SAS-pilot sovnet på jobb

Re: Sas pilot sovnet på jobb.

Så det du forteller oss her er at jo lavere pris man betaler dess mindre sikkert er det å fly? Det kan vel ikke karakteriseres som annett enn et partsinnlegg. Det er klart at konkurranse og prispress gjør at selskapene må tenke nytt mhp hvordan man organiserer sin virksomhet, men det er vel også en kjennsgjerning at en del selskaper har hatt nokså mye å gå på i forhold til effektiv drift (lite effektiv slynging av fly & crew med påfølgende dårlig utnyttelse av personell & maskiner, osv.). Om et selskap, med sin struktur, ikke klarer å drive lønnsomt & sikkert så har de ikke noe i bransjen å gjøre.

Det kan imidlertid godt tenkes at noe av regelverket som styrer utnyttelsen av crew bør gjøres noe med, men det kan jeg svært lite om. Det er vel imidlertid ikke LCC'ene eller de av oss som velger å reise med LCC'er som har ansvaret for?

Alle har et ansvar for sikkerhed. Nogle mere direkte end andre og naturligvis er pax' ansvar indirekte, men det er og bliver markedet der sætter vilkårene branchen (kombineret med myndighederne minimumskrav) kan agere indenfor. Hvis markedet ikke vil betale mere end håndører, så må operatører sørge for det bedst mulige niveau af sikkerhed og service indenfor disse rammer.

Du forsimpler tingen ved at stille det så firkantet op, men naturligvis er der en potentiel sikkerhedsrisiko når markedet udsættes for et ekstremt prispres og alt skal optimeres til det maximale.

Myndighederne udstikker naturligvis minimumskravene og når fokus på lave priser bliver massiv, så vil man naturligvis trække marginerne i retning af minimumskravene for at få bedre indtjening eller kunne tilbyde lavere priser.

Lige mht. sikkerhed bør man have så store marginerne som muligt, men som med alt andet vil sikkerhedsniveauet altid være en kalkyle på hvor stor en risiko man ønsker at løbe. Sikkerhedsniveauet vil altid kunne forbedres uanset hvor godt man gør det og en udvikling i retning af længere arbejdsdage, kortere hvile osv osv - kan ganske enkelt ikke indvirke andet en potentielt negativt. Det kan for såvidt være fair nok hvis det er det man ønsker.

Der er også en potentiel forskel på sikkerhedsniveauet i en stor Volvo og en Smart. Men det betyder jo ikke at det nødvendigvis er farligt at køre i en Smart.

Jeg siger ikke at der er en direkte sammenhæng mellem pris og sikkerhed - og det ved du også godt at jeg ikke mener. Men prøver man at se det lidt mere overordnet end at gøre det til en FR vs SK ting, så vil et ekstremt prispres og pres på optimering potentiel give en negativ udvikling i sikkerheden.

Naturligvis er der mange selskaber der uden nogen større risiko kunne optimere en del på udnyttelsen af crew/fly m.v. - da udgangspunktet var meget ineffektivt, men hvor går grænsen? Personligt er jeg ikke særlig tryg ved at myndighederne minimumskrav skal sætte dagsordenen. De giver ikke meget margin på den positive side mht. fatigue.

Personligt er jeg af den holdning at man ikke kan tage sikkerhed seriøst nok - og er villig til at betale for at man kan give crew lidt mere hvile - bare for en sikkerheds skyld ;-) Better safe than sorry - og det koster nogle penge...

Last edited:
Re: SAS-pilot sovnet på jobb

Nei det skjønte jeg jo, men får man umiddelbart (dvs uten delay) adgang til cockpit på noe vis ? (hvordan man får adgang er i denne sammenheng uvesentlig).

Personligt er jeg af den holdning at man ikke kan tage sikkerhed seriøst nok - og er villig til at betale for at man kan give crew lidt mere hvile - bare for en sikkerheds skyld ;-) Better safe than sorry - og det koster nogle penge...
Hvem skal du fly med nå da, når de andre har ødelagt ditt kjære SAS slik at ikke det heller er trygt?!
Jeg for min del setter meg med stor trygghet i flysetet til de fleste vestlige selskaper uansett om modellen de styres etter er LCC eller full cost :lol:

Hvem skal du fly med nå da, når de andre har ødelagt ditt kjære SAS slik at ikke det heller er trygt?!
Jeg for min del setter meg med stor trygghet i flysetet til de fleste vestlige selskaper uansett om modellen de styres etter er LCC eller full cost :lol:

Det er dig der taler om utrygge selskaber. Jeg taler om potentielle sikkerhedrisici, men hvis du vil fordreje sagen og ikke forstår forskellen på det, så fred være med det. Det overrasker mig ikke.

