SAS-pilot sovnet på jobb

Re: SAS-pilot sovnet på jobb

Her er ikke saken at kabinen ikke passer på eller at kapteinen skulle hatt sparken. Det er feil. Dagens flight time limitations strekker strikken for alle selskaper. Nå sparket jo sas for mange, og samtidig med noen cost cutting measures, må nok crewene her produsere dobbelt så mye pr. år som de gjorde i gamle dager.
En kaptein må vel selv avgjøre om han er opplagt til å fly? I min jobb som har med jernbanesikkerhet å gjøre er det slik at alle er avhengig av at jeg dukker opp. Men er jeg av en eller anna grunn ikke opplagt til å jobbe så må flere maskiner og folk som koster 10 tusener i timen bare reise hjem. Sikkerheten først! Økonomien må aldri gå på bekostning av sikkerhet!

Last edited:

Så du tror ikke kabinen har annet å gjøre på CPH-ARN enn å være babysitter for flightdeck? hva med å servere 180 pax på den lille tiden de har til rådighet?

Nå vil jeg heller være 100% sikker på at at flyet manøvreres enn at jeg får kaffe. Ellers ga Nick Figaretto et godt og oppklarende svar på min undring, i skarp kontrast til ditt innlegg.

W

I min jobb som har med jernbanesikkerhet å gjøre er det slik at alle er avhengig av ....

Det er selvfølgelig riktig det du sier, men jeg har en mistanke om at du ikke akkurat jobber i en konkuranse utsatt bedrift, eller?

Problemet er at regelverket er for dårlig! Man havner ettehvert i en situasjon der man pga fatigue ikke skønner at man faktisk er for trøtt til å jobbe!
Tilsynet bryr seg ikke, selskapene skylder på regelverket og hvermannsen vil ikke betale mer enn 299.- t/r London! So here we are!
:headbang

Her er det mennesker det er snakk om, ikke systemer for å åpne låste dører til cockpit o.l.
Dere skulle bare visst hvor mange ganger skolebuss sjåføren holdt på å sovne når han kjørte dere til skolen i barndommen, så hadde det ikke vært så mange innlegg i denne tråden.

Her tror jeg det er flere som kunne vært tjent med et HF-kurs.

Cudos til piloten som meldte ifra om dette :)

Jeg har da ikke påstått at jeg jobber med sikkerhet. Jeg har heller ikke kommentert noe ang sikkerhet som kan rettferdiggjøre din "konklusjon".

Det er det som er tydelig, ut fra innlegget ditt.

For øvrig er kommentarene dine nok til å rettferdiggjøre konklusjonen. Den sikkerhetsfilosofien du (kanskje ubevisst) gir uttrykk for, er vanligvis referert til som "the rotten apple theory", og er fullstendig avleggs.

Dette er nok påstander som ikke stemmer med virkeligheten. Hvorfor tror du f.eks. avisene beskytter sine kilder? Burde ikke det i følge din påstand være forbudt da?
Hva mener du med det?
Men det er riktig at alvorlige hendelser må komme fram i lyset, hvis det viser seg at det er et alvorlig problem som gjentar seg.
Ja, man må avdekke feil før man kan rette dem, lære av dem og finne ut hvordan man skal forebygge nye lignende feil. Og det forutsetter at man erkjenner at individfeil uansett før eller siden vil skje. Som igjen forutsetter god rapporterinskultur. Som er enklest å få til i selskap eller samfunn med stor åpenhet.

