Re: SAS planlegger kjøp av 40 nye narrowbodies
Jeg tror kanskje et av dilemmaene til SAS er hva de skal gjøre med nettopp 140-seters maskinene, som i dag primært er dekket opp av -700 flåten, samt de 4 A319 maskinene. Skulle likt å se regnestykkene her, men er vel mest realistisk 3 løsninger her:
1. Bestille en miks av de forskjellige familiestørrelsene, A319/A320 vs 737-7/737-8
2. Gå for en type, da A320neo vs 737-8max og heller fly mange avganger med tomme seter (eller dumpe prisene)
3. Få inn en flytype til, som en optimert rundt denne størrelsen (CSseries)
Slik jeg tolker SAS så står de nå mellom 1 og 2
I tillegg kommer jo spørsmålet om det trengs noe større fly (A321neo vs 737-9max/-10max), men akkurat det føler jeg kanskje er en lettere avgjørelse.
Ironisk nok er jo CS1 nærmest en ideell 737-600 avløser, men de er i praksis i ferd med å bli erstattet av en miks av CRJ-900 og A320neo, både som direkte erstatning og gjennom å frigjøre 737-700 kapasitet som erstatter bruken av 737-600 maskiner
Så kommer jo også hva man tror på av fremtidig vekst, og dermed behov for mer kapasitet og enten større eller flere fly, kontra hva man skal ha av ren erstatting av gamle fly i samme størrelse