SAS Q3-tall

Jeg har kun sett på de aggregerte tallene og de viser at SAS har en unit cost på ca 80 norske øre per ASK i Q3 2011, mot DYs unit costs på 37 norske øre (total operating costs delt på ASK; tall for DY hentet fra DYs Q3 rapport, og tall for SAS i deres Q3 rapport).
Kanskje bedre å la ekspertene regne på dette for oss. DY selv skriver på slide 12 i Q3-rapporten du henviser til at CASK er 41 øre ;) Kan hende det er noen regnefeil i SAS-tallene dine også...

Kanskje bedre å la ekspertene regne på dette for oss. DY selv skriver på slide 12 i Q3-rapporten du henviser til at CASK er 41 øre ;) Kan hende det er noen regnefeil i SAS-tallene dine også...

...og i DYs egen Q3 rapport på s. 2 skriver de CASK = 0.37 (det du viser til er fra presentasjonen av kvartalsrapporten). Jeg har mao ikke regnet ut DYs CASK, men kun tatt deres egne tall for god fisk (da jeg ikke fant alle tallene jeg trengte i farten). Det ser forøvrig ut til at forskjellen på 0.37 og 0.41 er noe de kaller "cost reducing hedge effect". Om man velger det ene eller det andre tallet så er den aggregerte enhetskostnaden fortsatt omtrent 100% over DYs. Som nevnt så gir ikke dette et helt riktig bilde av konkurranseflaten mellom disse to - det er korrekt påpekt.

For SK så kan alle som vil gjerne etterprøve mitt regnestykke. Trafikktallene finner dere på s. 17 i SAS sin rapport. Kostnadstallene finner dere på s. 13. Regnestykket er: Total operating costs / ASK. Tallene jeg har brukt er: 8.182 MSEK Tot operating expenses, og 8.654 million km for ASK, ergo blir dette 0,945 SEK.

Det er selvsagt godt mulig jeg har regnet feil, men vil vel påberope meg en viss kompetanse på området...:)

Last edited:
Det som uansett er viktigst er hvorvidt kostnadene kryper nedover og enhetsinntekten oppover. Det må være litt bekymringsfullt at kostnadene dette kvartalet beveger seg i feil retning, og at enhetsinntekten også beveger seg i feil retning (nå har jeg ikke sett på årets første 9 måneder, så det kan være at man over alle de tre første kvartalene har redusert kostnadene og økt enhetsinntektene i forhold til fjoråret), men det kan være spesielle forhold som slår inn dette kvartalet.

I forhold til kostnadssiden så er man vel fortsatt inne i omstillingsprosessen, så vi får se hvordan det går. Som en annen her skrev så er det litt bekymringsfullt at man ikke får en oppskrift på hvordan man skal øke enhetsinntekten (eller merverdien de reisende setter på SAS sitt produkt). Konkurransepresset er der fortsatt og vil nok ikke avta nevneverdig i styrke, og da må kanskje SAS finne ut hva de skal tilby som gjør at de kan ta ut mer enn de rapporterte 15%.

Last edited:
Var det ikke nå vi skulle få vite mer om 4Excellence? Så prensentasjonen, synes han bare ramset opp det samme som forrige gang. Eller..?

Back