• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS overtar TRD-CPH

Re: SAS overtar TRD-CPH?

Hvis SAS skal ta over forutsetter jeg minst 3 daglige med CRJ 900. Kanskje kan A319 benyttes på siste fly fra CPH og første fly fra TRD.

Hvis SAS begynner å tulle med en daglig eller noe sånt, bør de holde fingrene sine unna. Man trenger ikke å ødelegge en rute...

Dette var det smarteste forslaget. Vis det blir for lite plass så er det bare å sette inn A321 og MD80 :D

Vet ikke om du har fått det med deg, men nå er det KUN økonomi som gjelder når avgjørelser taes i SAS. Slik har det faktisk vært en stund.
Blir litt det samme som å fortsatt si at i SAS er det hele tiden streiker, ganske så lenge siden det var antydning til streik i SAS nå.

Så igjen, økonomi, økonomi, økonomi er det som gjelder.

Siste SAS-streik var i 2007!:old

Det er vel ikke skrevet så mye om hvem i SK som skal produsere denne evt. ruten og hva slags materiell som skal benyttes. Jeg tar det for gitt at det ikke er aktuelt å gå ned på fekvens og derfor ligger det vel i kortene at ruten betjenes fra CPH-basen og at CRJ900 blir en fast gjest. Samtidig har man jo fleksibilitet til å sette inn større kapasitet ved trafikktopper. Dette blir en kjærkommen forbedring av tilbudet dersom det blir noe av!

Det er vel ikke skrevet så mye om hvem i SK som skal produsere denne evt. ruten og hva slags materiell som skal benyttes. Jeg tar det for gitt at det ikke er aktuelt å gå ned på fekvens og derfor ligger det vel i kortene at ruten betjenes fra CPH-basen og at CRJ900 blir en fast gjest. Samtidig har man jo fleksibilitet til å sette inn større kapasitet ved trafikktopper. Dette blir en kjærkommen forbedring av tilbudet dersom det blir noe av!
Det tror nok jeg også, med mindre SAS i all hemmelighet vet at passasjerbelegget på flygingene dobles slik at man rettferdiggjør bruk av B737..

Fikk høre fra en WF ansatt i dag at SK tar over ruten TRD-CPH grunnet meget gode passasjerantall og WF tar over KRS-CPH. Dette skal være offisielt i følge vedkommende men jeg har ikke sett noe info eller pressemelding om dette.

Noen som vet mer?

Hvis dette blir aktuellt skjer det neppe noe før tidligst vinterprogram 2011/2012. Ref. nyhetsbrev fra WF for Mars 2011:

"Utvidet rutetilbud Trondheim-København: Ny avgang på hverdagene kl. 12.40 fra København og kl. 15.05 fra Trondheim. I tillegg har du nå mulighet til å fly via Sandefjord kl. 8.15 (gjennomnummerert avgang). Samtidig er overgangstiden for Widerøe, SAS og Blue1 satt ned fra 40 min. til 30 min. (innefor Schengen og 35 min. utenfor Schengen). Dette bidrar til adskillig flere forbindelsesmuligheter ut i verden."

Ovennevnte skal være eff. 28 mars, med andre ord i dag.

Løfter denne tråden.

Fra 30. Oktober skal SK fly ruten TRD-CPH med CRJ900, og WF skal fly KRS-CPH med Q400.

SAS kommer sikkert til å bruke større materiell på enkelte dager/avganger...

Interessante nyheter. Hvordan løses dette operasjonelt? Skal det stasjoneres et fly på KRS? Eller skal man fly slynger osv? F.eks TRF-CPH-KRS-CPH-TRF osv.

Vel flyvningene BGO-TRF kan vel også slynges inn?

Skulle ønske du hadde rett, men det blir ganske naivt å tro at det er slik. At det er en større andel økonomi kontra politikk idag enn før kjøper jeg, men vi er ikke kvitt politikken ennå!

Kastrups rolle som nav i SAS systemet er veldig politisk i Danmark. Kastrup lufthavn er Danmarks største arbeidsplass!

I Norge er det 3 baser. Påstås at det er kostnadsnøytralt? Svenskene mener det motsatte (GOT base).

En liten greie; WF piloter flyr passivt med SAS hele tiden. SAS piloter får ikke fly passivt med WF. Det er for dyrt!!!!!!! GOT-OSL. Man sender SAS piloter via ARN istedet for direkte med WF!

3 land er inne i bildet. Det er dessverre nødt til å bli litt politikk!

Mulig jeg tar feil, men jeg går ut fra at du jobber i SAS ut fra måten du skriver på, og da finner jeg det merkelig at du ikke er mer opplyst om hvordan ting er i SAS i dag, kontra et par år siden.

Om ikke, my bad.
Men WF piloter fly passivt med SAS, ja. Men det er en kostnad med dette. Om de skulle fløyet passivt med WF koster det selskapet 0 om flyet har tomme seter ( samme som internt i SAS ) Men her må også WF betale for setet de benytter. SAS velger å ikke fly passivt med WF da dette er en for høy kostnad, men WF mener den samme kostnaden er ok. Åpenbart et annet behov for passive overførsler.
Så, selvfølgelig vil man sende SAS personell via ARN med eget selskap til ingen kostnad, en med WF.
Å så lenge dette også går på arbeidstid etc, why not?

