SAS prising/revenue management-strategi

Har fundert en del på dette selv.

I hvilken grad det er bedre bunnlinje på hele flighten ved å prise last-minute-setene høyere. Og impact det har på kundelojalitet.
På longhaul er det jo rimelig forståelig at det må fylles noen dyre seter for å gi positiv bunnlinje når en del seter er billig for å tekkes reisebyrå og konkurrere med LCC via kampanjer. Men shorthaul vil jeg tro det viktigste er å få rompe i så mange seter som overhode mulig. Og jeg forstår catering-issuet, men på intra-norge/skandinavia så er det jo stort sett vakumpakket lefse og muffin og med unntak av de med rumpe i pluss-sete eller edelt bonusmetall så må det jo betales for. Så å ta ombord noen ekstra lefser går vel greit?

OT: Jeg kjører også BMW, fordi det nå er opplest og vedtatt at det ikke lenger er BMW/Audi-sjåførene som er rævhål - Det er Tesla-sjåførene. (*dukke*)
 
Eg er helt enig Fnate her, eg jobber selv i et oljeselskap og kjenner mange som reiser mye i jobben både direkte knyttet opp mot olje og andre arbeidsplasser. Felles for alle det siste året er at man skal reise på billigste måte nesten uansett. Er heller sjeldent at man får reise i business, og veldig ofte reiser man med Norwegian eller andre selskaper for at det er mye billigere enn SAS. Eg tror nok SAS allerede har merket dette godt. Oslo er vel den plassen i Norge som har merket minst til nedgangen i oljenæringen, men det vil nok merkes der der og til slutt
 
For SAS og OSL sin del så har ikke markedet besvart prisene med redusert trafikk eller færre reisende. Mulig det påvirker trafikken andre steder i Norge. For OSL sin del så ser det ut til at SAS foreløpig kan fortsette å gni seg i hendene.

Således må det jo vere svært takknemmelige tider for SAS sin revenue avdeling:)

Jeg reiser ukentlig selv og irriterer meg over hvor dårlig flytilbudet er fra OSL, hvilket i de fleste tilfeller betyr at man må planlegge møter etter flytider eller slses via ett eller annet sted for å få effektive dager. I realiteten blir man mer eller mindre låst til SAS va ARN eller CPH.

Mulig et sidespor i diskusjonen, men jeg håper at SAS i fremtiden vil se på mulighetene for å plassere flere CRJ-900 på OSL slik at frekvensene kan økes på en del destinasjoner.
Her ligger vel nøkkelen å sy mindre maskiner inn i innlands trafikken også.
 
SAS har hatt denne prisingen innenriks lenge, og en periode hadde Norwegian det samme. Dessverre ga de opp dette, og dumpet prisene på siste-liten billetter. For et par uker siden ga dette meg en tur ombord hos Mountain Dew, i stedet for frokost hos SAS.
 
Bare et spørsmål ift dette. Dersom man plutselig begynner å selge billige billetter last minute, vil man ikke da slå foten under modellen hvor man ønsker at alle skal kjøpe billettene så tidlig som mulig?

Denne tankegangen med last minute til lav pris er vel strengt tatt bare gyldig når man har mange ledige seter?
 
Bare et spørsmål ift dette. Dersom man plutselig begynner å selge billige billetter last minute, vil man ikke da slå foten under modellen hvor man ønsker at alle skal kjøpe billettene så tidlig som mulig?

Denne tankegangen med last minute til lav pris er vel strengt tatt bare gyldig når man har mange ledige seter?

Jeg tror du nok er inne på noe her. Ville være svært vanskelig for flyselskapene om billettsystemet motviverte de reisende til å kjøpe billetter rett opp under avgang.

Det er nok ikke mange selskap som står økonomisk rustet til å leve uten egenkapitalen forhåndsolgte reiser representerer.
 
Jeg tror du nok er inne på noe her. Ville være svært vanskelig for flyselskapene om billettsystemet motviverte de reisende til å kjøpe billetter rett opp under avgang.

Det er nok ikke mange selskap som står økonomisk rustet til å leve uten egenkapitalen forhåndsolgte reiser representerer.

Nettopp, så da vil det beste være en kombinasjon av å unngå tomme fly (riktig tilbud til riktig tid) og riktig flystørrelse, minimere tapt omsetning på lav pris last minute billetter.

Jeg kan ikke forstå annet enn at SAS må ha regnet på disse scenariene. Eksempelvis OSL BGO/TRD/SVG. Her er det ett enorm utvalg av reiser og tilsvarende volum. Dersom man plutselig kjører billig last minute så kan det drive en stort antall av de betalende som bestiller i god tid, over på last minute booking siden kapasiteten uansett er høyere enn etterspørselen.
 
Bare et spørsmål ift dette. Dersom man plutselig begynner å selge billige billetter last minute, vil man ikke da slå foten under modellen hvor man ønsker at alle skal kjøpe billettene så tidlig som mulig?

Denne tankegangen med last minute til lav pris er vel strengt tatt bare gyldig når man har mange ledige seter?

Man selger, som du nevner, ikke billige billetter last minute om man ikke har mye ledig kapasitet. Det er derfor en risiko å ta om man venter med å kjøpe. Det er vel dette som kalles dynamisk prising som jeg tror de fleste flyselskaper bedriver.

Det er vel heller ikke nødvendigvis snakk om superbillige billetter, men billetter som ikke er dobbelt så dyre som hos konkurrentene. Er det mye ledig kapasitet så bør selskapene da justere denne.
 
Så lenge det finnes konkurranse så er det jo fair at SAS faktisk gjør dette!

At det er irriterende og svir, ja utvilsomt, men det er jo også en annerkjennelse av det norske markedet at de faktisk ikke taper pax på denne strategien.

