SAS outsourcer CRJene til Cimber - Statustråd, mannskapsmangler etc

  • Thread starter Thread starter Jan
  • Start date Start date
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

Har vel vært rykter om det en stund, og spørsmålet er da om de klarer og prise seg billig nok eller om oppdraget går videre til noen eksterne
 
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

Tror det er smart valg av SAS, litt kynisk, da Cimber piloter tjener dårligere. Men skal sas overleve må de gjøre harde valg.
 
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

Betyr dette at Cimber ikke legger ned likevel?

Tydeligvis, selv om jeg ikke helt forstår meldingen på standby.dk

SAS kjøper flylisensen til CImber, mens regionalflyene + piloter virksomhet overdras av Cimber.
 
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

Tenker dette ikke blir tatt godt i mot av flygende personell (fullt forståelig!) Hva gjør/sier fagforeningen?
 
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

Tydeligvis, selv om jeg ikke helt forstår meldingen på standby.dk

SAS kjøper flylisensen til CImber, mens regionalflyene + piloter virksomhet overdras av Cimber.

Det betyder vel at QA bliver et 100% ejet selvstændigt datterselskab af SAS, men at de i kraft af billigere overenskomster kan drive de fly der overdrages billigere.
Fra SAS' synspunkt en enkel og operation der sænker omkostningerne på sigt. Godt tænkt!
 
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

Blir dette litt som et nytt SAS Commuter?

Pilotene på CRJene har jo lavere lønn fra før. Blir det en form for virksomhetsoverdragelse av lønn/betingelser for de pilotene som kommer fra SAS?
 
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

Lukter en streik da eller? I andre store selskaper som Lufthansa ble det vel trøbbel når man outsourcet deler av produksjonen.. Forståelig at det ikke er hyggelig, men tror dessverre det er nødvendig for å redde SAS slik som selskapet er i dag.
 
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

Lukter en streik da eller? I andre store selskaper som Lufthansa ble det vel trøbbel når man outsourcet deler av produksjonen.. Forståelig at det ikke er hyggelig, men tror dessverre det er nødvendig for å redde SAS slik som selskapet er i dag.

Desverre er nok potensielle reaksjoner og engasjement allerede brukt opp på å kritisere andre selskap som gjør det samme;)

Forøvrig tror jeg det er meget fornuftig å ta ut en stor del av spesielt innland produksjonen over i et nytt selskap.
 
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

SAS kjøper faktisk hele Comber og ikke bare AOCen, for 20 millioner DKK

http://www.sasgroup.net/en/sas-acquirers-cimber/
SAS has entered into an agreement to acquire 100% of the shares in Cimber A/S.

ATRene og CRJ-200 skal fortsatt ut av flåten , så resulatet blir at 12 CRJ-900 ender opp hos Cimber.
Med på kjøpet følget også CO2 kvoter for 2015-2020 verdt 35 MDKK
 
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

SAS kjøper faktisk hele Comber og ikke bare AOCen, for 20 millioner DKK

http://www.sasgroup.net/en/sas-acquirers-cimber/


ATRene og CRJ-200 skal fortsatt ut av flåten , så resulatet blir at 12 CRJ-900 ender opp hos Cimber.
Med på kjøpet følget også CO2 kvoter for 2015-2020 verdt 35 MDKK

Interessant. Er det noen som vet om det blir samme avtale for pilotene som det som ligger i SAS fra før, eller blir dette Cimbers avtaleverk (og lønnsbetingelser)? Jeg antar det må være det siste, for ellers er det vel neppe noe poeng å overføre CRJ'ene til nytt AOC.

Forøvrig nokså stille om denne saken.
 
Last edited:
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

Synes det mest interessante er CO2 aftalerne til 2020
som man jo vurderer til 35 mill DKK

Hilsen Ole
 
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

Synes det mest interessante er CO2 aftalerne til 2020
som man jo vurderer til 35 mill DKK

Hilsen Ole

Det er nok neppe det mest interessante i denne saken. Det er nemlig helt normalt at man allokerer utslippskvoter til forskjellige bedrifter. Kvoterunden denne gangen er fra 2015-2020, men som det står i pressemeldingen så er verdsettingen betinget på at EU godkjenner danske myndigheters nasjonale allokeringsplan for kvoter.
 
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

Ja, interessant trekk. Noen som har kjennskap til hvor stor forskjell det er i lønnsvilkår SAS vs Cimber? Matcher Cimber Norwegian?

Kan man tenke seg at CRJ'ene bare er begynnelsen? Finnair forsøkte jo en lignende manøver med FlyBe Nordic.
 
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

Det som ikke kommer frem her, er hvem som skal trene og bemannet CRJ'ene. Til det trenger man en ATO, og en passende treningsavdeling med alt på plass. Forhandlinger omkring dette har foregått med operatører som ikke er nevnt her..og flere baller er i luften samtidig.

Tally-Ho
 
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

Ja, interessant trekk. Noen som har kjennskap til hvor stor forskjell det er i lønnsvilkår SAS vs Cimber? Matcher Cimber Norwegian?

Kan man tenke seg at CRJ'ene bare er begynnelsen? Finnair forsøkte jo en lignende manøver med FlyBe Nordic.

For det første må vi ikke begynne å diskutere SAS vs. NAX her nå!

Og Flybe Nordic og AY sin løsning var nok litt forhastet og var en blanding mellom gamle Finncomm og Flybe UK sine løsninger som da ikke passet helt...

Men back to topic!
 
Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber

Greit nok, men tanken med å få ned lønnskost etc bør være relevant å diskutere i dene tråden.

Limer inn kommentar fra Sydbank;

SAS/SYDBANK: CIMBERKØB GIVER ANBEFALING ET NØK OPAD

13:02
Sydbank opjusterer anbefalingen af SAS-aktien til hold fra tidligere sælg. Det er købet af Cimber, der giver et ekstra stød til aktien, lyder det fra banken i en analyse.

- SAS kan med tiden udnytte en billigere omkostningsstruktur hos Cimber til at forbedre konkurrencekraften betragteligt, hvis SAS-ledelsen kan vinde medarbejdernes accept af projektet. Lavere brændstofomkostninger og mildere yield-miljø peger også mod bedre vilkår i 2015, forklarer Sydbank i analysen.

Med købet af Cimber opnår SAS først og fremmest adgang til en billigere produktionsplatform, lyder det videre. Her henviser Sydbank særligt til billigere overenskomster, der ifølge bankens SAS-analytiker, Jacob Pedersen, er et vigtigt modtræk til lavprisselskabernes billige kontraktansættelser.

- Der kan man så lægge en del af den trafik over, hvor man har svært ved at tjene penge i dag, blandt andet fordi nogle af konkurrenterne benytter nogle af disse finurlige kontraktansættelser. Det presser altså SAS, siger Jacob Pedersen til Ritzau.

Billigere overenskomster kan dog blive svært at sluge for medarbejderne, mener han.

SAS køber samtlige aktier i Cimber for 20 mio. svenske kr. Købet skal godkendes af konkurrencemyndighederne.

SAS-aktien letter med 4,8 pct. til 13,20 kr. på fondsbørsen i København mandag eftermiddag.

/ritzau/FINANS
 
Back
Top