DY: HAU-OSL-HAM
Deutsche Bahn: Hamburg-Berlin
DY: SFX-OSL-HAU
05SEP 0700 DY 185 X DEP HAUGESUND (NONSTOP)
0750 OK ARR OSLO
Meal: No meal service
Duration: 0:50
05SEP 1050 DY1126 W DEP OSLO (NONSTOP)
1215 OK ARR HAMBURG
Arrival terminal 1
Meal: Food/beverages for purchase
Duration: 1:25
09SEP 1240 DY1103 D DEP BERLIN - SCHONEFELD (NONSTOP)
1415 OK ARR OSLO
Meal: Food/beverages for purchase
Duration: 1:35
09SEP 1810 DY 186 X DEP OSLO (NONSTOP)
1905 OK ARR HAUGESUND
Meal: No meal service
Duration: 0:55
HAU-OSL 05/09/12
737-800
Belegg: litt over halv fullt
Tidlig opp denne dagen da avgang var estimert til å finne sted kl.07:00. Husker ikke hvilket individ det var som tok oss til OSL denne morgenen, men det var i hvert fall et rent og ryddig ett med tynne Recaro stoler og wifi (sistnevnte funket dog ikke nevneverdig bra denne gang).
Vi tok av like før kl.07:00 og landet på OSL nesten 10 minutter før rutetid. Selve hoppet over fjellet var kjapt og behagelig uten noen som helst forstyrrelser eller servering, bortsett fra ørlite turbulens rett etter avgang.
Hadde så en del timer på OSL før neste flight til HAM. Neste ingen kø i sikkerhetskontrollen så jeg var vel gjennom den uten noen som helst problemer på en gode 5 minutters tid. Ventetiden ble stort sett brukt til å få seg noe sen frokost samt noen turer innom diverse butikker uten at noe som helst ble kjøpt inn.
Bevilget meg et glass hvitvin like før boarding tok til (til den nette sum av ca. 100 kroner).
OSL-HAM 05/09/12
737-600
Belegg: Fullt
Det begynte å fylles seg godt opp med folk ved gaten før boarding startet, og som det senere skulle vise seg så var dette en flyvning med 100 % belegg. Og på denne flighten var det ikke noe særlig nytt fly heller men en gammel 737-600 traver.
Det tok litt tid å få alle på plass, og på grunn av mye bagasje (i følge kapteinen) så ble det en del forsinkelse da det tok sin tid å laste denne om bord også. I tillegg ble det fylt drivstoff samtidig med boarding.
Det viste seg til slutt at det var langt ifra plass til all håndbagasje så da begynte de å samle inn en del håndbagasje som de også ville legge i lasterommet. Etter noen minutter kom de tilbake igjen med den innsamlede håndbagasjen og begynte å holde opp en og en samt spørre om navnet til de som eide de respektive bager og vesker. Alt dette tok sin tid så totalt var vi vel en halvtimes tid etter skjema da push-back begynte. Men det var et særdeles godt humør på hele besetningen på denne flighten så atmosfæren var god om bord den.
Selv om flyet var smekk fullt av både mennesker og bagasje så syntes jeg det var en kjapp take-off, og det ble effektivt satt i gang med salg av mat og drikkevarer straks fasten seat belt var slått av. Hadde for en sjelden gangs skyld midtgang sete på denne turen, langt bak (rad 20 et eller annet). Fikk meg en miniflaske med hvitvin (noe Chilensk) og en pils.
Synes forresten at både kabinbesetning samt de i cockpit var veldig flinke med informasjon under denne flyvningen. I tillegg tok vi inn en del av forsinkelsen slik at vi vel landet kun 10-12 minutter etter oppsatt rutetid.
Enkelt og greit en vel gjennomført flyvning med blide og serviceinnstilte besetningsmedlemmer.
Gikk kjapt å få bagasjen på HAM. Og deretter var det bare å sette seg på toget til Hauptbahn Station. Deretter taxi til Novotel Hamburg Alster i Luebeckerstrasse, for 3 hektiske dager på SMM Hamburg med lite søvn, mange uformelle møter og kanskje litt for mye alkohyler i blodet. Hotellet var helt greit det, men heller ikke noe mer. Det lå også ganske kurant til i forhold til messeområdet med u-bahn stasjon like ved samt 10-15 minutter med taxi til en billig penge som alternativ.
