SAS resultat 2018 og Q4

RG udtaler om flyskatten i Norge og Sverige:

Jag kan konstatera att SAS har betalat 262 miljoner kronor i flygskatt i Sverige och 655 miljoner kronor i Norge. Det är sammanlagt en miljard i skatt till något som inte gör industrin hållbar eller som har någon positiv påverkan på miljön

https://www.travelnews.se/flyg/sa-mycket-betalar-sas-i-flygskatt/

Selv om jeg egentlig synes denne flypassasjeravgiften i Norge er en under middels god ide, så var ikke begrunnelsen for denne at den skal ha miljøeffekt (forslaget for neste år kan kanskje sies å ha en marginal miljømessig profil).

I tillegg er det nok neppe riktig at SAS netto betaler inn 1 milliard. Det innebærer i såfall at SAS ikke har kunnet velte noe som helst av denne skatten over på passasjerene. Det tror jeg ikke nødvendigvis stemmer, men at det er snakk om betydelige beløp uansett er nok riktig.
 
Mer sykefravær og misfornøyde medarbeidere, kunder i større grad misfornøyd samt at punktligheten synker. Selv om inntektene går opp kan umulig SAS være fornøyd med dette.
 
Mer sykefravær og misfornøyde medarbeidere, kunder i større grad misfornøyd samt at punktligheten synker. Selv om inntektene går opp kan umulig SAS være fornøyd med dette.


Om jeg skal være djevelens advokat, så er det vel litt sånn at det bryr ikke aksjonærene seg så veldig om.
Bare se på for eksempel FR, som "vasser" i penger, de har vel ikke bransjestandard for fornøyde kunder osv, men pengene kommer inn på konto i alle fall.

Men det er selvfølgelig en balansegang ute å går her.
 
Om jeg skal være djevelens advokat, så er det vel litt sånn at det bryr ikke aksjonærene seg så veldig om.
Bare se på for eksempel FR, som "vasser" i penger, de har vel ikke bransjestandard for fornøyde kunder osv, men pengene kommer inn på konto i alle fall.

Men det er selvfølgelig en balansegang ute å går her.
Samme regel for IAG sånn sett.
 
Back
Top