Med 40-50 nye fly kan man ikke erstatte dagens 82 737NG og CEO-A319/320/321.
Det er vel snakk om 40-50 fly i tillegg til de 30? A320NEO som allerede er bestilt hvorav 12 er levert
Jepp, mens det forsatt rekker ikke a erstatte 737NG flate... 82 stykker er jo dette hva SAS har per idag...
Får da håpe de kjøper både 320 og 321, hadde vel ikke gjort noe med noen 321LR utgaven, selv om sistnevnte er vel litt utradisjonelt SK opplegg?
Nå er nok en eventuell LR ordre her en avsporing. Nå har dette jo en ren erstatningsordre, og knapt nok det, for eksisterende maskiner. Så noe for IC er det neppe snakk om her
69 NG-maskiner kommer jeg frem til, om man teller de som er operative. Plusser man på A320CEO-familien og trekker fra litt siden det ikke blir en ren 1-1 erstatning, vil vel 30+50 nye maskiner dekke opp ganske bra så vidt jeg kan forstå.
Trenger jo ikke å være IC for å bruke LR, men ett par for å erstatte noen aldrende 321, som i tillegg kan brukes for å prøve noen ruter i ytre sektor av hva en gris eller hval klarer kan jo virke litt forlokkende, i tillegg så har den vel litt å gå på de lengste charter rutene.
Men blir vel med en drøm.
De burde nå kline skikkelig til å handle litt mer en 40-50, blir vel uansett sale/leaseback?
Å bruke en LR innen Europa, selv de lengste rutene, er ikke den mest lønnsomme bruken av flyet. For ikke snakke om man trenger (i SAS ops) en annen konfig på IC enn innen Europa. Spesielt siden de lengste rutene innen Europa og er mer "charter til Syden".
Dessuten har NEOene i seg selv en ganske bra rekkevidde [emoji6]
Etter det E24 erfarer vil SAS trolig ende opp med å bestille et foreløpig ukjent antall av A321-LR (Long Range) varianten som en del av ordren. Den endelige fordelingen av varianter skal ikke vært klart ennå.
SAS-sjefen åpner for å utvide regionalflåten
Etter hvert som gamle Boeing-fly skal fases ut og erstattes med nye, større fly fra Airbus risikerer SAS å ende med et tomrom i bunnen av flåten sin. For å møte en intens konkurranse og beholde lønnsomheten åpner SAS-sjefen derfor for å skaffe flere regionalfly.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.