At det i et selskap som SAS, som er statlig eid, vil det naturligvis være noe politikk innvolvert.
At Kastrup som hovednav kun er politisk motivert faller på egen urimelighet når man ser hvor mange andre selskaper som også satser på Kastrup i Skandinavia.
Men det er helt klart at Danskene legger det mer til rette for at SAS skal fortsette å å ha et høyt volum av trafikk ut av Kastrup en det både Norge og Sverige gjør.

Jeg er sterkt innvolvert i mye av det som skjer i SAS, og jeg står fortsatt ved at det er KUN økonomi som styrer, og ikke politikk.
Mulig mange mener det er naivt, men jeg sitter i det minste på ganske mye fakta-informasjon, og synser ikke så mye ;-)

Interessante nyheter. Hvordan løses dette operasjonelt? Skal det stasjoneres et fly på KRS? Eller skal man fly slynger osv? F.eks TRF-CPH-KRS-CPH-TRF osv.

Vel flyvningene BGO-TRF kan vel også slynges inn?

KRS-BGO går jo med Q400 allerede, så denne blir vel forlenget. I tillegg er det jo ikke stasjonerte Q400 på TRD heller, så det løses vel på samme måten som det blir gjort der.

Gode nyheter for oss i Trøndelag som skal til København og utover i verden. Ser fram til første tur :)

Veldig hyggelige nyheter dette ja. Dette virker logisk og fornuftig. :)

Gode nyheter for oss i Trøndelag som skal til København og utover i verden. Ser fram til første tur :)

Tja, gode og gode, så lenge de flyr like ofte som WF har gjort så er det absolutt ingen forskjell bortsett fra at vi må begynne å betale for frokosten når vi skal til CPH.

Det jeg frykter er at de skal sette inn større fly, og fly skjeldnere. Ruten er allerede så hardt presset på frekvens at jeg i blandt heller drar via OSL for å slippe en halv dag på CPH. TRD-ARN er jo bare en vits, de flyr for sent til at man rekker noe særlig langdistanse ut fra ARN, og for sent til at man kan få unnagjort møter i Stockholm, 9 av 10 ganger jeg skal til ARN så går turen via OSL, bra for OSL, men selv ville jeg foretrukket 3 daglige med en 300 fra WF til ARN fremfor en daglig med en 737 fra sas.

Løfter denne tråden.

Fra 30. Oktober skal SK fly ruten TRD-CPH med CRJ900, og WF skal fly KRS-CPH med Q400.

SAS kommer sikkert til å bruke større materiell på enkelte dager/avganger...

Har du noen kilder? Jeg lurer på frekvens bl.a.?

Er det sansynlig med 4 daglige med CRJ900?

http://boarding.no/art.asp?id=46103

Artikkel fra Boarding

TRD-CPH CPH-TRD
06.00-07.40 08.40-10.15
10.45-12.25 13.00-14.35
15.05-16.45 21.00-22.35
(lørdager to- og søndager fire avganger)

KRS-CPH CPH-KRS
06.10-07.15 08.00-09.05
09.35-10.40 14.25-15.30
16.00-17.05 21.00-22.05
(fredager fire-, lørdager to- og søndager tre avganger)

Widerøes avgang via TRF vil sannsynligvis fortsette

Og der forsvant den fine ettermiddagsavgangen fra TRD kl 1720....

Som Kristiansander vet jeg nå ikke hvor fornøyd jeg er med denne endringen.
Ny flytype er tydeligvis ikke lagt inn i systemet enda, for jeg er litt spendt på når de har tenkt å bruke MD80. Håper det blir samtlige avganger fra CPH kl 2100/ fra KRS 0615.

Ellers er det leit å se at de ikke har endret rutetiden for første avgang fra CPH til KRS. Med avgang kl 0800 er det jo bare SAS sin ankomst fra BKK som kan gi feeder til den ruta. Mener transfertiden på CPH er 50 min, og det utelukker rutene fra USA, TG fra BKK og SQ fra SIN. Med neste avgang 1425 blir jo det helt håpløst. Tidligere gikk første avgang 1115 noe som igjen var litt vel lang ventetid. Nå går første fly søndag 0850, og det hjelper jo en del, og det burde det jo gjort hver dag.

Jeg konstaterer at her er det rom for forbedring!!

BF:old

Som Kristiansander vet jeg nå ikke hvor fornøyd jeg er med denne endringen.
Ny flytype er tydeligvis ikke lagt inn i systemet enda, for jeg er litt spendt på når de har tenkt å bruke MD80. Håper det blir samtlige avganger fra CPH kl 2100/ fra KRS 0615.

Skal SAS fly MD80 i tillegg til Widerøe Q400 på CPH-KRS?

Mener transfertiden på CPH er 50 min, og det utelukker rutene fra USA, TG fra BKK og SQ fra SIN. Med neste avgang 1425 blir jo det helt håpløst. Tidligere gikk første avgang 1115 noe som igjen var litt vel lang ventetid. Nå går første fly søndag 0850, og det hjelper jo en del, og det burde det jo gjort hver dag.
BF:old

Transfertiden på CPH er 30 min

Back