SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

FBI2012

ScanFlyer Silver
SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Ser ut som SAS E-N-D-E-L-I-G nærmer seg en beslutning om å investere å nye fly:

"The SAS board authorized an RFP (request for proposal) last week. This means that both Airbus and Boeing will be asked for prices of up to 40 new aircraft which will replace the aging B737 fleet. The final decision is expected to take place at the end of the year."

På høy tid!!! Venter i spenning!
 
Last edited:
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Omtrent rett tid, vil jeg si. 737-flåten er da ikke SÅ gammel.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Neida! Du har nok rett...SÅ gamle er ikke maskinene til SAS. Antar det i tillegg vil være noe leveringstid og ventelister å ta hensyn til, så innen de nye maskinene er på SAS sitt rutenett, vil nok B737`ne oppleves som mer enn "aging".
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Rart. Jeg husker hvordan det var da faset inn nye Boeing 737 maskiner for en del år tilbake. Ganske stas. Regner med den samme følelsen når SAS forhåpentligvis bytter ut disse med tid og stunder.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Det er enkelte ting i livet som får en til å tenke på hvor raskt tiden kommer. Èn av de tingene er utfasing av flytyper du mener ble faset inn for kun et par år siden. :8:
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Och det gjordes reklam med "toalett med fönster"...

Sånn så det ut .. tok disse i november 1998.

DNM_6.jpg


DNM_1.jpg
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Mave fornemmelsen siger delt mellem mellem A320NEO og A321NEO...
og lige sådan med de lidt større...også Airbus...Tror desværre ikke rigtigt
på at det kunne blive en Boeing ordre...meeeeeeeeennnn...never say never.

Hilsen Ole
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Veldig enig med sk931, men husk at de i sin tid neeesten hadde signet på MD-95 og MD-11 da Boeing klarte å få overtalt dem til 737-600 og 767. (Hvor mye ble egentlig drukket den kvelden..?)
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

En fordeling av A320neo og A321neo vil etter min mening være et svært edruelig valg...og samsvare med ideen om å bygge opp en enhetsflåte.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Der er vel nevnt flere ganger at A32x ikke er ideell for Vestlands-/Nordlands-vær med sidevind. Selv om A32x enhetsflåte er noens våte drøm, så spørs det.
Enten en mix av A320/321 og 737 MAX, eller A320/321 og CRJ ?
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Der er vel nevnt flere ganger at A32x ikke er ideell for Vestlands-/Nordlands-vær med sidevind. Selv om A32x enhetsflåte er noens våte drøm, så spørs det.

Tja, har snakket med piloter hos både WOW air og Atlantic Airways som begge flyer Airbus i meget krevende forhold, alle sier at dersom du velger rette motorvariantene så er flyet like så kapabelt som en 737.

Tror bussen kunne ha gjort en god jobb i Norge også, SAS kan eventuelt vurdere å gjøre som RC og bestille noen uten sharklets for litt bedre x-wind egenskaper.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Tja, har snakket med piloter hos både WOW air og Atlantic Airways som begge flyer Airbus i meget krevende forhold, alle sier at dersom du velger rette motorvariantene så er flyet like så kapabelt som en 737.

Tror bussen kunne ha gjort en god jobb i Norge også, SAS kan eventuelt vurdere å gjøre som RC og bestille noen uten sharklets for litt bedre x-wind egenskaper.

A320neo kommer vell ikke med noe annet enn Sharklets vil jeg tro...
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Tja, har snakket med piloter hos både WOW air og Atlantic Airways som begge flyer Airbus i meget krevende forhold, alle sier at dersom du velger rette motorvariantene så er flyet like så kapabelt som en 737.

Vet ikke i hvor stor grad motorvarianten har innvirkning på handling? Mitt største ankepunkt med A320-serien er rollrespons og feeling. Ellers er det en fin arbeidsplass.
 
SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Vet ikke i hvor stor grad motorvarianten har innvirkning på handling? Mitt største ankepunkt med A320-serien er rollrespons og feeling. Ellers er det en fin arbeidsplass.


Det var deres ord om at det var noe med valg av motor og noe med "engine ratings" som hadde betydning. Som de sa; Airbus har en meget særegen feeling på stikka som er ganske uvant når du først kommer over og det tar ganske mange timer å lære seg det ordentlig. Men når du først virkelig får feelingen så kan du få til det meste.

Men du har flere time på Airbus enn meg så jeg skal ikke være for bastant, så jeg får heller holde meg til å fly Diamonds enn så lenge ;)
 
Last edited:
Back
Top