Har sovna på jobb mange ganger jeg, både før og etter LCC's inntreden i flyverden:p

Heldigvis for pax er jeg bare en stakkars bakkeansatt, som har sett lønnsutviklingen gå fra ok til ikke så ok, etter at prispresset kom

Veldig lett for hvem som helst å si det. Men hva betyr det? Passasjerer og helt sikkert de fleste her på forumet har ikke satt seg inn i selskapene hviletidsbestemmelser osv. Så hvordan kan du da velge det selskapet som tar best vare på sine ansatte?

Veldig lett for hvem som helst å si det. Men hva betyr det? Passasjerer og helt sikkert de fleste her på forumet har ikke satt seg inn i selskapene hviletidsbestemmelser osv. Så hvordan kan du da velge det selskapet som tar best vare på sine ansatte?

Det kan du heller ikke og netop derfor er det vigtigt at myndighederne får lavet en langt skrappere lovgivning på området så vi igen kan få regler der potentielt forbedrer sikkerheden og ikke presser den.

Man kan dog agere ud fra den viden man har (hvis man har den)

Det er dig der taler om utrygge selskaber. Jeg taler om potentielle sikkerhedrisici, men hvis du vil fordreje sagen og ikke forstår forskellen på det, så fred være med det. Det overrasker mig ikke.
Håper du ser jeg benytter smilies og at dette ikke er ment som noe angrep på deg. Jeg føler ikke at jeg har fordreid det du skriver, jeg bare kommenterer det du i mine øyne klart antyder. Det er mulig det er en kombinasjon av at du skriver dansk kombinert med din skrivemåte som gjør at dine innlegg ofte virker veldig bombastiske og anti alt som ikke heter SAS og er basert i CPH, men la nå for all del slutte dette for denne gangen ;)

Dette førstesideoppslaget i VG om SAS pilot sovnet osv, hadde aldri dukket opp om piloten selv ikke hadde rapportert dette. Vil han skrive en slik rapport igjen når den via Luftfartstilsynet dukker opp på første siden i VG?

Tragisk at rapporter som havner hos Luftfartstilsynet er fritt vilt for media.
Det ender med at alle holder kjeft og benekter alt.

Ikke umiddelbart nei. Kan dem det hos SAS ?

Vill minnas att cabincrew kan det utan att gå in på detaljer.

Men som du säger tidigare: när har en låst cockpitdörr utgjort ett hinder för en kapare ?

Synes det er merkelig at ikke SAS har et system hvor en av crewet kommer inn som "erstatning" for den ene piloten som går ut. Dersom piloten som flyr hadde fått et illebefinnende e.l. kunne dette blitt en katastrofe. Når jeg flyr med Continental så mener jeg at det er fast praksis at en av cc går inn i coc-pit, samt sperrer adgangen frem mot cock-pit den tiden døren er oppe.

w

Dette førstesideoppslaget i VG om SAS pilot sovnet osv, hadde aldri dukket opp om piloten selv ikke hadde rapportert dette. Vil han skrive en slik rapport igjen når den via Luftfartstilsynet dukker opp på første siden i VG?

Tragisk at rapporter som havner hos Luftfartstilsynet er fritt vilt for media.
Det ender med at alle holder kjeft og benekter alt.
Om rapporten havner i media er vel ikke det store spørmålet? I mine øyne så er det store spørsmålet om kapteinen får fyken eller ikke. I denne saken ser det ut som SAS ikke vil gå til det skrittet å gi kapteinen sparken. Om dette er pga at han ikke har opptrådt uforsvarlig er en annen sak.

På en annen side, så vil jeg ikke fly med piloter som sovner bak stikka.

Hvis han er opptatt av sikkerhet, gjør han det.

Åpenhet og gjennomsiktighet er goder når det gjelder sikkerhetsarbeid. Det er bak lukkede dører folk i steden beskyttet hverandre og meler sine egne kaker.

Synes det er merkelig at ikke SAS har et system hvor en av crewet kommer inn som "erstatning" for den ene piloten som går ut. Dersom piloten som flyr hadde fått et illebefinnende e.l. kunne dette blitt en katastrofe. Når jeg flyr med Continental så mener jeg at det er fast praksis at en av cc går inn i coc-pit, samt sperrer adgangen frem mot cock-pit den tiden døren er oppe.

w

Prosedyrene for toalettbesøk (eller andre ærender ut av cockpiten) er avhengig av låssystemet på cockpitdøra.

