SAS Q1

Kan det vara leasingkostnader för 18 Boeing 737NG?

Nei, leasing costs i Q1 2012 er lavere enn leasing costs for samme kvartal i fjor. Jeg fant forøvrig svaret. Det står en detailed cost analysis på s. 17 i rapporten. Det som øker, bortsett fra jet fuel, er government user fees, technical maintenance og "other operating expenses".

SK taper vel imidlertid mindre per ASK enn det DY gjør i Q1, men det ser ut til at forskjellene mellom enhetsinntektene til selskapene blir mindre (det er vel forsåvidt ikke noe nytt, og heller en bekreftelse på utviklingen vi har sett i hele høst). Dvs. SAS evner å ta ut mindre merverdi fra kundene enn før.

Last edited:
Kortfattet oppsummering fra DN i dag:

SAS har siden 2001 hatt svake økonomiske resultater, men etter 2008 har resultatene vært katastrofale.

Konsernet fikk et underskudd på nærmere én milliard svenske kroner i 2008.

Dette økte til et tap på 3,4 milliarder før skatt i 2009, da finanskrisen året før fikk skylden.

I 2010 kom SAS-konsernet ut med 2,2 milliarder i underskudd.

Håpet var at trenden skulle snu seg i 2011, før konkursen i det delvis SAS-eide selskapet Spanair endret alt. Fjoråret endte med at selskapet gikk med 1,7 milliarder svenske kroner i underskudd.

Og etter årets tre første måneder melder selskapet om et resultat før skatt på hele 1,13 milliarder, og med det har selskapet tapt godt over ni milliarder svenske kroner før skatt de fem siste årene (se tabell).

Høyre og FrP krever snarlig salg av SAS og at den norske stat ikke bruker flere av skattebetalernes penger på SAS.

Spørsmålet er vel om kjøperne kommer til å renne ned døren hos Giske om statens aksjer i SAS ble lagt ut for salg? Salg har jo vært diskutert mange ganger og i flere tråder her på forumet. Uten at det har materialisert seg en ny eier.

Vidar

Hva er ditt regnestykke?

Svaert enkelt. Dersom SAS forsetter med slike tap, sa vil de ende opp for hel-aret igjen med 1-2 Mrd SEK i minus. Pa toppen av dette kommer forpliktelser for fremtidlige pensjoner, som ma regnskapsföres. Og med dagens egenkapital kan det vaere slutt alrede i 2013. Denne "pensjons-bombe" har vel blitt kjent för...

Eller man far en investor som er villige a tilföre selskap en betydelig kapital-spröyte. Men siden Etihad har na investert i AB og EI, sa vet jeg ikke om de vil med like stor glede sette av nye Milliarder til en ny kjöp.

Svaert enkelt. Dersom SAS forsetter med slike tap, sa vil de ende opp for hel-aret igjen med 1-2 Mrd SEK i minus. Pa toppen av dette kommer forpliktelser for fremtidlige pensjoner, som ma regnskapsföres. Og med dagens egenkapital kan det vaere slutt alrede i 2013. Denne "pensjons-bombe" har vel blitt kjent för...

Regnestykket ditt stemmer vel i og for seg, bortsett fra at ved å bytte regnskapsår så kommer ikke pensjonskostnaden før i Q1 2014. Hadde SAS fortsatt fulgt kalenderåret har du rett at den smellen hadde kommet i Q1 2013, men som de når har klart å skyve på et år

Regnestykket ditt stemmer vel i og for seg, bortsett fra at ved å bytte regnskapsår så kommer ikke pensjonskostnaden før i Q1 2014. Hadde SAS fortsatt fulgt kalenderåret har du rett at den smellen hadde kommet i Q1 2013, men som de når har klart å skyve på et år

Javel, man kan jo fa inntrykk at noen har litt finans-jonglert :colgate:

Men du vet, jeg er en teknisk utdannet ingeniör, ingen finans-fagmann...

Høyre og FrP krever snarlig salg av SAS og at den norske stat ikke bruker flere av skattebetalernes penger på SAS.

Spørsmålet er vel om kjøperne kommer til å renne ned døren hos Giske om statens aksjer i SAS ble lagt ut for salg? Salg har jo vært diskutert mange ganger og i flere tråder her på forumet. Uten at det har materialisert seg en ny eier.
Vidar

Kravet om salg av statens eierandler i SAS vil komme med fornyet styrke fremover.
Utviklingen har vel vist at det kan være formuftig å gjennomføre et salg mens man enda har en forhandlingsposisjon.
Det tror jeg vil skje om ikke så alt for lang tid.
Kjøpere vil nok begrense seg til et par interessenter som har vært nevnt her på forumet flere ganger senere år.
Kode LH er mitt stalltips!

Eller man far en investor som er villige a tilföre selskap en betydelig kapital-spröyte. Men siden Etihad har na investert i AB og EI, sa vet jeg ikke om de vil med like stor glede sette av nye Milliarder til en ny kjöp.

Akkurat denne analysen har vel vært brukt i årevis uten at SAS har gått konkurs. Med gode resultater i 2. og 3. kvartal kan et overskudd fortsatt være innen rekkevidde. Den økonomiske situasjonen har dessuten vært verre tidligere.

Når det er sagt, så er kvartalstesultatet mye dårligere enn jeg hadde sett for meg. Er dessuten ganske lei av selskaper, inkludert SAS, som skyver drivstoffprisen foran seg. Greit nok at innkjøpsprisene har økt, men da må de også justere opp salgsprisen. Det samme gjelder markedet. Greit nok at markedet er uforutsigbart, men et stabilt marked er vel en illusjon? SAS må nesten innrette egen virsomhet etter høye drivstoffpriser og et uforutsigbart marked - og ikke vente på at dette skal endre seg når det faktisk er SAS selv som må endre seg ...

Høye drivstoffpriser, økonomisk usikkerhet og sterk konkurranse er forklaringene selskapet selv oppgir som årsaken til at de ikke greier å tjene penger.
Sitat fra NRK artikkel

Når selskapet bruker argument som "sterk konkurranse" som en forklaring på hvorfor ting går dårligere enn forventet, kan man da stille seg spørsmålet om innsparingsprogrammet er basert på at man ikke har konkurranse? Altså at innsparingsprogrammet ikke er realistisk? Høy fuelpris kompenseres jo til en viss grad med fuelcharge i billetten. Til tross for økonomisk usikkerhet øker antall reisende.

Jag undrar om norska staten vill sälja sina SK aktier till danska eller svenska staten?

Regjeringen Reinfeldt i Sverige hadde jo planer om storstilt salg av selskap eid av den svenske staten. Deriblant SAS aksjene. Hva har skjedd i den svenske regjeringen som skulle tilsi at de nå skulle velge å kjøpe de norske aksjene i SAS?

Nå var det riktignok noen drømmere i SV som var frempå med en mening om at Norge burde kjøpe SAS, dersom Sverige og Danmark ville selge.

http://nordensnyheter.no/default.aspx?Id=809

Vidar

Helt klart et altfor dårlig resultat for SAS i Q1, og med tanke på at også DY tapte nesten en halv milliard i Q1, er det samlede tap i Skandinavisk flybransje halvannen milliard på 3 måneder. Dette viser, slik jeg ser det, at begge selskap har bommet både på prissetting og volum.

Back