SAS-pilot sovnet på jobb

Re: SAS-pilot sovnet på jobb

Jeg takker for veldig saklige & instruktive innlegg fra Jumper G5, TCAS, Tally-Ho, samt flere andre. Det er utrolig fint å få innsikt i hvordan ting fungerer i luftfartsbransjen. Jeg har noe større forståelse for problemstillingene som dukker opp fra tid til annen om arbeidspresset nå.

Det artikkelen i VG gjør er å krisemaksimere en hendelse som i utganspunktet aldri utgjorde noen umiddelbar fare. Men når det er sagt, så forsvarer jeg ikke hendelsen, ikke bra.
Videre skrives det med store krigsbokstaver, ment ene og alene for å skremme å øke opplagstall. Journalisten har kokt sammen en rekke påstaneder og overdriver alt som står i rapporten som piloten faktisk skrev selv.
Journalisten nevner ikke med et ord at dette er en sak som har skjedd for ganske lenge siden, og som er noe SAS har tatt tak i (så langt jeg vet)

Men igjen, artikelen er ikke problemet isolert sett, da dette med fatigue er et problem i hele bransjen.
Sitter nå i USA, og nå nettop var det en reportasje på ABC news om dette emnet. Det gikk først og fremst på at piloter har så dårlig betalt, at de ikke har råd til å overnatte andre steder en på crew baser. Noe som igjen fører til trøtte og slitne piloter.
Dette kombinert med lange dager, mange legs, og økt press fører til økt ulykkesrisiko i følge ABC.

Som sagt, dette er et problem for hele industrien. Prisene er så presset at selskaper forsøker å spare der de kan.
Som igjen fører til at crew blir skedulert maks av det som er tillatt.
Noe som da er skremmende er at bakke ansatte i prinsipp kan jobbe ubegrenset. Ser på med gru den dagen man har en utslitt bakke ansatt som leverer en loadsheet som er feil, hvorpå en trøtt pilot ikke oppdager feilen, som fører til en kræsjlanding hvor et utslitt kabincrew skal evakuere maskinen.
Dette er ytterste konsekvens nturligvis, men skremmende uansett.

Bortsett fra at du fortsatt ikke har overbevist meg om at artikkelen inneholdt store overdrivelser og var egnet til å skape ubegrunnet frykt (selv om den var kraftig forenklet og brukte for store bokstaver enkelte steder), er jeg helt enig i absolutt alt det andre du skriver.

Interssant sak som jeg ser paraleller til sykehus og leger/sykepleiere som jobber lange dager, og noen ganger for lange dager - og der det får store konsekvenser hvis man gjør en feil.

Det som jo er viktig er å få til en kultur der kameraderiet innen yrkesgruppen, endres til at man får en kultur der det er lov å gjøre feil, og at de feil som gjøres må granskes og man må få frem lessons identified og ikke minst det må bli viktig å få det til å bli lessons learned.

Føler det i dag er litt for mye at man beskytter hverandre i slike situasjoner, og det er det allmennheten reagerer på.

Spot on!!! Glimrende analyse, både av forholdene i helsetjenesten og av hva som skal til. Helsetjenesten har mye å lære av luftfarten.

Sykehuset Østfolds forsøk på
å løse problemet, er å publisere alle rapporterte feil på intranettet for å gjøre ansatte klar over at feil før eller siden vil skje uansett hvor flink man er. I tillegg vil man publisere tilsvarende, men bearbeidede opplysninger (inkl. statistikk) på nettsidene, sånn at folk og presse får innsyn i hva som faktisk foregår. Svenske studier (fra Lund?) viser at denne åpenheten vil skape en rapporteringskultur blant de ansatte fordi de vil oppleve at det er "normalt" å feile en gang i blant — altså er det ikke noe man trenger å skjule), og at åpenheten vil presse ledelsen til å treffe nødvendige tiltak som følge av rapportene. Ansatte vil altså merke at det nytter å rapportere. Man har også sett at allmennheten får økt tillit til sykehuset som følge av åpenheten, til tross for at pressen kan gasse seg i potensielle skandaler. Åpenheten gir nemlig folk inntrykk av at ledelsen tar feilene på alvor og lærer av dem.

Back