CPH - IAD SAS A340-300 i C

robms

ScanFlyer Blue
Hei alle sammen,

Prøver meg på min aller første trip-report, så litt uvant med konseptet, men tenkte jeg skulle prøve å bidra litt selv også etter å ha hatt mye utbytte av de andre trip-reports som er lagt ut her. Takk til alle andre som bruker tid og krefter på å legge ut slike rapporter!

Endelig destinasjon denne gangen er Houston, min andre tur hit i år. Sist var LH via FRA, med A380 i C over dammen direkte til IAH, siden jeg ikke har prøvd A380 tidligere. Denne gangen valgte jeg SAS, med A340 bortover, og A330 tilbake.

Turen går altså fra CPH til Washington (IAD) med SAS A340-300 i C, og deretter med UA 737-700 til Houston (IAH). Fokuset i denne trip-report er første leg.

Fløy ned til CPH fra OSL på lørdag 2. mars, og fikk dermed en lørdags kveld i den danske hovedstad. Hyggelig.

Fløy SAS SK455, en A320-232 med kjennetegn OY-KAL.
Forstår at denne er forholdsvis ny i SAS sin flåte.
Se egen tråd i forumet her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=112753

Endelig fremme i København, så ble det en tur på byen, og overnatting på Park Inn Airport Hotel. Et helt greit hotell dersom man trenger en overnatting på CPH. Har CC Gold status, men ble ikke oppgradert, ingen velkomstgave.

Så over til søndagens begivenheter.

Hadde god tid denne morgenen, god frokost på hotellet, før jeg tok Metro’en til CPH. Denne hadde holdeplass rett ved siden av hotellet, og gikk hvert 5. minutt selv på søndag. Fungerte utmerket, og Metro’en skal visst nå bygges enda mer ut.

Vel fremme på flyplassen ble det kjapp innsjekk, ingen kø verken på automat eller bag-drop, og jeg kunne raskt gå videre til fast-track. Droppet tax-free, og fortsatte videre inn til SAS Lounge.

20130303_101336_zps2256f077.jpg

En stund siden sist jeg var på SAS lounge her i CPH.

20130303_101826_zps0027d475.jpg

Stille og fredelig på loungen denne morgenen.

20130303_101852_zps517af117.jpg

En liten påfyll på frokosten, samt kaffe og juice ble valget.

20130303_102434_zps7f287e06.jpg

Denne ble nytt foran “peisen”

Aviser ble lest, og tiden gikk raskt. Plutselig kunne tavlen vise “Boarding”, og det var bare å komme seg avgårde. Typisk meg å ha litt for god hvilepuls ute på reise. Selvsagt var det en lang kø i passkontrollen, men to nye båser åpnet opp og de svelget raskt unna.

20130303_112333_zps9dcc723c.jpg

Kø i passkontrollen

Det viste seg selvsagt at det bare var pre-boarding, og at man enda ikke hadde begynt ombordstigning.

Flyet som stod klart var OY-KBM, en A343 i Star Alliance drakt. Flott fly!
Denne har samme konfigurasjon som SAS A330, altså uten den lille C-delen bak galley.
Liten tråd om OY-KBM her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=98953

20130303_115400_zps6a62ff1b.jpg

Flott fly og fint vær

20130303_115940_zps2b758680.jpg


Vel om bord ble det servert en liten forfriskning, det ble push-back på tid, og vi kom oss kjapt og greit opp i luften.
20130303_131119_zps673f0cc2.jpg

Før mat, ble det den obligatoriske øl’en sammen med nøttene. Ikke helt det samme som Warsteiner, med Carlsberg går jo greit ned det også.

20130303_144949_zpsd583e7e9.jpg

Dagens meny

20130303_134536_zps99477c64.jpg

Til forrett var det Crayfish salad, med lakserogn, asparges, og grønnsaker. Denne var faktisk veldig smakfull og god! En liten hvitvin måtte man jo ha til dette.

20130303_141552_zps3ef7b597.jpg

Valgte svin til hovedrett, dessverre litt for tørr og smakløs, ikke helt full klaff her. Rødvinen var god da :)

20130303_144911_zps8155bd31.jpg

Til dessert så ble det karamell ostekake, med litt fersk frukt. Denne var fantastisk god! Topp score!


Etter at maten var unnagjort, så ble det en tur på toalettet, samt strekke litt på bena.

20130303_153859_zps123dfa2d.jpg

Utsikten fra toalettet var upåklagelig!

20130303_153843_zpsf8857d6e.jpg

Greit utvalg av diverse våtservietter og lotion.

20130303_154108_zpsfcb175da.jpg

Biblioteket hadde et utvalg forskjellige magasiner, for enhver interesse.

20130303_154159_zps010e5152.jpg

Baren hadde et godt utvalg av forfriskninger, vin, sjokolade, kjeks og potetchips. Kaffemaskinen var ødelagt på denne turen, så det måtte man spørre om.

20130303_154527_zpsaec66afb.jpg

Så litt avslapping med noen sitcom-serier. Skjermen i disse setene er dessverre ikke blant de beste.

20130303_202400
[/i]Business-kabinen.[/i]

forts...
 
Re: CPH - IAD SAS A340-300 i C.

forts...

