SAS-pilot sovnet på jobb

Re: SAS-pilot sovnet på jobb

Skjønner godt at du slettet siste innlegg;) Nå har du kommet med to eksempler liknende eller verre enn episoden i SAS-flyet og begge gangene har du selv unnlatt å ta konsekvensene av å rapportere. Det er lettere å være idealist bak tastaturet enn å gjennomføre dette i virkeligheten. Vanskelig selv om slike ting ikke leder til oppsigelse, enda vanskeligere dersom man vet at konsekvensene blir ødeleggende for vedkommende.
Derfor er i hvertfall jeg sjeleglad for at systemet i våre hjemlige flyselskaper tillater rapportering der målet er å lære og eventuelt forandre systemet snarere enn å henge ett individ.

Nei, men hvis bilen bak hadde ringt politiet så hadde jeg blitt tatt for uaktsomt kjøring, og vedtatt straffen de hadde gitt.

Er jeg virkelig alene om å mene at det bør gis kraftig reaksjon mot en kaptein som sovner bak spakene? (jeg understrker at jeg snakker generelt, og ikke om denne SAS kapteinen).

Har blandete følelser. Hvis du føler deg fin ved avgang og så 'kollapser' inflight, er det ikke bare å svinge inn på nærmeste avkjørsel .... Og jeg synes ikke man kan straffe noen for dette.
Hadde man hatt en F/A i cockpit mens F/O var ute, hadde man uansett løst problemet ..

Har blandete følelser. Hvis du føler deg fin ved avgang og så 'kollapser' inflight, er det ikke bare å svinge inn på nærmeste avkjørsel .... Og jeg synes ikke man kan straffe noen for dette.

Godt poeng. Dette var også omtalt i et "Flying" jeg leste for noen dager siden. Når det gjelder GA og corporate, så skjer ca 50% av alle ulykker når det er mørkt, mens bare en brøkdel av alle flighter skjer i mørket.
Mange piloter kan være trøtte og utslitte over lengre tid, men holder det i sjakk ved hjelp av koffein. Til slutt "møter man veggen", dvs at ikke engang koffein kan holde kroppen i gang. Akkurat når denne veggen kommer, og om den kommer i løpet av arbeidsdagen i det hele tatt, er umulig å vurdere for den enkelte på forhånd.
Ulykken i Buffalo er et eksempel på ytterste konsekvens av trøtthet (og flere andre ting) i cockpit.

Det er lett å se av innleggene i denne tråden hvem som har litt innsikt, og hvem som sitter som hellige tastatur-dommere.

Re: Sas pilot sovnet på jobb.

Og som nævnt mange gange tidligere, så er manglende rapportering absolut ikke medvirkende til en god sikkerhedskultur - tværtimod.

Mulig jeg missforstår, men mener du at om man rapporrterer hendelser ikke bidrar til økt sikkerhet?
Håper virkelig jeg missforstår deg her, for er det noe som er bevist flere ganger er det nemlig det at folk rapporterer feil, hendelser osv som bidrar til økt fokus, læring, og prevantive tilltak. Og ikke minst en høyere sikkerhetskultur.
Denne saken og rapporten vil taes med videre i arbeidet internt i SAS, og sikkert i andre selskaper slik at man kan forbedre seg, og lære av hverandres feil.

Hadde man hatt en F/A i cockpit mens F/O var ute, hadde man uansett løst problemet ..

Piloten hadde vel skyldt på bare 3,5 time søvn før han/hun dro på jobb.
I sikkerhetsrapporten, som kun er beregnet på flygende kolleger, forteller kapteinen at han hadde sovet bare tre og en halv time da han sto opp klokken 03.30. Han møtte på arbeidet klokken 5.20.
Flygesjef SAS Bjørn Granviken:
- I SAS har vi en «unfit»-klausul som gjelder. Enhver pilot som føler at han/hun ikke er i nødvendig god nok form til å fly, kan erklære seg «unfit» - arbeidsudyktig - uten at det får noen som helst konsekvens for vedkommende.

så det er vel ett tjenstebrudd. Men sparken er for drøyt om det er en 1gangs forseelse. Men en advarsel hadde vel vært rimelig og det kan det vel hende piloten fikk også.?