Men det er ikke hva VG har som interesse, de vil selge aviser.
Det var da veldig unyansert og tabloid. Påstanden er vel like gyldig som å si at SAS' eneste interesse er å selge flyreiser. Men akkurat som at SAS har en viss interesse i å drive sikkerhets-, kvalitets- og forbedringsarbeid i tillegg til å selge flyreiser, vil nok i alle fall de ansatte i VG si at de har en viss rolle som vaktbikkje og informant ut til allmennheten. De kan for eksempel presse SAS til å bli enda bedre på sikkerhetsarbeid. For SAS vet jo at de er under oppsikt fra allmennheten gjennom offentlighetsprinsippet og media. Så snarveier kan de ikke ta.
Sikkerhetsarbeid fungerer best med god rapporteringskultur, for da avdekker man svakhetene før de blir alvorlige. Men den kulturen har blitt skadelidende når konsekvensene for den som rapporterer blir for stor.
Denne påstanden tror jeg ikke det er grunnlag for, med mindre du mener det rent hypotetisk. Der er selvsagt en viss fare for underraportering hvis belastningene på enkeltpersonene blir for store. Men der er vi nok ikke i dag, særlig ikke i et profesjonelt selskap som SAS, hvor systemfokuset er så fremtredende.
Min påstand er at jeg vil heller fly med et selskap som har piloter som rapporterer slike hendelser, det er eneste måten for å oppdage om det er et problem eller ikke.
Det er ikke den eneste måten, men en av flere viktige måter for å avdekke, korrigere og forebygge svikt på. Men ja, absolutt!
Hvis du tror at det finnes noe som 100% profesjonalitet og at man for enhver pris tenker 100% rasjonelt, så har du nok en total mangel på forståelse for mennesker.
Dette er en direkte frekk hypotese rettet mot min person, og har ingenting i en diskusjon om sak å gjøre. Jeg tror ikke vi kjenner hverande heller, så du har vel ikke all verdens grunnlag for en slik hypotese.
Jeg er nok mer bekymret for selskaper hvor pilotene må gå anonymt til avisene, fordi de ikke kan bruke sine egne rapporteringsrutiner for å nå fram i sitt eget selskap.
Enig. Ikke bra. Men også et eksempel på at pressen/offentlighetens lys av og til kan tre inn som (et ikke fullverdig) substitutt/sikkerhetsventil for et selsaps (mangelfulle) rapporteringsrutiner.

Re: Sas pilot sovnet på jobb.

Det har kanskje ikke noe forankring i virkeligheten, men jeg ville heller flydd med en sovende SASpilot enn en sovende Ryanairpilot. Fordi det for meg føles tryggere hos SAS "uansett". Vanskelig å helt sette ord på det, håper du ser hvor jeg vil.

HÆÆ? Du er jo stein riv ruskende gal, leste du gjennom dette før du postet dette????

HÆÆ? Du er jo stein riv ruskende gal, leste du gjennom dette før du postet dette????

Hehe, det tror jeg faktisk, men skal la være å svare på vegne av Polaris.

SAS bygger opp et image som et flyselskap av høy kvalitet.
Ryanai bygger opp et image som et flyselskap som selger billige billetter.

Det er ingen automatikk i at det ene selskapet har bedre sikkerhetsrutiner enn det andre, ut fra dette. Begge kan ha bunnsolide rutiner på sikkerhet.
Men FØLELSEN som folk får, ut fra imagebyggingen, kan gi utslag som dette, hvor folk heller vil sitte i et fly med en sovende SAS kaptein, enn en sovende Ryanair kaptein.

Nå har jeg ikke hørt om noen Ryanair kaptein som har sovet på vakt, men er ganske sikker på at det ville vært hans siste tur for selskapet dersom han hadde gjort det.

Nå har jeg ikke hørt om noen Ryanair kaptein som har sovet på vakt, men er ganske sikker på at det ville vært hans siste tur for selskapet dersom han hadde gjort det.

Nettopp! Og derfor har du aldri hørt om en sovende FR-pilot. De rapporterer ikke pga. konsekvensene. Rule by fear!

Nettopp! Og derfor har du aldri hørt om en sovende FR-pilot. De rapporterer ikke pga. konsekvensene. Rule by fear!

Jeg vil heller fly ett flyselskap som har en kultur for rapportering. Slik lærer organisasjonen av sine feil, og sjansen for at det skjer igjen minimeres.

Jeg kan ikke svare for hva andre gjør, men jeg har aldri vært i tvil de gangene jeg har rapportert saker. Sikkerheten først. Alltid!
Og jeg er kanskje naiv når jeg tror andre tenker likt som meg. Det er som kjent på seg selv man kjenner andre ;)

Og som nævnt mange gange tidligere, så er manglende rapportering absolut ikke medvirkende til en god sikkerhedskultur - tværtimod.

Jeg vil heller fly ett flyselskap som har en kultur for rapportering. Slik lærer organisasjonen av sine feil, og sjansen for at det skjer igjen minimeres.

