SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Joda, man kan stable ufint tett i en CS også, men det virket som SAS kun vurderer 73M og /eller 320 serien.



Med tanke på at det i stor grad skal erstatte 737-800 og A320, samt 737-700 som er minst, så er ikke det så veldig rart
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Joda, man kan stable ufint tett i en CS også, men det virket som SAS kun vurderer 73M og /eller 320 serien.

Stabler man ufint så har man 160 seter, 150 i CS300 tilsvarer vel omtrent 174 i A320.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Mener å ha plukket opp et sted at intensjonen skal ha vært å ta stilling til en ny ordre før nyttår, husker jeg rett?
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Mener å ha plukket opp et sted at intensjonen skal ha vært å ta stilling til en ny ordre før nyttår, husker jeg rett?



Det stemmer, det har i hvertfall vært intensjonen, men aner ikke om det fortsatt gjelder

Er jo også resultatfremleggelse denne uken, så ikke umulig noe kommer da. Uten at jeg vet
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Registrerer at SAS sin "Head of Flight Operations", Rolf Bakken, også hinter om det:

"Hopefully the decision to invest in new short haul aircraft will be taken in the near future. The candidates are the Boeing 737 Max or the Airbus 320 Neo. And it’s a close race…"
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Jeg tror kanskje et av dilemmaene til SAS er hva de skal gjøre med nettopp 140-seters maskinene, som i dag primært er dekket opp av -700 flåten, samt de 4 A319 maskinene. Skulle likt å se regnestykkene her, men er vel mest realistisk 3 løsninger her:

1. Bestille en miks av de forskjellige familiestørrelsene, A319/A320 vs 737-7/737-8
2. Gå for en type, da A320neo vs 737-8max og heller fly mange avganger med tomme seter (eller dumpe prisene)
3. Få inn en flytype til, som en optimert rundt denne størrelsen (CSseries)

Slik jeg tolker SAS så står de nå mellom 1 og 2

I tillegg kommer jo spørsmålet om det trengs noe større fly (A321neo vs 737-9max/-10max), men akkurat det føler jeg kanskje er en lettere avgjørelse.

Ironisk nok er jo CS1 nærmest en ideell 737-600 avløser, men de er i praksis i ferd med å bli erstattet av en miks av CRJ-900 og A320neo, både som direkte erstatning og gjennom å frigjøre 737-700 kapasitet som erstatter bruken av 737-600 maskiner

Så kommer jo også hva man tror på av fremtidig vekst, og dermed behov for mer kapasitet og enten større eller flere fly, kontra hva man skal ha av ren erstatting av gamle fly i samme størrelse
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

A321NEO inkludert et lite knippe av LR-utgaven for TATL blir jeg ikke spesielt overrasket over å se som en del av den kommende ordren.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

A321NEO inkludert et lite knippe av LR-utgaven for TATL blir jeg ikke spesielt overrasket over å se som en del av den kommende ordren.

Sikkert mulig, men det blir i så fall "ekstra", og ikke som endel av det som primært skal bestilles: fly for korte ruter
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

SAS har også 8 stk. A321 som var nye i 2001 og 2002, virker rart om de ønsker å nedgradere disse til mindre maskiner.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

SAS har også 8 stk. A321 som var nye i 2001 og 2002, virker rart om de ønsker å nedgradere disse til mindre maskiner.

Sant, men samtidig er endel av dilemmaet deres at litt forenklet så går maskinene fulle om sommeren og halvfulle om vinteren
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Dagens trafikktall viser igjen dilemma SAS akkurat nå tilsynelatende har, vet at den nye og større kapasiteten ikke fylles, siden de samtidig ønsker å beskytte yielden. Så da blir egentlig X-faktorene om driften av nye moderne fly gjør at de operasjonelle kostnadene ved hver flight blir lavere selv om kapasiteten går opp og/eller om det man taper i vinterhalvåret på overkapasitet kan tjenes inn om sommeren når flyene er langt fullere
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Kilden er infoen ansatte har fått.

We are happy to announce that we are now in final negotiations with Airbus for a large order of new short-haul aircraft.

We are happy to announce that we are now in final negotiations with Airbus, with the intention of signing a final agreement during spring 2018 for a large order of new short-haul aircraft.

The new aircraft will significantly reduce our environmental footprint and give operational advantages through reduced complexity by one-type fleet. This is historical for SAS, as we for the first time will have a production based on a one-type fleet in sight. Reaching this is key for us to enable optimized maintenance, improved traffic utilization and simplified crew planning.

For SAS, signing an agreement and delivery of new aircraft will be a prerequisite for continued operations at a maintained level. The Board of Director’s approval to initiate the process, has been enabled by positive response in the market and our ability to carry out the promised savings in the efficiency program, In Shape.

Going forward, SAS must continue its successful transition to capture the growing leisure market and adapt to seasonality in customer demand. In order to get approval from the Board to sign a final agreement with Airbus, we must confirm our promised In Shape savings and as the market is constantly changing, continue to work on our competitive position beyond 2020, when the deliveries of the new A320neo aircraft will ramp up.
 
Last edited:
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Javel, så gjenstår det bare å se om SAS klarer å la være å lage ørten forskjellige spesifikasjoner og undervarianter. Men greit å få en avklaring av Hoffleverandør. Hvilket tidsperspektiv snakker vi om mht levering?
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Sender SAS ut slik info til ansatte før den offentliggjøres i media? Er det ikke regler for slikt for børsselskaper?
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Pft, de bekrefter faktisk ikke noe, snakker bare om intensjoner.
 
Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies

Då är sannolikheten hög att SAS OSL bas också kommer bli en Airbus A320NEO bas inom 4-5 år.
 
Back
Top