Det er godt mulig, men det er da mange ganger jeg har gått på jobb etter og kort natt og følt meg fin hele tiden. Det er ikke noen uvanlig foreteelse for en skiftarbeider og hvis man automatisk skulle melde seg syk etter en slik kort natt, er jeg redd det ikke blir mange igjen til å jobbe ..

Piloten hadde vel skyldt på bare 3,5 time søvn før han/hun dro på jobb.

'Byråkratsvar'. ;)

så det er vel ett tjenstebrudd. Men sparken er for drøyt om det er en 1gangs forseelse. Men en advarsel hadde vel vært rimelig og det kan det vel hende piloten fikk også.?

Du har ideelt sett helt rett, men nok en gang blir det for enkelt å påstå dette. Hvor går så grensen? Hvor mange timer søvn? Og hva hvis man sover lite, men likevel føler seg "fit for flight" når man står opp, møter opp på jobb og begynner flighten? Det er svært få tidligflighter som hadde gått her til lands hvis man skulle hatt normal søvn hver natt før disse...

Du har ideelt sett helt rett, men nok en gang blir det for enkelt å påstå dette. Hvor går så grensen? Hvor mange timer søvn? Og hva hvis man sover lite, men likevel føler seg "fit for flight" når man står opp, møter opp på jobb og begynner flighten? Det er svært få tidligflighter som hadde gått her til lands hvis man skulle hatt normal søvn hver natt før disse...

Gjelder ikke arbeidstilsynets hviletidsregler for piloter? Altså at det skal det være minst 11 timer mellom to skift? Kanskje ikke så lurt å legge seg 24 om man skal opp 3.30?

Last edited:

Gjelder ikke arbeidstilsynets hviletidsregler for piloter? Altså at det skal det være minst 11 timer mellom to skift?

Nei, men tilsvarende regler gjelder. Så hvis man er et individ som kan sove godt på kommando, så er selvsagt dette ikke noe problem. Men da hadde det jo ikke vært behov for en "unfit"-regel som du mener burde vært brukt her.

Mulig jeg missforstår, men mener du at om man rapporrterer hendelser ikke bidrar til økt sikkerhet?
Håper virkelig jeg missforstår deg her, for er det noe som er bevist flere ganger er det nemlig det at folk rapporterer feil, hendelser osv som bidrar til økt fokus, læring, og prevantive tilltak. Og ikke minst en høyere sikkerhetskultur.
Denne saken og rapporten vil taes med videre i arbeidet internt i SAS, og sikkert i andre selskaper slik at man kan forbedre seg, og lære av hverandres feil.

Så misforstår du mig ;-)

Nej tværtimod. Jeg er stor tilhænger af rapportering og en kultur hvor man kan gøre dette uden straf. Det væsentlige må være at lære og fange problemer før de bliver fatale.

Hvis man straffer folk for at rapportere, så taler al erfaring for at man får færre rapporteringer og derved dårligere sikkerhedsniveau.

Ser poenget ditt MOW.
Som du vet, jobber jeg skift og er utsatt for et uregelmessig søvnmønster selv. Opp klokka 0300 for å gå på jobb. Og så kan man ganske plutselig bli trøtt.
Men har fotrsatt tilgode å sovne bak skranken ;)

har forståelse at dette kan skje på en lang flytur.

Ellers litt interessant artikkel om tretthet og bilkjøring her:
http://www.if.no/web/no/om/sistenytt/pages/tretthetfarligereennpromille.aspx
men som du sier: en pilot kan ikke bare svinge av veien for å sove litt.

Politiet ville tatt lappen fra en sjåfør som sovnet underveis. Men ingen reaksjon blir gitt til en pilot som sovner bak stikka.

