SAS oppgraderer opptil syv A330 og A340 - Cabin Retrofit

Nu er salgsværdien af leasede A340'ere vel ikke SAS' problem. Men man må vel antage, at lejeværdien af flyene stiger, hvis de bliver opgraderet.

Derudover har SAS jo valgt at åbne en rute til Hong Kong. Dermed stiger deres behov for A330/A340 med et fly, medmindre de lukker et andet sted. Så det kunne tyde på, at vel vælger at opgradere nogle af de leasede A340'ere for at få et konsistent produkt?

Hvis leasingen på A340-maskinene forlenges, vil de bli brukt til ekspansjon. HKG skal betjenes med de nye 330'ene, som er HGW (High gross weight)

Da sitter jeg over New foundland i Emund Viking med ca 1/4 belegg i ECO pluss og go. Fikk tilbud på oppgradering fra go til pluss rett før boarding for 900 nok pr pers. Så det slo vi til på.
Fin kabin, behagelige seter, veldig bra avod system. Like responsive og bra skjerm som ipad, så det er en stor forbedring fra gamle kabinen.
Siden sist jeg fløy longhaul med SAS (IAD i feb) har de også fått mikkeller øl ombord, meget bra :-)
Virker ikke som om overhead skapene eller toalettene er oppgradert...
Som dere ser funker også wifi fint og ganske raskt...

Attachments

• collage-1428240115317.jpg
    collage-1428240115317.jpg
    59.2 KB · Views: 2,228
Da sitter jeg over New foundland i Emund Viking med ca 1/4 belegg i ECO pluss og go. Fikk tilbud på oppgradering fra go til pluss rett før boarding for 900 nok pr pers. Så det slo vi til på.
Fin kabin, behagelige seter, veldig bra avod system. Like responsive og bra skjerm som ipad, så det er en stor forbedring fra gamle kabinen.
Siden sist jeg fløy longhaul med SAS (IAD i feb) har de også fått mikkeller øl ombord, meget bra :-)
Virker ikke som om overhead skapene eller toalettene er oppgradert...
Som dere ser funker også wifi fint og ganske raskt...

Herlig! Ja, fra 1. april er Mikkeller-ølene også tilgjengelig i Go og Plus :)

http://bonusfeber.no/nytt-sas-ol-pa-vei/

Det ser ut til at du sitter i rad to i plus, - la du merke til om rad en i plus hadde noe ekstra benplass ? At man kunne strekke ut bena ? Jeg har sittet i første rad på Lufthansa hvor bena knapt kunne strekkes lenger enn 90 grader pga bulkhead, og det var ingen behagelig flyreise. I de SK 330 maskinene som ikke er oppgradert, var rad 14 en perfekt plass i plus.

Det ser ut til at du sitter i rad to i plus, - la du merke til om rad en i plus hadde noe ekstra benplass ? At man kunne strekke ut bena ? Jeg har sittet i første rad på Lufthansa hvor bena knapt kunne strekkes lenger enn 90 grader pga bulkhead, og det var ingen behagelig flyreise. I de SK 330 maskinene som ikke er oppgradert, var rad 14 en perfekt plass i plus.

Jeg har ikke prøvesittet første rad, men her er i allefall et bilde:

SAM_0987-683x512.jpg

SAS har nå lansert en funksjon hvor du kan utforske den nye SAS-kabinen med Google Street View som første Europeiske flyselskap. :) Tenkte denne kunne være relevant her inne. ;)

Var faktisk litt morsomt med en slik tur rundt i flyet, linker nedenfor så får dere klikke dere rundt i flyet. :)

http://www.sas.no/cabinstreetview

Last edited:
Dette har Novair hatt på sin hjemmeside i mange år....
http://hera.apollo.se/web/novair/360/index_no.html