Om man har en "vanlig" lås på døra som kun kan låses opp fra innsiden, må et annet crewmedlem (kabincrew) gå inn i cockpit og være der inne til piloten returnerer. Dette i tilfelle den piloten som sitter igjen i cockpit får et illebefinnende, sovner, dør eller lignende.

Cockpitdørene på SAS 737 (som jeg regner med er Boeing standard nå) har en tidslås. Om man går ut av cockpit og vil inn igjen, slår man en firesifret kode. Når koden er slått, høres en pipelyd i cockpit som varsler om at noen vil inn. Denne pipelyden varer i 10 sekunder, hvoretter cockpitdøra låser seg opp av seg selv, med mindre de(n) som sitter i cockpit vrir om en bryter til posisjon "deny" (avvis).

Har man denne typen dør, er det ikke behov for å ha andre crewmedlemmer i cockpit, da det bare tar 10 sekunder å komme inn i cockpit, om vedkommende der inne har sovnet, har fått et illebefinnende eller har krepert.

Grunnen til at det i normaltilfelle tar litt lenger tid å komme inn, er at man først skal ringe inn for å identifisere seg, slik at den som sitter der inne vet hvem som vil inn.

Last edited:

Om rapporten havner i media er vel ikke det store spørmålet? I mine øyne så er det store spørsmålet om kapteinen får fyken eller ikke. I denne saken ser det ut som SAS ikke vil gå til det skrittet å gi kapteinen sparken. Om dette er pga at han ikke har opptrådt uforsvarlig er en annen sak.

På en annen side, så vil jeg ikke fly med piloter som sovner bak stikka.

Du jobber åpenbart ikke med sikkerhet og har null kunnskaper om temaet.

Last edited:

Hvis du kikker lenger opp så ser du at MOW skriver at det er fast prosedyre i USA. (Det er prosedyre både det med CC og det med å sperre av området). Her hjemme er regelverket noe annerledes.

Så du tror ikke kabinen har annet å gjøre på CPH-ARN enn å være babysitter for flightdeck? hva med å servere 180 pax på den lille tiden de har til rådighet?

Her er ikke saken at kabinen ikke passer på eller at kapteinen skulle hatt sparken. Det er feil. Dagens flight time limitations strekker strikken for alle selskaper. Nå sparket jo sas for mange, og samtidig med noen cost cutting measures, må nok crewene her produsere dobbelt så mye pr. år som de gjorde i gamle dager.

SAS har riktignok noen billige billetter, men kan vel ikke regnes blant billigselskap?
Billige billetter=Billigselskap
Lave kostnader/effektiv struktur=LCC

Hvis han er opptatt av sikkerhet, gjør han det.

Åpenhet og gjennomsiktighet er goder når det gjelder sikkerhetsarbeid. Det er bak lukkede dører folk i steden beskyttet hverandre og meler sine egne kaker.

Dette er nok påstander som ikke stemmer med virkeligheten. Hvorfor tror du f.eks. avisene beskytter sine kilder? Burde ikke det i følge din påstand være forbudt da? Men det er riktig at alvorlige hendelser må komme fram i lyset, hvis det viser seg at det er et alvorlig problem som gjentar seg. Men det er ikke hva VG har som interesse, de vil selge aviser.

Sikkerhetsarbeid fungerer best med god rapporteringskultur, for da avdekker man svakhetene før de blir alvorlige. Men den kulturen har blitt skadelidende når konsekvensene for den som rapporterer blir for stor. Min påstand er at jeg vil heller fly med et selskap som har piloter som rapporterer slike hendelser, det er eneste måten for å oppdage om det er et problem eller ikke. Alle mennesker er mennesker, og gjør sine vurderinger utifra sikkerhet og livskvalitet, men det innebærer også en tautrekking mellom jobbsikkerhet og f.eks. fly-sikkerhet. Hvis du tror at det finnes noe som 100% profesjonalitet og at man for enhver pris tenker 100% rasjonelt, så har du nok en total mangel på forståelse for mennesker.

Jeg er nok mer bekymret for selskaper hvor pilotene må gå anonymt til avisene, fordi de ikke kan bruke sine egne rapporteringsrutiner for å nå fram i sitt eget selskap.

Nå er det mange her som også har vært kritiske til behovet for to personer i cockpit. Og dette er kanskje et lys til denne diskusjonen.

Back