Er det ikke noe galt da? Eller er jeg helt på vidda med mitt syn?
Er det nok å "se på rutinene"?

Vennlig hilsen
Imm
Hellig tastatur-dommer ;)

Last edited:

Men ingen reaksjon blir gitt til en pilot som sovner bak stikka.

Har det stått noe sted at ingen reaksjon ble gitt? Det finnes faktisk andre reaksjonsmønster innen arbeidslivet enn bare å sparke folk som gjør en feil. Alle selskaper har ikke samme personalbehandling som Ryanair ;)

Nei, og jeg har også understreket at jeg ikke snakker o
SAS kapteinen, men generelt.
Sitter med inntrykk av at mange her ser på en slik sak som ikke så farlig, og at å se på rutinene så det ikke skjer igjen - er nok.

Mulig jeg har missforstått disse.

Men har fotrsatt tilgode å sovne bak skranken

OMG! Jeg blir bare matt når folk begynner å sammenligne å fly flymaskiner med å jobbe bak en skranke??? Jeg bygger terrasser og pusser opp hus på fritiden selv om jeg er litt trøtt men å sitte i cockpit er noe helt annet! Trust You me!! Men lovgiveren har som sagt gitt f... (politisk styrt via lobbyvirksomhet osv) , arbeidsgiveren må tilpasse seg kostnadsnivået til den minst seriøse opperatøren/konkurenten og han bak skranken eller hvor han/hun enn måtte jobbe, vil bare ha billige billetter! :headbang

Sitter med inntrykk av at mange her ser på en slik sak som ikke så farlig, og at å se på rutinene så det ikke skjer igjen - er nok.

Flybransjen er nok litt "sær" på det området.
Mye av teorien bak går på at det alltid er mer en én faktor som spiller inn for at slike ting skal kunne skje. Altså var det ikke kun pilotens feil at han sovnet, men flere underliggende ting som bidro enten passivt eller aktivt. Derfor blir det også "feil" å straffe piloten direkte. Nå er ikke jeg noen kløpper på å forklare sånne ting, men vil du vite mer hjelper det kanskje å ta et søk på "Just Culture" og "The Reason Model".

Det der var en spøk, derfor en smiley bak nettopbden setningen.

Og nå sier jeg takk for meg, og lar dere som vet best å fortsette.

God helg!

Så misforstår du mig ;-)

Nej tværtimod. Jeg er stor tilhænger af rapportering og en kultur hvor man kan gøre dette uden straf. Det væsentlige må være at lære og fange problemer før de bliver fatale.

Hvis man straffer folk for at rapportere, så taler al erfaring for at man får færre rapporteringer og derved dårligere sikkerhedsniveau.

Det var det jeg trodde, men ble usikker.
Vi er virkelig på samme kanal ja.

Tja, jeg tror vi diskuterer flere forskjellige ting parallelt her:
1. I hvilken grad piloter som begår feil skal møtes med reaksjoner
2. At god rapporteringskultur krever anonym rapportering
3. Om det at offentligheten og/eller pressen får nyss om rapporter får piloter til å vegre seg mot å rapportere
4. Om akkurat denne piloten burde få reaksjon
5. Om det som skjedde var farlig

De mange parallelle diskusjonene fører til litt skinnuenighet, tror jeg.

Det går fint an å tenke seg en anonym rapporteringsordning til internkontrollformål (avdekke, evaluere, korrigere og forebygge uøskede hendelser), og samtidig reagere mot individer som gjør grove eller gjentatte feil. Men systemene må være adskilt for å hindre underrapportering til internkontrollformål.

Om den aktuelle piloten fortjener en kraftig reaksjon eller ikke, har vi ikke nok opplysninger om. Det er ikke sikkert han er identifisert en gang.

Om hendelsen utgjorde en konkret fare for flysikkerheten er ikke sikkert, takket være alle sikkerhetsbarrierene. Men at risikoen for en alvorlig hendelse økte betydelig, er sikkert.

Back