SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

En enhedsflåde bestående af Airbus eller Boeing fly, må være godt, sådant rent omkostningsmæssig..Og lad det da bare blive A320/321NEO

Hilsen Ole
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Får da håpe de kjøper både 320 og 321, hadde vel ikke gjort noe med noen 321LR utgaven, selv om sistnevnte er vel litt utradisjonelt SK opplegg?
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Og SAS ønsker sikkert at slik interninfo havner på åpne forum? Eller?
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Med 40-50 nye fly kan man ikke erstatte dagens 82 737NG og CEO-A319/320/321.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Nyheten ligger ute på dn.no nå, så det ser ut til å stemme.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Med 40-50 nye fly kan man ikke erstatte dagens 82 737NG og CEO-A319/320/321.

Det er vel snakk om 40-50 fly i tillegg til de 30? A320NEO som allerede er bestilt hvorav 12 er levert
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Det er vel snakk om 40-50 fly i tillegg til de 30? A320NEO som allerede er bestilt hvorav 12 er levert

Jepp, mens det forsatt rekker ikke a erstatte 737NG flate... 82 stykker er jo dette hva SAS har per idag...
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Jepp, mens det forsatt rekker ikke a erstatte 737NG flate... 82 stykker er jo dette hva SAS har per idag...

69 NG-maskiner kommer jeg frem til, om man teller de som er operative. Plusser man på A320CEO-familien og trekker fra litt siden det ikke blir en ren 1-1 erstatning, vil vel 30+50 nye maskiner dekke opp ganske bra så vidt jeg kan forstå.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Får da håpe de kjøper både 320 og 321, hadde vel ikke gjort noe med noen 321LR utgaven, selv om sistnevnte er vel litt utradisjonelt SK opplegg?



Nå er nok en eventuell LR ordre her en avsporing. Nå har dette jo en ren erstatningsordre, og knapt nok det, for eksisterende maskiner. Så noe for IC er det neppe snakk om her
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Nå er nok en eventuell LR ordre her en avsporing. Nå har dette jo en ren erstatningsordre, og knapt nok det, for eksisterende maskiner. Så noe for IC er det neppe snakk om her



Trenger jo ikke å være IC for å bruke LR, men ett par for å erstatte noen aldrende 321, som i tillegg kan brukes for å prøve noen ruter i ytre sektor av hva en gris eller hval klarer kan jo virke litt forlokkende, i tillegg så har den vel litt å gå på de lengste charter rutene.
Men blir vel med en drøm.

De burde nå kline skikkelig til å handle litt mer en 40-50, blir vel uansett sale/leaseback?
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

69 NG-maskiner kommer jeg frem til, om man teller de som er operative. Plusser man på A320CEO-familien og trekker fra litt siden det ikke blir en ren 1-1 erstatning, vil vel 30+50 nye maskiner dekke opp ganske bra så vidt jeg kan forstå.

Återstår att leverera 15 NEO av inneliggande order. 40-50 (ny beställning) skall då ersätta de 66 maskiner som nu får uppgraderad kabin? Dock om CEO-familjen behålls är det 42 NG vilka nu uppgraderas som skall ersättas. Innebär en minskning av SH-flottan från 124 (idag) till 93-103 plan. Skall resten kanske ersättas av fler inhyrda CRJ?
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Trenger jo ikke å være IC for å bruke LR, men ett par for å erstatte noen aldrende 321, som i tillegg kan brukes for å prøve noen ruter i ytre sektor av hva en gris eller hval klarer kan jo virke litt forlokkende, i tillegg så har den vel litt å gå på de lengste charter rutene.
Men blir vel med en drøm.

De burde nå kline skikkelig til å handle litt mer en 40-50, blir vel uansett sale/leaseback?



Å bruke en LR innen Europa, selv de lengste rutene, er ikke den mest lønnsomme bruken av flyet. For ikke snakke om man trenger (i SAS ops) en annen konfig på IC enn innen Europa. Spesielt siden de lengste rutene innen Europa og er mer "charter til Syden".

Dessuten har NEOene i seg selv en ganske bra rekkevidde [emoji6]
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Kommer Boeing 737 flyene til å forsvinne fra flåten, eller kommer Norge fremdeles til å stå fast med disse ?
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Å bruke en LR innen Europa, selv de lengste rutene, er ikke den mest lønnsomme bruken av flyet. For ikke snakke om man trenger (i SAS ops) en annen konfig på IC enn innen Europa. Spesielt siden de lengste rutene innen Europa og er mer "charter til Syden".

Dessuten har NEOene i seg selv en ganske bra rekkevidde [emoji6]



Si ikke det:

https://e24.no/boers-og-finans/sas/...om-flykjoep-for-opptil-30-milliarder/24235211

Code:
 Etter det E24 erfarer vil SAS trolig ende opp med å bestille et foreløpig ukjent antall av A321-LR (Long Range) varianten som en del av ordren. Den endelige fordelingen av varianter skal ikke vært klart ennå.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Nå tror jeg dere snakker forbi hverandre.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Ser ut som Bombardier har gitt SAS sin avtroppende CFO en CS300 i SAS farger da de var innom kontoret

e0ee87dad78b920089bee55129c1e764.jpg
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

- Vi fortsætter planen. Det er vigtigt for vores konkurrencedygtighed, og så står vi altså overfor meget store investeringer i nye fly. Vi har 50 nye fly, de fleste Airbus, på bestillingslisten. Det er en ordre op mod 30 milliarder kroner, siger Lars Sandahl Sørensen.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

SAS har leaset en CRJ1000 fra Air Nostrum, som allerede er i trafikk fra CPH - hvorfor valgte de en CRK når de har masse erfaring med CR9? Kan man håpe at SAS vil utvide regionalflåten med CRK fremover... samme kostnad som CR9 men 10 ekstra seter? Og denne maskinen er en test-maskin gjennom sommeren?
 
Back
Top