SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Var vel "Eurodass" på både MD-90 og de første 737ene, men husker jeg rett var det bare de i Euro-config? De i domestic config, kom vel uten dass foran også?
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Krysser fingrene for en miks av A320neo og A321neo.
Kanskje også et par A321neo LR... :)
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Var vel "Eurodass" på både MD-90 og de første 737ene, men husker jeg rett var det bare de i Euro-config? De i domestic config, kom vel uten dass foran også?

Det husker jeg ikke, men dette var en 'Euro-maskin' ..

DNM_5.jpg
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

"The SAS board authorized an RFP (request for proposal) last week. This means that both Airbus and Boeing will be asked for prices of up to 40 new aircraft which will replace the aging B737 fleet. The final decision is expected to take place at the end of the year."

Hvem er kilden til denne information?
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Ser ut som SAS E-N-D-E-L-I-G nærmer seg en beslutning om å investere å nye fly:

"The SAS board authorized an RFP (request for proposal) last week. This means that both Airbus and Boeing will be asked for prices of up to 40 new aircraft which will replace the aging B737 fleet. The final decision is expected to take place at the end of the year."

På høy tid!!! Venter i spenning!

Fint nok...men Kilden ????? hvem står bag....

Hilsen Ole
 
Re: SAS Q3 2017 - Bedre enn ventet

Check in skriver (bak betalingsmur) at SAS er i forhandlinger med Airbus og Boeing om 40 nye kort - mellomdistanse fly. Flere A32XNEO..?
 
Re: SAS Q3 2017 - Bedre enn ventet

Check in skriver (bak betalingsmur) at SAS er i forhandlinger med Airbus og Boeing om 40 nye kort - mellomdistanse fly. Flere A32XNEO..?



I Finansavisen også:

2430f1f168e5844ad9bb9e41454c50cd.jpg



Nå er overskriften litt mer dramatisk enn realiteten, ikke bare bruker Finansavisen vel listepriser på fly her, så den kan man ca dele på 2, men er jo heller ikke snakk om å skaffe 55mrd i cash up front.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Registrerer at SAS omsider går ut i media med sine investeringsplaner(det har tatt sin tid):

"SAS kigger på at investere i yderligere 20 til 40 nye fly fra Airbus A320-familien eller Boeing B737 til de korte og mellemlange ruter.Det sagde SAS’ koncerndirektør, Lars Sandahl Sørensen, i dag til takeoff.dk"

Klarer ikke helt å se for meg at det kan være noe som helst lønnsomhet for SAS med å fortsette med B737 nå når Airbus-flåten er voksende både på short-haul og long-haul.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Kommer du over en viss størrelse er ikke dette lenger så viktig. Litt hodebry for ops-folket innimellom ved uregelmessigheter, men økonomisk er anskaffelse og leasingkost viktigere.

Se f.eks. på Delta og deres flåtemix.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Hvordan er det med Airbus-kompetanse i SAS-hangaren på Gardermoen?
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Klarer ikke helt å se for meg at det kan være noe som helst lønnsomhet for SAS med å fortsette med B737 nå når Airbus-flåten er voksende både på short-haul og long-haul.

Det kan jo være at 737 passer bedre eller er mer lønnsom på deler av SAS sitt nettverk.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Om de er sitert rett, så ser det ut til at Bombardier CS100/300 da er forkastet og veiet for små?
A32xNEO har vel fortsatt ett fortrinn på forbruk og rekkevidde?
Men innkjøpsprisen er vel en stor del av regnestykke? Og begge leverandører trenger vel ikke å gi alt de har med den lange leveringslisten begge har?

Bør vel ikke være problem å hente cash til slikt, er vel forskuddet/depositum som må hentes inn til slikt, og er vel mer normalt å ta en sale/leaseback når man ser man trenger å kvitte seg med gjeld.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Hvordan er det med Airbus-kompetanse i SAS-hangaren på Gardermoen?

Skulle være på plass den,
SAS tekniske avdeling i OSL (inkl FBU og GEN tidligere) har handlet alle varianter av disse flyene for mange operatører, også SAS, siden midten av 90-tallet.
737 sitter nok enda bedre men det snur fort i Airbus favør når volumet øker.
(380 ikke inkludert.... :))
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Har klart å snappe opp...fra...i SAS at valget står mellom flytypene A320 Neo og B737 Max. Bombardier CS 100/300 nevnes ikke så jeg antar den typen er helt uaktuell for SAS. Avgjørelsen tas om kort tid og dersom styret i SAS også godkjenner en slik investering, er det snakk om å investere ca 50 mrd SEK i nye fly de kommende årene.

La oss håpe produsenten kan levere raskt. SAS trenger VIRKELIG en flåtefornyelse!!
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

SAS sier jo at de ikke vil eie fly med mindre enn 140 seter selv. Det er derfor dessverre ikke aktuelt med CS.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

SAS sier jo at de ikke vil eie fly med mindre enn 140 seter selv. Det er derfor dessverre ikke aktuelt med CS.
CS300 kan vel ha opp til 160 seter i en 1-klasse config.
Swiss blant annet blir vel med 145 seter i demmes versjon.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

SAS sier jo at de ikke vil eie fly med mindre enn 140 seter selv. Det er derfor dessverre ikke aktuelt med CS.

Uten å ha en mening om ordrens innhold så har vel CS300 150 seter i en 30 pitch konfigurasjon, og dermed er «innafor».
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Joda, man kan stable ufint tett i en CS også, men det virket som SAS kun vurderer 73M og /eller 320 serien.
 
Back
Top