Deutsche Bahn; Hamburg-Berlin 07/09/12
Toget mellom disse to byene var både effektivt og enkelt med en toppfart nær 200 km/t (var oppe i 196 på det meste). Det tok litt over 90 minutter og selv om det ikke er så mye så se på i det flate landskapet så er det, for en Haugalending som er uvant med tog, fascinerende å reise på landjorda såpass kjapt. Sto over pils denne dagen og nøyde meg med chips, sjokolade, Cola og kaffe på denne strekningen.
Vel fremme ble det taxi til hotel Park Inn Alexanderplatz, som da altså er lokalisert til Alexanderplatz i det som en gang var Øst-Berlin.
Dette var mitt første besøk til Berlin, men det blir ikke det siste det er klart. Veldig trivelig og interessant by med mye severdigheter, herlige kneiper med god og billig mat og drikke. Det er selvsagt veldig begrenset hvor mye man får med seg på knappe 3 dager, men tiden ble utnyttet maksimalt som ekte turist farende rundt på busser «overalt» samt en båttur på Spree.
For de som liker shopping virket det som om byen også kunne by på mye av dette. Selv presterte jeg å kjøpe meg en ny klokke…
Park Inn var et fint hotell etter min mening med de fleste fasiliteter en trenger tilgjengelig. Rommet var veldig lite men det gjør ikke så mye for min del. Det var rent og pent der, og siden rommet mitt lå i 35 etasje så var det også en veldig fin utsikt.
En kjapp oppsummering av noen få hektiske dager i Berlin blir da at byen er vel verdt flere besøk.
SFX-OSL 09/09/12
737-800
Belegg; fullt
Dro ut til SFX et par timer før avgang. Måtte gjennom 2 sikkerhetskontroller her; først en der de bare gjennomsøkte bagasjen (før vi sjekket inn bagasje og fikk utdelt boarding kort), deretter en mer nøye med noen biske kraftige tyske damer som oppførte seg som herskere, men kom da igjennom der også.
Ellers så var flyplassen i seg selv særdeles utdatert, mye slitt og ikke så rent lite skitten en del steder. Rett og slett en gammel lang tarm av en bygning omtrent blottet for både et sted å få seg en brukbar matbit eller et sted å sette seg ned. Var jo pokker meg fullt overalt. Så her var det bare å håpe at tiden gikk så fort som mulig frem til avgang.
Boarding begynte da endelig. Det ble ropt opp noe nesten uforståelig i denne forbindelse, fikk ikke med meg noen ting av det som ble sagt, men forsto etterpå at de ville at alle som satt på de bakre radene skulle gå om bord først. Og siden jeg gjorde det så var man kjapt om bord og fant sitt vindussete igjen på rad 20 et eller annet.
Trivelig og opplagt besetning også denne gang samt en kabinbesetning som gladelig delte på informasjon.
Kom oss vel av gårde på tid, og som jeg pleier å gjøre på relativt korte flyruter så kjøpte jeg en miniflaske hvitvin (igjen noe Chilensk) samt en pils.
Det var en behagelig og fin flytur opp til OSL. Nada risting/turbulens, og bortsett fra de første 20-25 minuttene nesten skyfritt, så da fikk man litt å se på underveis også.
Hadde en fin landing på OSL omtrent på rutetid.
Så var det bare å vente et par timer før siste hopp hjem til HAU.
OSL-HAU 09/09/12
737-800
Belegg: 1/3 del fullt omtrent
Siste legg hjem var en helt ok flytur med nok et relativt nytt DY individ. Men veldig få passasjerer egentlig. Er dette vanlig på søndags ettermiddager?
Igjen så var alt omtrent i rute, både take-off og landing på HAU.
Landet i fra nord på HAU så vi fikk en fin innflygning med en litt krapp sving mot venstre like før landing. Synes alltid det er litt fascinerende å se omtrent rett ned i sjøens bølger (det er nesten alltid bølger her da det nesten alltid blåser litt).
