• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS overtar TRD-CPH

Re: SAS overtar TRD-CPH?

09:20 - 10:15 SK347 Trondheim - Oslo
11:05 - 13:10 SK907 Oslo - New York, Newark Liberty International (Terminal B)

Litt OT, men vil dette si at SAS selger en reise med kortere connection enn de godkjenner selv? (Innland - IC 60min)
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

Høres ut som en bedre løsning med CRJ-900 til Trondheim og Q400 til Kristiansand, både med tanke på etterspørsel, reisetid og tilgang på materiell. Et fint eksempel på bedre utnyttelse av flåten i hele konsernet dette her - men skal man slå hull på balongen, må jo SAS klare å bruke fly og personell mer fleksibelt over landegrensene også. Det er f.eks. unødvendig at SAS plasserer seks danske crew for overnatting i Norge når morgenavgangene fra Kristiansand, Bergen (x2), Stavanger (x2) og Oslo egentlig kunne vært operert med norske fly og personell. Samtidig som man ikke kan spre personell og fly mellom landene på dagen.
 
Last edited:
Re: SAS overtar TRD-CPH?

Høres ut som en bedre løsning med CRJ-900 til Trondheim og Q400 til Kristiansand, både med tanke på etterspørsel, reisetid og tilgang på materiell. Et fint eksempel på bedre utnyttelse av flåten i hele konsernet dette her - men skal man slå hull på balongen, må jo SAS klare å bruke fly og personell mer fleksibelt over landegrensene også. Det er f.eks. unødvendig at SAS plasserer seks danske crew for overnatting i Norge når morgenavgangene fra Kristiansand, Bergen (x2), Stavanger (x2) og Oslo egentlig kunne vært operert med norske fly og personell. Samtidig som man ikke kan spre personell og fly mellom landene på dagen.

Fint og fint, fru Blom!??! Jeg ser ikke helt den store forskjellen her.
Nå har vel disse flyene nokså lik kapasitet, og med en MD i tillegg på en daglig avgang, blir det jo et overnattende danske crew okkesom. Dessuten har jo ikke WF noe crew stasjonert i KRS så de må nok overnatte noen der også skal du se. Så det blir nok hipp som happ?

BF:cool2
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

Nå er det vel opplest og vedtatt at alle ruter ut av CPH (med unntak av noen ruter til OSL) skal bemannes med CAU crew, så blir det vel slik. Ellers er det vel fort slutt på freden i bolaget.
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

Fint og fint, fru Blom!??! Jeg ser ikke helt den store forskjellen her.

Nettopp. Om passasjeren ikke ser den helt store forskjellen er jo det fint - da får det ingen negative konsekvenser for dem - men selskapet ser kanskje forskjellen i et økonomisk perspektiv. Ergo er endringen til det bedre.
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

Dette blir ett skritt tilbake rent tidtabellmessig på TRD-CPH - fra fire til tre avganger på hverdager, siste maskin TRD-CPH vil nå gå 2,5 timer tidligere på ettermiddagen, første fra CPH går for tidlig slik at dagens morgenconnection med AMS/BRU/LIN/MUC-TRD går tapt, og ikke lenger akseptabel connection ORD-TRD :( Not sure I'm buying into this...
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

Dette blir ett skritt tilbake rent tidtabellmessig på TRD-CPH - fra fire til tre avganger på hverdager, siste maskin TRD-CPH vil nå gå 2,5 timer tidligere på ettermiddagen, første fra CPH går for tidlig slik at dagens morgenconnection med AMS/BRU/LIN/MUC-TRD går tapt, og ikke lenger akseptabel connection ORD-TRD :( Not sure I'm buying into this...

Ja, det er ikke akkurat no å juble for, jeg må si jeg faktisk hadde håpet at ruten skulle fått 5 daglige med WF etterhvert. Q400 er rask og behagelig, det er ikke mange minuttene som spares på å gå over til jetfly, og det er definitift ikke verdt å ofre en daglig avgang for.

