Men nu är det ju inte bara antalet säten som avgör minimum cabin crew.
Är antalet floor level exits olika på SAS A330 och A340 ?
Svaret er ja. Dørpar 1, 2 og 4L/R er floor level exits, 3L/R er ikke regnet som det.
Egentlig er alle utgangene i utgangspunktet floor level, men man skiller mellom type A og type B. A må være bemannet under avgang og landing, B er mindre og behøver ikke å være bemannet. Derfor er maks. pass. antall for en A330/340 med dørkonfig. som vi har i SAS ca. 380+/-, mens en maskin med 4 type A dørpar kan ta 409 pax.
I OM-A 4.1 fra 1. dec 2009 så står det minimum crew som 6 på både 330 og 340.
Svaret er ja. Dørpar 1, 2 og 4L/R er floor level exits, 3L/R er ikke regnet som det.
Egentlig er alle utgangene i utgangspunktet floor level, men man skiller mellom type A og type B. A må være bemannet under avgang og landing, B er mindre og behøver ikke å være bemannet. Derfor er maks. pass. antall for en A330/340 med dørkonfig. som vi har i SAS ca. 380+/-, mens en maskin med 4 type A dørpar kan ta 409 pax.
Har sjekka det opp en gang til.
Å ser du OM-A 3.5 står det som er førende.
Altså 1 cc, per 50 seter. Har sjekket dette opp også med manualguruene. Å dette blir rettet på neste revisjon. Altså 5 cc på en A340.
Well, det er fortsatt 3 flor level exits av typen stor, så da burde fortsatt svaret være -6- ?
Spør igjen jeg.. Hva må til for at samme crew kan fly NRT-EVE-CPH?
Her må det jo være muligheter til å selge en god del ekstra stoler.
Well, det er fortsatt 3 flor level exits av typen stor, så da burde fortsatt svaret være -6- ?
Da har jeg fått et bekreftende svar, å jeg har feil.
Å litt rett.
Det som er et minimums krav til sertifisering er antall seter, dører har ikke noen betydning.
Dette i følge EU-Ops reglementet.
MEN i SAS har man valgt å sertifisere A330 og A340 likt, da med et minimum crew på 6 cc på begge flytyper. Dette er fordi dette er kostnadsbesparende.
På de fleste lange flighter flyr SAS uansett med 9 cc, å det er dermed langt innenfor kravet.
SAS kan derimot velge å ha minimum crew på 5, men da må flyene re-sertifiseres. Dette er DYRT.
I SAS manualverk er det refferert til OM-A 4.1.3.5.
Håper dette oppklarer endel, selv om dette er komplisert. Å jeg beklager min påstålighet. Men igjen det er dette som er så flott med slike foraer, man lærer.![]()
Til slutt et lite hjertesukk! Steward, du må lære deg forskjellen mellom Å og OG. Du bruker konsekvent å istedenfor og.:up:
En stund til, så dere skulle rekke å lade batteriene.....change in Japan's route is on the 19th of March 2011, when SAS will operate from Tokyo to Evenes instead of Copenhagen.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.