Jeg burde hatt huet litt med meg og nevnt at SAS er det første Europeiske selskap som tilbyr en slik virtuell omvisning ombord i et langdistansefly. Klikket på linken og kom til en A321 som er beregnet for korte til middels lange turer. Skulle nevnt ''ombord i et langdistansefly'' det så hadde det vært lettere, min feil det. ;)

Jeg burde hatt huet litt med meg og nevnt at SAS er det første Europeiske selskap som tilbyr en slik virtuell omvisning ombord i et langdistansefly. Klikket på linken og kom til en A321 som er beregnet for korte til middels lange turer. Skulle nevnt ''ombord i et langdistansefly'' det så hadde det vært lettere, min feil det. ;)
Hm denne fra en A330 har vel ligget ute i ca 1,5 år.
http://hera.apollo.se/web/novair/330e/novairPano_NO/

For ordens skyld så har jeg ikke tenkt å lage en lang diskusjon om dette, kunne bare ikke dy meg. (vet også at TuiFly nordic har hatt tilsvarende presentasjon av både 737-800 og 767 i mange år.)

Hm denne fra en A330 har vel ligget ute i ca 1,5 år.
http://hera.apollo.se/web/novair/330e/novairPano_NO/

For ordens skyld så har jeg ikke tenkt å lage en lang diskusjon om dette, kunne bare ikke dy meg. (vet også at TuiFly nordic har hatt tilsvarende presentasjon av både 737-800 og 767 i mange år.)

Hvis den fra en A330 har ligget ute såpass lenge så ble jeg nok litt villedet av SAS som påstod ''som første selskap i Europa som tilbyr en virtuell tur ombord på et langdistansefly''. ;)

For ordens skyld: Jeg verdsetter å få korrekt informasjon når jeg tar feil. :)

Last edited:
Noen som vet når den som er inne nå vil være operativ?

Har hjemreise fra EWR til OSL den 4 mai, og håper i det lengste at den er ferdig til da :)

SK908 4. mai er satt opp med gammel configuration.

RKH tok vel litt over en måned, så RKM bør vel være ferdig i begynnelsen av Mai, er vel sikkert noen her som vet mer. Etter RKM er ferdig og RKO har kommet seg ned til ZHR så vil man være garantert ny kabin hvis man flyr 330.

Ja, ser at det er gammel. Var oppsatt med ny config når vi booket.
Får bare håpe at ting går fortere for hver maskin, slik at den siste blir sendt ned før, eller samme dag vi skal avgårde :)

Vet man noe om hva som skjer med 340 maskinene, dvs flere av dem er vel på utgående leasingkontrakter, vet man om SAS planlegger å forlenge disse ( som vel teoretisk vil bety at de skal oppgradere dem også).

Ja noen av A340 ene vil bli opgradert som det står i overskriften og flere steder i tråden mens andre muligens blir levert tilbake.

Ja noen av A340 ene vil bli opgradert som det står i overskriften og flere steder i tråden mens andre muligens blir levert tilbake.

Det er jeg jo klar over, men om du leser posten min så er jo spørsmålet om noen vet statusen på de leasede flyene ;) ( da langruta jeg flyr mest kun er befolket av 340).

Det er jeg jo klar over, men om du leser posten min så er jo spørsmålet om noen vet statusen på de leasede flyene ;) ( da langruta jeg flyr mest kun er befolket av 340).

Regner med at de starter opgradering av A340 når de 2 resterende A330 er ferdig. Mulig det ikke blir før til høsten da det ofte ikke er fullt så praktisk å ha flyene til storsjekk mitt på sommeren grunnet ferieavvikling med mere.

Regner med at de starter opgradering av A340 når de 2 resterende A330 er ferdig. Mulig det ikke blir før til høsten da det ofte ikke er fullt så praktisk å ha flyene til storsjekk mitt på sommeren grunnet ferieavvikling med mere.
For en ukes tid siden skrev "bjornpilot" på sin Instragram konto at OY-KBM (En A340 med samme config som A330 (6 rader i C) som SAS pleier å bruke på CPH-IAD) vil ha ny kabin i august - september.

Back