Reisebyrået vårt har en tendens til å også foreslå routing med skyteam via AMS fremfor å ta CPH via OSL hvis jeg ikke aktivt ber om å få turen innom OSL, så vi får vel se om det ikke etterhvert viser seg at jeg må begynne å tørke støv av et gammelt skyteam medlemsskap.
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

Ja, det er ikke akkurat no å juble for, jeg må si jeg faktisk hadde håpet at ruten skulle fått 5 daglige med WF etterhvert. Q400 er rask og behagelig, det er ikke mange minuttene som spares på å gå over til jetfly, og det er definitift ikke verdt å ofre en daglig avgang for.

Reisebyrået vårt har en tendens til å også foreslå routing med skyteam via AMS fremfor å ta CPH via OSL hvis jeg ikke aktivt ber om å få turen innom OSL, så vi får vel se om det ikke etterhvert viser seg at jeg må begynne å tørke støv av et gammelt skyteam medlemsskap.

Ber du om routing via Oslo? Jeg reiser mye heller via AMS for å slippe unna alt stresset med connection der!!!
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

Interessante nyheter. Hvordan løses dette operasjonelt? Skal det stasjoneres et fly på KRS?

Det kan være at det blir nattstopp for et fly i KRS en eller flere netter (har ikke studert rutetidene), men det er ikke det samme som at man stasjonerer et fly der eller har base der. Pt. er det vel bare TRF som har Q400-base (?)
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

WF har hatt nattstopp på TRD hele tiden de har flydd TRD-CPH. De har likevel ingen base her.
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

Nettopp. Om passasjeren ikke ser den helt store forskjellen er jo det fint - da får det ingen negative konsekvenser for dem - men selskapet ser kanskje forskjellen i et økonomisk perspektiv. Ergo er endringen til det bedre.

Det var da voldsomt så positiv du er da!
Du skulle ikke tilfeldigvis fått i deg en lykkepille for meget i dag da??:lol:

BF:cool2
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

.......og BGO

TRF er vel den eneste tekniske Q400 basen til WF? Uansett, KRS-CPH blir flydd med nattstopp fly og crew, akkurat slik de opererer fra TRD nå.

For TRD sin del så forverrer SK tidene tildels betraktelig og KLM vil med sin senere ettermiddagsavgang kl 1720 plukke mye pax.
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

Ja, det er ikke akkurat no å juble for, jeg må si jeg faktisk hadde håpet at ruten skulle fått 5 daglige med WF etterhvert. Q400 er rask og behagelig, det er ikke mange minuttene som spares på å gå over til jetfly, og det er definitift ikke verdt å ofre en daglig avgang for.
Kunne ikke vært mer enig. Flere avganger med mindre fly er mye bedre for passasjerene, men det kan godt være at det er økonomi i å gjøre som SAS gjør - dvs jeg ANTAR det er økonomi i det, ellers er det jo bare fulle folk som styrer.
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

TRD får altså færre seter og avganger enn i dag.
Ser også at KRS-CPH ikke utnytter en Q400 helt ut. To 'hull' på CPH på hhv rett under 3 og 4 timer, mens TRD-CPH tar vel ca dobbelt så stor 'produksjonsmessig' så her løsner det kapasitet ett sted.
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

Ser også at KRS-CPH ikke utnytter en Q400 helt ut. To 'hull' på CPH på hhv rett under 3 og 4 timer,

Står maskinen da på CPH, eller kan den da eventuelt bruker på en rundtur til TRF?
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

4 timer holde jo i massevis for en runde til TRF. 2:55 tror jeg blir for lite.
Ser at de nye rutene ikke er i systemet ennå, men jeg vil vel tippe at det blir litt som med TRD i dag, hvor TRF og TRD flys litt om hverandre på CPH.
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

Det er litt merkelig at WF operasjonene har utgangspunkt i CPH og ikke i KRS!
Det må vel bety at disse operasjonene vil være TRF-CPH-KRS-CPH-TRF osv. Nå som WF opererer KRS-BGO/SVG skulle man tro at det hadde vært lettere å få til et program som gjorde at flyene som kom inn fra BGO eller SVG fortsatte til CPH. Kan det være at vi ser en endring i rutetidene før dette starter opp? Tidene som ligger inne er jo tilnærmet like dem vi har i dag.

BF:cool2
 
Re: SAS overtar TRD-CPH?

Litt over en uke senere er det fortsatt WF på TRD og SK på KRS som er bookbare når jeg sjekker tilfeldige datoer i november.
Noen som har noen formening om når det kan bli korrekt?
 
Back
Top