Også her ble det en fin landing, og plutselig var man (nesten) hjemme igjen etter 5 fine, men travle dager, med trolig litt for lite søvn for nå var man virkelig blitt trøtt.
Totalpris for flybillettene kom på NOK 5153. DY ble valgt denne gang da alternativene reisebyrået vi bruker her på jobben kom opp med var enten mer kronglete / passet dårligere, eller dyrere rett og slett.
Hotellet i Hamburg var svindyrt, hovedsakelig p.g.a. messa vil jeg anta, og kom på 299 Euro per natt, ekskludert frokost som kostet 10 Euro i tillegg.
Hotellet i Berlin kom på 129 Euro per natt, også her ekskludert frokost, og her kostet frokosten 20 Euro.
Oppsummert var det 4 helt greit gjennomførte flighter med DY, og jeg har i bunn og grunn intet å klage på. Vil derimot trekke frem atter en gang hyggelig besetning som leverte veldig bra. Stort sett på rute hele veien, bortsett fra den halvtimes forsinkelsen utfra OSL på vei til HAM, men da tok de uansett igjen halve forsinkelsen på vei sørover.
Bildene viser fra toppen av, venstre mot høyre:
1. Fra messa; en av hallene
2. Rom på Novotel Alster
3. TV tårnet i Hamburg like ved messeområdet
4. Ganske stor propell
5. Propell effekt og dimensjoner
6. Litt av hall nr.7
7. Forsøk på ballongferd
8. Øl på Alexanderplatz
9. Dome i Berlin
10. Taket på¨Sony bygningen i Berlin
11. Inne i Sony bygningen
12. El lite stykke av fra hvor muren sto
13. TV tårnet i Berlin sett fra takterassen på Park Inn
Mvh Fjordheim
Deutsche Bahn: Hamburg-Berlin
DY: SFX-OSL-HAU
05SEP 0700 DY 185 X DEP HAUGESUND (NONSTOP)
0750 OK ARR OSLO
Meal: No meal service
Duration: 0:50
05SEP 1050 DY1126 W DEP OSLO (NONSTOP)
1215 OK ARR HAMBURG
Arrival terminal 1
Meal: Food/beverages for purchase
Duration: 1:25
09SEP 1240 DY1103 D DEP BERLIN - SCHONEFELD (NONSTOP)
1415 OK ARR OSLO
Meal: Food/beverages for purchase
Duration: 1:35
09SEP 1810 DY 186 X DEP OSLO (NONSTOP)
1905 OK ARR HAUGESUND
Meal: No meal service
Duration: 0:55
HAU-OSL 05/09/12
737-800
Belegg: litt over halv fullt
Tidlig opp denne dagen da avgang var estimert til å finne sted kl.07:00. Husker ikke hvilket individ det var som tok oss til OSL denne morgenen, men det var i hvert fall et rent og ryddig ett med tynne Recaro stoler og wifi (sistnevnte funket dog ikke nevneverdig bra denne gang).
Vi tok av like før kl.07:00 og landet på OSL nesten 10 minutter før rutetid. Selve hoppet over fjellet var kjapt og behagelig uten noen som helst forstyrrelser eller servering, bortsett fra ørlite turbulens rett etter avgang.
Hadde så en del timer på OSL før neste flight til HAM. Neste ingen kø i sikkerhetskontrollen så jeg var vel gjennom den uten noen som helst problemer på en gode 5 minutters tid. Ventetiden ble stort sett brukt til å få seg noe sen frokost samt noen turer innom diverse butikker uten at noe som helst ble kjøpt inn.
Bevilget meg et glass hvitvin like før boarding tok til (til den nette sum av ca. 100 kroner).
OSL-HAM 05/09/12
737-600
Belegg: Fullt
Det begynte å fylles seg godt opp med folk ved gaten før boarding startet, og som det senere skulle vise seg så var dette en flyvning med 100 % belegg. Og på denne flighten var det ikke noe særlig nytt fly heller men en gammel 737-600 traver.
Det tok litt tid å få alle på plass, og på grunn av mye bagasje (i følge kapteinen) så ble det en del forsinkelse da det tok sin tid å laste denne om bord også. I tillegg ble det fylt drivstoff samtidig med boarding.