På slike dagflygninger så blir det dessverre vanskelig å få noe søvn. Prøvde en liten blund, men ga etter hvert opp. Men uansett så gikk flyturen veldig raskt, service og komfort var upåklagelig.

Må si jeg er mer fornøyd med SAS denne turen enn hva jeg var med LH sist tur. Business kabinen i A380 blir veldig stor, og atmosfæren er på en måte ikke den samme. I tillegg så blir jo business “beste” klasse hos SAS, mens LH har First Class i tillegg.

20130303_192732_zps50edbd07.jpg

Et lite måltid før landing, den røkte ørreten var veldig god.

Landingen gikk kjapt og greit, lite risting, det var generelt ingen turbulens for hele turen. Vel nede ble vi parkert ved gate, og ut til terminalen. Fra terminalbygget ble vi loset videre til ventende busser, en buss for de som skulle til Washington, og en annen buss for oss som skulle videre innenlands.

20130303_210644_zps630db5f4.jpg

Et siste bilde av flyet fra bussen

Vel fremme på riktig sted, så ble det passkontroll. Her ble jeg spurt om boarding kortet ble scannet ved boarding, noe jeg svarte at jeg trodde det var. I systemet var jeg angitt med “No-Show”, og skulle følgelig ikke ha vært om bord i flyet. Jeg dristet meg til litt humor og sa at “I belive I was onboard”, hvor vedkommende i passkontrollen dro på smilebåndet og svarte “Yes, I belive you are right, sir”. Uansett, ikke noe mer pes rundt dette, få inne de obligatoriske fingrene, og av gårde med meg. Har i grunnen merket lite av de vanskeligheter som mange sier de har hatt i amerikansk passkontroll.

Så videre å hente bagasje, som må tollbehandles her før jeg skal videre innenriks. Denne var allerede kommet, og stod å ventet på meg ved båndet. Denne dro jeg gjennom tollgrensen og la på et bånd like bak, før jeg gikk videre til security. Laaang kø dessverre.
Dristet meg ikke til å ta bilder i passkontrollen og security, av frykt for at amerikanerne ikke mente dette var en god ide…

Endelig gjennom så ble det å finne riktig terminal, og prøve å få seg en matbit. Og plutselig så åpenbarte følgende seg:

20130303_160735_zpsb2071519.jpg

Så da ble det et bilde til før jeg fortsatte videre:)

Fant en restaurant hvor en burger ble raskt fortært, før jeg oppsøkte nærmeste United lounge. Denne loungen var en gedigen skuffelse. Man må et nivå ned, altså på nivå med tarmac, men dessverre med lite vindusarealer. Fikk en veldig kjellerfølelse. Toaletter var skitne, et toalett var tett med diverse ulumskheter flytende rundt, og et pissoar var tett og fylt med urin. Ellers fremstod loungen generelt som skitten og mørk. Satt meg like godt i baren, som lå i et litt fredelig område. Vedkommende som var bak baren kom fra Sri-Lanka, og reddet mye godt besøket mitt. En litt eldre, sliten herremann, som virkelig kunne kunsten “small-talk”.

Vel ombord i UA1469 til Houston. Her kom vi oss raskt av gårde, og jeg dro kortet for å få Direct-TV på min skjerm. Det var egentlig unødvendig, da en lang dag, samt virkningen fra rødvinen i loungen, gjorde at jeg sov mesteparten av turen. Så fikk dessverre ikke dokumentert denne turen for dere.

Satser på ny trip-review på tilbaketuren, da blir det UA B738 til Chicago og A333 videre til CPH.

Setter pris på tilbakemeldinger, og om det er noe dere føler mangler i en trip-review :)
 
Re: CPH - IAD SAS A340-300 i C.

Super rapport!
Fint å få en oppdatering på SAS C. Er en stund siden sist nå.

BF:cool2
 
Re: CPH - IAD SAS A340-300 i C.

Flott rapport i SAS C!
Godt å se at folk er fornøyd med vårt hjemmelige flyselskap. Kjør på, folkens!
 
Re: CPH - IAD SAS A340-300 i C.

Kjempefin rapport, bra skildret av produktet Sk har :)
 
CPH - IAD SAS A340-300 i C.

Takk for rapporten og ser frem til returen.

Amerikanske innenrikslounger er ofte såpass kjipe at man like gjerne kan sitte i terminalen
 
Re: CPH - IAD SAS A340-300 i C.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, det setter jeg stor pris på :)
 
Re: CPH - IAD SAS A340-300 i C.

Tusen takk for en flott TR. En sterk debut! Gleder meg også til hjemreisen!
 
Re: CPH - IAD SAS A340-300 i C.

Takk for en flott rapport! Fint for oss Europa-slitere å få et innblikk i de store flyenes opplegg&tilbud også! Gleder meg til å lese om hjemturen!
 
Re: CPH - IAD SAS A340-300 i C.

Ser ut som SAS holder et solid nivå på sitt interkontinentale C produkt. Er vel kanskje setene som er litt utdaterte, ellers ser det ut som en selvbetjent bar er veien å gå.
 
Re: CPH - IAD SAS A340-300 i C.

Takk for fin rapport, self service bar er noe jeg har sansen for.
 
Back
Top