FlyHi
ScanFlyer Crusty
Re: Sas pilot sovnet på jobb.
Alle har et ansvar for sikkerhed. Nogle mere direkte end andre og naturligvis er pax' ansvar indirekte, men det er og bliver markedet der sætter vilkårene branchen (kombineret med myndighederne minimumskrav) kan agere indenfor. Hvis markedet ikke vil betale mere end håndører, så må operatører sørge for det bedst mulige niveau af sikkerhed og service indenfor disse rammer.
Du forsimpler tingen ved at stille det så firkantet op, men naturligvis er der en potentiel sikkerhedsrisiko når markedet udsættes for et ekstremt prispres og alt skal optimeres til det maximale.
Myndighederne udstikker naturligvis minimumskravene og når fokus på lave priser bliver massiv, så vil man naturligvis trække marginerne i retning af minimumskravene for at få bedre indtjening eller kunne tilbyde lavere priser.
Lige mht. sikkerhed bør man have så store marginerne som muligt, men som med alt andet vil sikkerhedsniveauet altid være en kalkyle på hvor stor en risiko man ønsker at løbe. Sikkerhedsniveauet vil altid kunne forbedres uanset hvor godt man gør det og en udvikling i retning af længere arbejdsdage, kortere hvile osv osv - kan ganske enkelt ikke indvirke andet en potentielt negativt. Det kan for såvidt være fair nok hvis det er det man ønsker.
Der er også en potentiel forskel på sikkerhedsniveauet i en stor Volvo og en Smart. Men det betyder jo ikke at det nødvendigvis er farligt at køre i en Smart.
Jeg siger ikke at der er en direkte sammenhæng mellem pris og sikkerhed - og det ved du også godt at jeg ikke mener. Men prøver man at se det lidt mere overordnet end at gøre det til en FR vs SK ting, så vil et ekstremt prispres og pres på optimering potentiel give en negativ udvikling i sikkerheden.
Naturligvis er der mange selskaber der uden nogen større risiko kunne optimere en del på udnyttelsen af crew/fly m.v. - da udgangspunktet var meget ineffektivt, men hvor går grænsen? Personligt er jeg ikke særlig tryg ved at myndighederne minimumskrav skal sætte dagsordenen. De giver ikke meget margin på den positive side mht. fatigue.
Personligt er jeg af den holdning at man ikke kan tage sikkerhed seriøst nok - og er villig til at betale for at man kan give crew lidt mere hvile - bare for en sikkerheds skyld ;-) Better safe than sorry - og det koster nogle penge...
Så det du forteller oss her er at jo lavere pris man betaler dess mindre sikkert er det å fly? Det kan vel ikke karakteriseres som annett enn et partsinnlegg. Det er klart at konkurranse og prispress gjør at selskapene må tenke nytt mhp hvordan man organiserer sin virksomhet, men det er vel også en kjennsgjerning at en del selskaper har hatt nokså mye å gå på i forhold til effektiv drift (lite effektiv slynging av fly & crew med påfølgende dårlig utnyttelse av personell & maskiner, osv.). Om et selskap, med sin struktur, ikke klarer å drive lønnsomt & sikkert så har de ikke noe i bransjen å gjøre.
Det kan imidlertid godt tenkes at noe av regelverket som styrer utnyttelsen av crew bør gjøres noe med, men det kan jeg svært lite om. Det er vel imidlertid ikke LCC'ene eller de av oss som velger å reise med LCC'er som har ansvaret for?
Alle har et ansvar for sikkerhed. Nogle mere direkte end andre og naturligvis er pax' ansvar indirekte, men det er og bliver markedet der sætter vilkårene branchen (kombineret med myndighederne minimumskrav) kan agere indenfor. Hvis markedet ikke vil betale mere end håndører, så må operatører sørge for det bedst mulige niveau af sikkerhed og service indenfor disse rammer.
Du forsimpler tingen ved at stille det så firkantet op, men naturligvis er der en potentiel sikkerhedsrisiko når markedet udsættes for et ekstremt prispres og alt skal optimeres til det maximale.
Myndighederne udstikker naturligvis minimumskravene og når fokus på lave priser bliver massiv, så vil man naturligvis trække marginerne i retning af minimumskravene for at få bedre indtjening eller kunne tilbyde lavere priser.
Lige mht. sikkerhed bør man have så store marginerne som muligt, men som med alt andet vil sikkerhedsniveauet altid være en kalkyle på hvor stor en risiko man ønsker at løbe. Sikkerhedsniveauet vil altid kunne forbedres uanset hvor godt man gør det og en udvikling i retning af længere arbejdsdage, kortere hvile osv osv - kan ganske enkelt ikke indvirke andet en potentielt negativt. Det kan for såvidt være fair nok hvis det er det man ønsker.
Der er også en potentiel forskel på sikkerhedsniveauet i en stor Volvo og en Smart. Men det betyder jo ikke at det nødvendigvis er farligt at køre i en Smart.
Jeg siger ikke at der er en direkte sammenhæng mellem pris og sikkerhed - og det ved du også godt at jeg ikke mener. Men prøver man at se det lidt mere overordnet end at gøre det til en FR vs SK ting, så vil et ekstremt prispres og pres på optimering potentiel give en negativ udvikling i sikkerheden.
Naturligvis er der mange selskaber der uden nogen større risiko kunne optimere en del på udnyttelsen af crew/fly m.v. - da udgangspunktet var meget ineffektivt, men hvor går grænsen? Personligt er jeg ikke særlig tryg ved at myndighederne minimumskrav skal sætte dagsordenen. De giver ikke meget margin på den positive side mht. fatigue.
Personligt er jeg af den holdning at man ikke kan tage sikkerhed seriøst nok - og er villig til at betale for at man kan give crew lidt mere hvile - bare for en sikkerheds skyld ;-) Better safe than sorry - og det koster nogle penge...
Last edited: