SAS piloter fikk fri

Hurum

ScanFlyer Gold
SAS-piloter fikk fri
Mens flykaoset hersket ringte SAS-piloten for å spørre om han skulle jobbe. Han fikk beskjed om at det ikke var bruk for ham.

TV 2 Nettavisen kjenner til to piloter i SAS Braathens, som begge er styrmenn, satt hjemme i går. De to kunne bemannet et halvt fly hver dersom de hadde blitt bedt om å komme på jobb.

- Jeg reagerer på at SAS ikke kaller oss inn som faktisk er friske. Jeg vet ikke om dette gjelder mange, men vi kunne i hvert fall gjort en innsats, sier den ene SAS-styrmannen til TV 2 Nettavisen.

Satt hjemme
Når SAS setter opp flylistene sine, bemanner de hvert fly med en kaptein og en styrmann. I tillegg får en rekke piloter standby-vakt, slik at de må vente hjemme på telefon. Disse vaktene skal erstatte folk dersom de blir syke. De pilotene som da er til overs, blir satt opp på såkalt blank dag. Da er de forpliktet til å ringe klokken 18 dagen før for å få vite om det er behov for dem til å fly dagen etter.

En av de to styrmennene TV 2 Nettavisen kjenner til, var satt opp på blank dag på onsdag. Tirsdag kveld, mens kaoset rådet som verst, ringte han og sjekket om han skulle fly neste dag. Men det var ikke behov for ham. Han ble heller ikke oppringt i går på dagtid og spurt om å komme på jobb, selv om en rekke SAS-fly var innstilt på grunn av syke piloter.

Hvilte veldig lenge
Den andre styrmannen hadde flygeroppdrag tirsdag kveld, slik at han måtte gjennomføre hviletid på 12 timer etter reglene.

- Det innebar at jeg ikke kunne fly tidlig onsdag morgen. Men fra onsdag formiddag kunne jeg vært operativ, sier han. I stedet ble styrmannen ringt opp sent i går kveld og bedt om reise til en annen norsk by, slik at han kunne ta en flygning i dag tidlig.

- Jeg forstår ikke hvorfor SAS ikke har satt oss opp på jobb. Det er jo mangel på piloter. Selv om vi ikke kan fly uten en kaptein, hadde det vært bedre å hatt oss på Gardermoen i beredskap, slik at vi kunne puttes inn på kort varslet dersom noen ble syke. I stede ble vi sittende hjemme, sier SAS-piloten.

Han legger til at han tror dette kan skyldes at kaoset ved flyplassene også førte til at SAS også mistet kontrollen på arbeidsstokken, slev om han har vanskelig for å tro det. Kan spekulerer i at de også kan ha vært snille med ham selv, fordi han hadde en sen flyging dagen før.

Har sin forklaring
- Dette har sin logiske forklaring, sier informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens til TV 2 Nettavisen.

- For det første, må en ha en kaptein og en styrmann for å føre et fly. Det hjelper oss ikke at vi bare har en av dem ledig. For det andre har vi flere flytyper. Hvis vedkommende kaptein eller styrmann ikke er sjekket ut på flytypen vi trenger mannskap til, kan han ikke fly, sier hun.

- Vi må ha en riktig match. Vi kan ikke sette en kaptein på et fly som han ikke har sertifisering til, sier hun.

SAS-styrmannen som satt hjemme i går, reagerer på forklaringen.

- Det er jo en god unnskyldning. Og veldig defensivt. Vi blir jo ofte satt opp på flygninger dagen før. Jeg fatter ikke at de ikke har gjort dette denne gangen. Allikevel, det ble uansett kansellert fly i går som hver og enkelt av oss kunne flydd vi som satt hjemme, sier han. Han bekrefter også at en til enhver tid kun kan ha sertifisering på en flytype av gangen.

SAS Braathens har ikke kapasitet til å sjekke hvor mange piloter som var hjemme på blank dag i går, og om de var styrmann eller kaptein.

nettavisen.no

Back