Om mulig et godt tegn på at det er plass til mer konkurranse...
 
Last edited:
Det er vel heller ikke nødvendigvis snakk om superbillige billetter, men billetter som ikke er dobbelt så dyre som hos konkurrentene. Er det mye ledig kapasitet så bør selskapene da justere denne.

I fare for å bli kverulant. Men hvorfor burde de det dersom man da står i fare for å flytte flere over på "last minute" bookings?
 
I fare for å bli kverulant. Men hvorfor burde de det dersom man da står i fare for å flytte flere over på "last minute" bookings?

Hvis man stadig flyr med halvtomme fly slik at det blir forutsigbart med mye billige lastminute billetter så er jeg enig. Poenget er at det neppe er lønnsomt over tid (hverken med overkapasitet eller høy pris), for med dobbel pris av konkurrentene så må man nesten regne med at flere av disse etterhvert flytter over til nytt selskap.
 
Trodde DY priset på samne måte som, det var iallfall en periode de gjorde det. For de som har firmaavtaler, og spesielt til svg, er det nok heller snakk om 400kr i prisforskjell.
 
Finnes vel i hovedsak to typer reiser som blir booket last minute:

1. Impulsreisen - som gjerne blir droppet og erstattet med tur på den lokale puben i steden for en sentraleuropeisk pub hvis prisen er for høy. (jeg regner mileageruns med i denne kategorien)

2. Den plutselige jobb- eller privattingen som gjør at en bare må reise i morgen, det må gå så fort som mulig og til riktig tid. Her vil en betale det som det koster å oppfylle kravet om riktig destinasjon og tidspunkt, men ikke mer enn det må koste. Så hvis både SK og DY flyr vinge til vinge og DY gjør det til 1/3 av SK sin pris så blir det jo DY og SK sitter igjen med null revenue på det setet.

De fleste liker jo ro i sjelen, og det får en ved å legge reiseplaner inklusive booking av billetter, hoteller, biler etc i god tid hvis mulig. Så faren for at en stor andel reisende begynner å gamble på last-minute-prising er vel rimelig lav.
 
Skjønner ikke problemet... Når DY har et bedre og billigere produkt - hvorfor sjekke SAS? Som kunde i et godt gammeldags reisebyrå er alltid bagasje, fast track og seating inkludert hos Norwegian...også på de billigste billettene.
 
Skjønner ikke problemet... Når DY har et bedre og billigere produkt - hvorfor sjekke SAS?

Hvorfor sjekke? Det er da på langt nær alltid at Norwegian er billigere enn SAS, selv om det er mer så nå enn for et års tid siden. Det er vel heller ikke noe problem per se, og bakgrunnen for tråden er vel et spørsmål om hvordan SAS tenker i forhold til sin prissetting/prisstyring.

Som kunde i et godt gammeldags reisebyrå er alltid bagasje, fast track og seating inkludert hos Norwegian...også på de billigste billettene.

Det har vi også, men som en del av en storkundeavtale (forsåvidt uavhengig av reisebyrå, så vidt meg bekjent).
 
Last edited:
Skjønner ikke problemet... Når DY har et bedre og billigere produkt - hvorfor sjekke SAS? Som kunde i et godt gammeldags reisebyrå er alltid bagasje, fast track og seating inkludert hos Norwegian...også på de billigste billettene.

Eller du kan snu helt om på det og spørre
" Hvorfor sjekke Norwegian når forskjellen i produkt uansett gjør at SAS er foretrukket valg?"

Slike utsagn er helt håpløst subjektive, og forsøker bare å få deg til å fremstå som lur, og alle andre som velger etter andre kriterier som dumme .
 
Trodde DY priset på samne måte som, det var iallfall en periode de gjorde det. For de som har firmaavtaler, og spesielt til svg, er det nok heller snakk om 400kr i prisforskjell.
Men med storkundeavtale hos både Sk og DY er det fortsatt en del forskjell. Har kun én gang siste halvåret kunnet forsvare SAS-avgang fremfor DY til TRD av totalt åtte turer. I tillegg tilbyr DY forretningsreisende med storkundeavtale et bedre produkt enn SAS Go, med fast track og setevalg uavhengig av status.
 
Eller du kan snu helt om på det og spørre
" Hvorfor sjekke Norwegian når forskjellen i produkt uansett gjør at SAS er foretrukket valg?"

Slike utsagn er helt håpløst subjektive, og forsøker bare å få deg til å fremstå som lur, og alle andre som velger etter andre kriterier som dumme .

+1

Jeg sjekker både SAS og Norwegian når jeg skal ut og fly mellom KRS og BOO. Til nå har SAS alltid vunnet på to elementer; pris (ungdomsbillett) og reisetid/connectiontid på OSL.

Men jeg sjekker alltid begge alternativene uansett, da jeg er i en prissensitiv livssituasjon. ;)
 
Eller du kan snu helt om på det og spørre
" Hvorfor sjekke Norwegian når forskjellen i produkt uansett gjør at SAS er foretrukket valg?"

Slike utsagn er helt håpløst subjektive, og forsøker bare å få deg til å fremstå som lur, og alle andre som velger etter andre kriterier som dumme .

...eller det er kanskje bruk av litt ironi ? (Naa kjenner jeg jo EB noe bedre enn de fleste;) )
 
Med godene til DY og alderen min tatt i betraktning så har jeg ennå ikke opplevd at SAS blir billigere enn DY innen Skandinavia. Nå slipper jeg jo med reisebyråets online løsning å sjekke begge selskapers sider...da de begge kommer opp i samme bilde hos reisebyrået.

Glemte visst også at WiFi er gratis hos Norwegian...
 
Back
Top