Helt riktig. Derfor vil jeg bli overrasket om episoden får konsekvenser for den omtalte piloten.
I alle bransjer der sikkerheten er viktig, er rapportering meget høy prioritet.
Å rapportere en hendelse er et get-out-of-jail-free-card, selv om man er aldri så mye involvert i hendelsen selv.

Dette er selvsagt en alvorlig hendelse, men noen fare på ferde var det nok ikke. Autopiloten er kjent for å gjøre få feil, og veldig få ulykker skjer på cruise.

Det er det som er tydelig, ut fra innlegget ditt.

For øvrig er kommentarene dine nok til å rettferdiggjøre konklusjonen. Den sikkerhetsfilosofien du (kanskje ubevisst) gir uttrykk for, er vanligvis referert til som "the rotten apple theory", og er fullstendig avleggs.
Bare fordi jeg mener at denne piloten kanskje burde bli sparket, behøver ikke å si at jeg er pro "the rotten apple theory".
Det å sovne på jobben kan være en god grunn for å få sparken i mange andre yrker. Skal da piloter bli beskyttet fra dette grunnet arbeidsgivers ønske om å ikke skape en frykt for rapportering? Jeg mener i dette tilfelle, slik jeg skjønner saken gjennom media, nei. Er du en pilot, skal du ikke sove på jobb.
Det beste for alle parter er selvfølgelig å finne ut og håndtere hva denne trangen for en høneblund i cockpit er, men jeg synes ikke det skal være en unnskyldning for en pilot til å ikke kunne melde seg unfit for flight.

Last edited:

Bare fordi jeg mener at denne piloten kanskje burde bli sparket, behøver ikke å si at jeg er pro "the rotten apple theory".
Det å sovne på jobben kan være en god grunn for å få sparken i mange andre yrker. Skal da piloter bli beskyttet fra dette grunnet arbeidsgivers ønske om å ikke skape en frykt for rapportering? Jeg mener i dette tilfelle, slik jeg skjønner saken gjennom media, nei. Er du en pilot, skal du ikke sove på jobb.

I en ideell verden kunne jeg vært enig med deg. Slik fungerer det dessverre ikke, bevist gjentatte ganger. Får det store og livsendrende konsekvenser å rapportere, så holder folk kjeft. Så enkelt er det. Den ideelle piloten som gladelig ofrer jobben for en rapport må du nok lete lenge etter.

Jeg forstår ikke dette helt. Jeg rapporterer hendelser uansett.
Ingen mister da jobben for småfeil eller enkle glemsler. Men ting som blir gjort med viten og vilje, og som må oppfattes å sette folk i fare bør i mine øyne få konsekvenser.

Jeg får fengsel, bot og inndratt førerkort dersom jeg tar meg et par øl og kjører bil.
Jeg er i topp form etter to øl, og anser det ikke som farlig at jeg kjører i slik tilstand.
Jeg har kjørt i sliten og trøtt tilstand, og da var jeg faktisk en svært farlig sjåfør. Meget nedsatt vurderingsevne, og farlig lang reaksjonstid. I tillegg: fare for å sovne bak rattet.

Å la være å rapportere en som sovner bak spakene i et fly ville vært helt hinsides utenkelig. Og jeg hadde ikke nølt å gjort det, selv mot min beste venn.

Hadde jeg valget mellom å sitte på med en som var våken og opplagt, men som hadde tatt 4 halvlitere, eller en som var så trøtt at han sovnet bak rattet, ville jeg valgt førstemann.

Og det villeikke vært snakk om "å se på rutinene" etter en slik sak.

Er jeg for streng???

Det bør nevnes at jeg ikke vet hvilken reaksjon det har vært mot denne flyverern.

Er det greit å fly med promille? Ikke farlig, det er jo en annen pilot, pluss autopilot.

Setter ting litt på spissen her, men skjønner dere hva jeg mener?

Jeg har kjørt i sliten og trøtt tilstand, og da var jeg faktisk en svært farlig sjåfør. Meget nedsatt vurderingsevne, og farlig lang reaksjonstid. I tillegg: fare for å sovne bak rattet.

Så i følge dine egne holdninger så gjorde du følgende: ringte politiet og fortalte at du hadde utsatt medtrafikanter for livsfare og at du derfor hadde revet førerkortet i to og bestemt deg for aldri å kjøre bil igjen?

Back