Det viste seg til slutt at det var langt ifra plass til all håndbagasje så da begynte de å samle inn en del håndbagasje som de også ville legge i lasterommet. Etter noen minutter kom de tilbake igjen med den innsamlede håndbagasjen og begynte å holde opp en og en samt spørre om navnet til de som eide de respektive bager og vesker. Alt dette tok sin tid så totalt var vi vel en halvtimes tid etter skjema da push-back begynte. Men det var et særdeles godt humør på hele besetningen på denne flighten så atmosfæren var god om bord den.
Selv om flyet var smekk fullt av både mennesker og bagasje så syntes jeg det var en kjapp take-off, og det ble effektivt satt i gang med salg av mat og drikkevarer straks fasten seat belt var slått av. Hadde for en sjelden gangs skyld midtgang sete på denne turen, langt bak (rad 20 et eller annet). Fikk meg en miniflaske med hvitvin (noe Chilensk) og en pils.
Synes forresten at både kabinbesetning samt de i cockpit var veldig flinke med informasjon under denne flyvningen. I tillegg tok vi inn en del av forsinkelsen slik at vi vel landet kun 10-12 minutter etter oppsatt rutetid.
Enkelt og greit en vel gjennomført flyvning med blide og serviceinnstilte besetningsmedlemmer.
Gikk kjapt å få bagasjen på HAM. Og deretter var det bare å sette seg på toget til Hauptbahn Station. Deretter taxi til Novotel Hamburg Alster i Luebeckerstrasse, for 3 hektiske dager på SMM Hamburg med lite søvn, mange uformelle møter og kanskje litt for mye alkohyler i blodet. Hotellet var helt greit det, men heller ikke noe mer. Det lå også ganske kurant til i forhold til messeområdet med u-bahn stasjon like ved samt 10-15 minutter med taxi til en billig penge som alternativ.
Deutsche Bahn; Hamburg-Berlin 07/09/12
Toget mellom disse to byene var både effektivt og enkelt med en toppfart nær 200 km/t (var oppe i 196 på det meste). Det tok litt over 90 minutter og selv om det ikke er så mye så se på i det flate landskapet så er det, for en Haugalending som er uvant med tog, fascinerende å reise på landjorda såpass kjapt. Sto over pils denne dagen og nøyde meg med chips, sjokolade, Cola og kaffe på denne strekningen.
Vel fremme ble det taxi til hotel Park Inn Alexanderplatz, som da altså er lokalisert til Alexanderplatz i det som en gang var Øst-Berlin.
Dette var mitt første besøk til Berlin, men det blir ikke det siste det er klart. Veldig trivelig og interessant by med mye severdigheter, herlige kneiper med god og billig mat og drikke. Det er selvsagt veldig begrenset hvor mye man får med seg på knappe 3 dager, men tiden ble utnyttet maksimalt som ekte turist farende rundt på busser «overalt» samt en båttur på Spree.
For de som liker shopping virket det som om byen også kunne by på mye av dette. Selv presterte jeg å kjøpe meg en ny klokke…
Park Inn var et fint hotell etter min mening med de fleste fasiliteter en trenger tilgjengelig. Rommet var veldig lite men det gjør ikke så mye for min del. Det var rent og pent der, og siden rommet mitt lå i 35 etasje så var det også en veldig fin utsikt.
En kjapp oppsummering av noen få hektiske dager i Berlin blir da at byen er vel verdt flere besøk.
SFX-OSL 09/09/12
737-800
Belegg; fullt
Dro ut til SFX et par timer før avgang. Måtte gjennom 2 sikkerhetskontroller her; først en der de bare gjennomsøkte bagasjen (før vi sjekket inn bagasje og fikk utdelt boarding kort), deretter en mer nøye med noen biske kraftige tyske damer som oppførte seg som herskere, men kom da igjennom der også.
Ellers så var flyplassen i seg selv særdeles utdatert, mye slitt og ikke så rent lite skitten en del steder. Rett og slett en gammel lang tarm av en bygning omtrent blottet for både et sted å få seg en brukbar matbit eller et sted å sette seg ned. Var jo pokker meg fullt overalt. Så her var det bare å håpe at tiden gikk så fort som mulig frem til avgang.
