• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS 2016 resultat

Someone

Moderator
Medlem
Da kom SAS tallene, og på tross av svakere mot slutten av året, ble overskuddet omtrent som i fjor, litt avhengig av hvilket overskudd man ser på


http://mb.cision.com/Main/290/2147446/602958.pdf
NOVEMBER 2015–OCTOBER 2016

Income before tax: MSEK 1,431 (1,417)
Income before tax and nonrecurring items: MSEK 939 (1,174)
Revenue: MSEK 39,459 (39,650)
Unit revenue (PASK) declined 8.0%[1]
Unit cost (CASK) decreased 4.1%[2]
Net income for the period: MSEK 1,321 (956)
Earnings per common share: SEK 2.94 (1.84)
The Board of Directors proposes that no dividends be paid to holders of SAS AB’s common shares
The Board proposes a dividend of SEK 50 on each preference share

i siste kvartal er CASK ned 8,3%, hvilket faktisk nesten klarer veie opp for fallet i yield
 
Last edited:
Og SAS melder at de ser på mulighetene for å åpne base i utlandet.

Jeg må bare si jeg er imponert over hvor mange ganger SAS har kommet med kritikk av NAS sin business modell for så å gjøre akkuratt det samme selv ;)

http://www.dn.no/nyheter/2016/12/13/0802/Luftfart/sas-ma-kutte-mye-mer

Er noe med at når man har kjempet en kamp i mange år uten å få gjennomslag hos myndigheter, så må man til slutt bare følge etter.
Men det er bare tragisk at den modellen tvinger seg frem i Europa. Så da er det bare å vente på neste bransje som også starter utflagging.

Resultatet er forøvrig ikke overraskende, ei heller det andre som nevnes om man følger litt med ;-)
 
Hva ligger CASK på SK vs DY?

Dagens næringsliv skriver: "SAS hadde en valutajustert enhetskostnad (CASK), eksklusiv drivstoff, på 0,57 svenske kroner per tilgjengelige setekilometer i det avvikende regnskapsåret 2016, ned 4,1 prosent fra tilsvarende periode ifjor. Til sammenligning har flyselskapet Norwegian en målsetning om en CASK på 0,38 kroner i kalenderåret 2016, mens Ryanair ligger betydelig lavere."
 
Jeg må bare si jeg er imponert over hvor mange ganger SAS har kommet med kritikk av NAS sin business modell for så å gjøre akkuratt det samme selv ;)


Ganske imponerende (eller ikke...) at du ikke evner å se sammenhengen.
 
Back
Top