Resultat SAS Q2 2016

Diskusjonen handler om SAS og Q2 resultatet, hvor de blør og hva de kan gjøre for å stoppe dette da det ikke kan fortsette.

Men du forholder dig slet ikke til problemstillingen hvad sas kan gøre for at forbedre indtjeningen på CPH. IC altiviterne er en af de bedre forretninger, så de skal findes et andet sted

Apropos flytning af hub, så er det jo ikke langruterne som sas mister penge på, fordi belægningen generelt er rigtig flot. Så hvorfor skal det så flyttes fra cph til f.eks Arn, når det ingen mening giver?

Jeg sier ikke nødvendigvis at de skal flytte IC ruter fra CPH men det betyr ikke at fremtidig ekspansjon ikke kan skje på ARN og OSL da inntjeningen der kan være vel så god eller enda bedre da de er vesentlig mindre utsatt for konkurranse. På den måten så diversifiserer de og er mindre prisgitt av konkurransesituasjonen på ett sted, noe som også kan gi de mer fleksibilitet. Det er vel strengt talt det du også anbefalter - å opprette nisjeruter (alle ruter fra OSL og ARN er vel nisjeruter for deg;)) og se etter nye markeder det kan være mulig å faktisk tjene penger. Dette handler om SAS og ikke bare CPH, noe jeg registrerer at du utelukkende fokuserer på.

Men du forholder dig slet ikke til problemstillingen hvad sas kan gøre for at forbedre indtjeningen på CPH. IC altiviterne er en af de bedre forretninger, så de skal findes et andet sted

SAS har og har hatt veldig stort fokus på CPH og der det i mange tilfeller har gått på bekostning av andre skandinaviske flyplasser derav mine tanker om å diversifisere å spre risiko for å faktisk kunne tjene penger. I tillegg så har de en stor utfordring i sulten CPH og CC har på nye ruter og ekspansjon til enhver pris. Jeg vet ikke hva løsningen er på den vanskelige situasjonen på CPH og det er mulig de bør se etter alternative nisjeruter, noe jeg forventer at SAS vurderer. Men ift dagens situasjon så kommer det til å ta tid å få opp prisene fra CPH og det er nok ikke mulig uten av kapasiteten justeres ned. Kanskje SAS bør kutte i antall frekvenser på noen av destinasjonene og heller gå etter de pax som er villige til å betale mer for det SAS har å tilby og som er mindre prissensitive. Men det er kanskje et alternativ du ikke klarer å se for deg da det kan resultere i reduksjoner på CPH. Siden jeg oppfatter at du primært tenker på CPH og SAS så må du gjerne komme med flere forslag på hva SAS bør gjøre, før det er for sent.

At det nå er et blodbad på CPH kan umulig være en overraskelse da antall nye seter ut i fra CPH for 2016 ble annonsert i 2015 - dette var dømt til å skje. Jeg tror ruteutviklingsteamet (det som er gjenværende) har sett at de kanskje har vokst for raskt, for enhver pris og ikke tatt godt nok være på deres største kunde og den viktigste aktøren for CPH dersom de fremdeles ønsker å fremstille seg som en hub for Skandinavia. Det er en elegant øvelse å vokse og ekspandere i rett tempo med bærekraftige priser og fornøyde kunder/flyselskaper.

SQ321 og KHANSEN: Vi har taget den diskussion før og de fleste kan vel være enige om, at SAS og CPH burde tænke mere a la KLM og Amsterdam, end hvad tilfældet er i dag. CPH og SAS mangler simpelthen at tage en fælles snak om, hvad de hver især ønsker og derefter koordinere aktiviteterne.

Nå har vel Sas og CPH vidt forskjellige interesser. Den ene vil ha ned den totale trafikken på flyplassen og den andre vil øke den. Jeg tviler derfor på at de blir enig om felles interesser.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Back