Boarding begynte da endelig. Det ble ropt opp noe nesten uforståelig i denne forbindelse, fikk ikke med meg noen ting av det som ble sagt, men forsto etterpå at de ville at alle som satt på de bakre radene skulle gå om bord først. Og siden jeg gjorde det så var man kjapt om bord og fant sitt vindussete igjen på rad 20 et eller annet.
Trivelig og opplagt besetning også denne gang samt en kabinbesetning som gladelig delte på informasjon.
Kom oss vel av gårde på tid, og som jeg pleier å gjøre på relativt korte flyruter så kjøpte jeg en miniflaske hvitvin (igjen noe Chilensk) samt en pils.
Det var en behagelig og fin flytur opp til OSL. Nada risting/turbulens, og bortsett fra de første 20-25 minuttene nesten skyfritt, så da fikk man litt å se på underveis også.
Hadde en fin landing på OSL omtrent på rutetid.
Så var det bare å vente et par timer før siste hopp hjem til HAU.
OSL-HAU 09/09/12
737-800
Belegg: 1/3 del fullt omtrent
Siste legg hjem var en helt ok flytur med nok et relativt nytt DY individ. Men veldig få passasjerer egentlig. Er dette vanlig på søndags ettermiddager?
Igjen så var alt omtrent i rute, både take-off og landing på HAU.
Landet i fra nord på HAU så vi fikk en fin innflygning med en litt krapp sving mot venstre like før landing. Synes alltid det er litt fascinerende å se omtrent rett ned i sjøens bølger (det er nesten alltid bølger her da det nesten alltid blåser litt).
Også her ble det en fin landing, og plutselig var man (nesten) hjemme igjen etter 5 fine, men travle dager, med trolig litt for lite søvn for nå var man virkelig blitt trøtt.
Totalpris for flybillettene kom på NOK 5153. DY ble valgt denne gang da alternativene reisebyrået vi bruker her på jobben kom opp med var enten mer kronglete / passet dårligere, eller dyrere rett og slett.
Hotellet i Hamburg var svindyrt, hovedsakelig p.g.a. messa vil jeg anta, og kom på 299 Euro per natt, ekskludert frokost som kostet 10 Euro i tillegg.
Hotellet i Berlin kom på 129 Euro per natt, også her ekskludert frokost, og her kostet frokosten 20 Euro.
Oppsummert var det 4 helt greit gjennomførte flighter med DY, og jeg har i bunn og grunn intet å klage på. Vil derimot trekke frem atter en gang hyggelig besetning som leverte veldig bra. Stort sett på rute hele veien, bortsett fra den halvtimes forsinkelsen utfra OSL på vei til HAM, men da tok de uansett igjen halve forsinkelsen på vei sørover.
Bildene viser fra toppen av, venstre mot høyre:
1. Fra messa; en av hallene
2. Rom på Novotel Alster
3. TV tårnet i Hamburg like ved messeområdet
4. Ganske stor propell
5. Propell effekt og dimensjoner
6. Litt av hall nr.7
7. Forsøk på ballongferd
8. Øl på Alexanderplatz
9. Dome i Berlin
10. Taket på¨Sony bygningen i Berlin
11. Inne i Sony bygningen
12. El lite stykke av fra hvor muren sto
13. TV tårnet i Berlin sett fra takterassen på Park Inn
Mvh Fjordheim
Attachments
-
Berlin4 006.jpg164.7 KB · Views: 600
-
Berlin4 008.jpg91.5 KB · Views: 593
-
Berlin4 014.jpg90.5 KB · Views: 589
-
Berlin4 015.jpg167.8 KB · Views: 585
-
Berlin4 016.jpg156.3 KB · Views: 580
-
Berlin4 018.jpg164.2 KB · Views: 57
-
Berlin4 019.jpg105.7 KB · Views: 49
-
Berlin4 029.jpg142.8 KB · Views: 60
-
Berlin4 034.jpg128.6 KB · Views: 60
-
Berlin4 038.jpg229.6 KB · Views: 53
-
Berlin4 039.jpg238.2 KB · Views: 52
-
Berlin4 053.jpg185.4 KB · Views: 60
-
Berlin4 064.jpg112.6 KB · Views: 61