden på flyplassen.

- Dagens regelverk vil vare fram til 2012. Det er først etter dette det kan bli problemer å ta ned de interkontinentale flyene som Airbus og Jubojet. At ikke Strand har denne oversikten nå er forståelig, sier Berntzen.

Så Herr lufthavnsjefen er ikke interessert i denne typen trafikk etter 2012?? :drunk:
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Kortsiktig tenking, en norsk folkesport. :)

-A

ved siden av å være født med ski på beina kan vi si at den første tanken vi har i hjernen er; 100 kroner i dag er da mye mer verdt enn 1000 i morgen!;)
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Kortsiktig tenking, en norsk folkesport. :)

-A

Nuvel... Ikke at jeg er uenig i at det er tendener til kortsiktig tenkning, men å hevde at det er norsk folkesport er nok å gjøre oss nordmenn mer spesielle enn vi i realiteten er. Dette er nok et kjent fenomen ikkke bare i Norge.;)
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Så Herr lufthavnsjefen er ikke interessert i denne typen trafikk etter 2012?? :drunk:

Dette er fullstendig tatt ut av sin sammenheng. Det han kommenterer er at det må på plass en forlengelse innen den tid.
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Jeg tror opptil flere må lese artikkelen en gang til.
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Men hvorfor har man planer om å forkorte rullebanen i utgangspunktet?
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Jeg siterer fra artikkelen:

Det er Avinor som skal avgjøre om rullebanen skal kortes ned i nordenden med 150 meter. Dette for å imøtekomme kravene til nye sikkerhetssoner.

:)
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Et triks som Avinor har brukt flere steder: det koster å forlenge rullebanen, så la oss forkorte den i stedet for å få nødvendige sikkerhetssoner ;)
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Hvorfor kan da ikke Lufthavndirektøren da kalle en spade en spade? ;)
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Hvorfor kan da ikke Lufthavndirektøren da kalle en spade en spade?

Ville i så fall være første gang noe fornuftig kom fra den kanten...... :headbang :headbang
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Noen som vet når disse flyene er satt opp?
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Et triks som Avinor har brukt flere steder: det koster å forlenge rullebanen, så la oss forkorte den i stedet for å få nødvendige sikkerhetssoner ;)

Hmmm... Det er vel ikke akkurat snakk om å forkorte banene "i stedet for" å få nødvendige sikkerhetssoner. Det man gjør er å forkorte banene, slik at kravene om sikkerhetssoner blir tilfredsstilt.

Det er blant annet derfor KSU nå må oppruses for 400 mill. Uten en slik opprustning hadde "useable runway" blitt nesten halvert.
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Det er blant annet derfor KSU nå må oppruses for 400 mill.

Nicky. Jeg vet du har sterke meninger om Kristiansund. Men jeg synes det er drøyt å påstå at nordmøringene må "oppruses" for 400. mill....
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Det hadde kanskje gjort at de slappet av litt mer ... ;)

Very well - let's not go there --- tilbake på sporet!!
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Hmmm... Det er vel ikke akkurat snakk om å forkorte banene "i stedet for" å få nødvendige sikkerhetssoner. Det man gjør er å forkorte banene, slik at kravene om sikkerhetssoner blir tilfredsstilt.

Det er blant annet derfor KSU nå må oppruses for 400 mill. Uten en slik opprustning hadde "useable runway" blitt nesten halvert.

Jeg mener selvfølgelig det du skriver :) For det er noen baner som er gjort noe kortere i tillegg til at det er bygget ut sikkerhetssoner. Dermed sparer man penger på utfylling og utbedring av områder rundt plassen. Men det blir vel OT.
 
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Nicky. Jeg vet du har sterke meninger om Kristiansund. Men jeg synes det er drøyt å påstå at nordmøringene må "oppruses" for 400. mill....

Men det er jo så sant som det er sagt :) I morgen fyrer lufthavnsjefen av den første sprengladningen, og frem til den 7. februar 2013 kan vi se frem til et storarbeid hvor drøyt to og en halv millioner kubikk masse skal forflyttes. Dette, pluss nye sikkerhetssoner og nytt lysanlegg i øst beløper seg på nærmere 400 mill. kroner.
http://www.kvernberget.net/nyheter104.php

I tillegg kommer ny terminal, nytt driftsbygg... og litt annet småpjask :) Slik ser oppstillingsområdet ut i dag:

90413322.png


Og slik skal altså se ut om få år:

91935302.png


Herre bli bra :nor (beklager avsporingen MOW, men følte jeg måtte :rolleyes: )
 
Last edited:
Back
Top