SAS oppgraderer opptil syv A330 og A340 - Cabin Retrofit

spørs om ikke LN-RKG kan legges til der....
Forhåpentligvis så blir det enda flere 340-maskiner som beholdes... :)

De tre resterende maskinene som skal ut er per dags dato OY-KBI, OY-KBC og OY-KBD. Vet du når planen er at disse tre forlater SAS sin flåte?
 
De tre resterende maskinene som skal ut er per dags dato OY-KBI, OY-KBC og OY-KBD. Vet du når planen er at disse tre forlater SAS sin flåte?

KBI i oktober. De to andre i april neste år. Med forbehold om endringer .....
 
KBI i oktober. De to andre i april neste år. Med forbehold om endringer .....


Da snakker vi en relativt voksen forsinkelse i forhold til tidligere planer.

Er det fulle slots i ZRH som gjør at man først tar disse to maskinene etter vintersesongen?
 
Da snakker vi en relativt voksen forsinkelse i forhold til tidligere planer.

Er det fulle slots i ZRH som gjør at man først tar disse to maskinene etter vintersesongen?

Det er ikke datoen for, hvornår de skal opgraderes, men for, hvornår de er planlagt udfaset. Dette matcher leveringen af A330 (hvis der ikke sker ændringer).
 
Er det noen som har lyst å gjette på hvilke a340-ruter som kommer til å bli prioritert når de første maskinene er oppgradert?
Er det SFO og NRT som er mest sannsynlig?
 
Er det noen som har lyst å gjette på hvilke a340-ruter som kommer til å bli prioritert når de første maskinene er oppgradert?
Er det SFO og NRT som er mest sannsynlig?

Jeg gætter på, at den første A340 vil blive sendt til Stockholm. Her vil den sammen med den første af de nye A330 betjene ruterne til Chicago og Hong Kong indtil den næste A330 kommer. Dermed får SAS et ensartet produkt på deres nye rute, samme alle ruter der ikke flyver ud af København.
 
På Megado turen ble det vist seatmap på A340 og A330E på SAS besøket. Ikke så bra bilder men viser åssen det blir.
 

Attachments

  • IMG_3235 - Kopi.jpg
    IMG_3235 - Kopi.jpg
    51.8 KB · Views: 1,591
  • IMG_3236 - Kopi.jpg
    IMG_3236 - Kopi.jpg
    50.9 KB · Views: 1,586
Er det noen som har lyst å gjette på hvilke a340-ruter som kommer til å bli prioritert når de første maskinene er oppgradert?
Er det SFO og NRT som er mest sannsynlig?


Jeg skrev tidligere at NRT får oppgradert fly fra ca. november.
 
Synes det er litt rart at A330E og A330 ikke har lik kabinconfig(antall seter). Må da være mye enklere å ha en config på flyene.
 
Tipper 330 og 330E ikke blir lik på grunn av lengden av flyruter de skal brukes på. Siden 330E får hvilerom der hvor 330 bare har gardin i dag.
 
Tipper 330 og 330E ikke blir lik på grunn av lengden av flyruter de skal brukes på. Siden 330E får hvilerom der hvor 330 bare har gardin i dag.
Ja, hvilemodulen blir vel de fire siste radene på G og H i M, slik som på A340 i dag.
Antall seter i C og Y blir likt på 330 og 330E ser det ut som.

Sammenlignet med 330 får 340 to ekstra rader i C, men 6 færre seter en dagens config.
 
Er det da riktig å forstå slik at SAS sin langdistanseflåte fra og med neste år vil se slik ut:

4 x A340 (inkl den ene med LAN-interiør)
4 x A330 med nytt interiør
+ 4 x A330E etterhvert som de leveres fra Airbus i Toulouse.

Da vil SAS ved leveringsstart på A350 i 2018 ha en totalflåte for langdistanse på 12 fly. Blir spennende å se hvor mye som erstattes og hvor mye som beholdes da. Dersom vekst i langdistansemarkedet fra Skandinavia holder seg kan det vel være rom for flere ruter ut av Oslo og Stockholm i tillegg til København.
 
Last edited:
Eivind Roland sa også under SAS Meet & Greet at det vare 4 stk. A340-maskiner som skulle oppgraderes per dags dato.

Første A340 taes ut for oppgradering i september når sommerprogrammet (SK901/902) er ferdig.

Han indikerte også at styret i SAS skulle ta avgjørelse på om nye IC ruter skulle åpnes til uken. Isåfall kom de til å beholde enda flere av A340 maskinene, da skulle isåfall disse også oppgraderes. Han var klar på at de ønsker samme produkt på alle maskinene.

LAN-maskinen (LN-RKP) skal kun være backup-maskin.

Siste A330 maskin (LN-RKO) var vist rett rundt hjørnet...
 
Da er -RKO tilbake i tjeneste og tar dagens SK 925/926 til/fra Washington. Dermed har alle 330-maskinene ny kabin.
 
Bra!
Da er det pause til sommerprogrammet er ferdig. OY-KBM blir første A340 ut.
I mellomtiden leveres første nye A330 Enhanced i august. Disse blir kommer med ny kabin.
 
Back
Top