SAS oppgraderer opptil syv A330 og A340 - Cabin Retrofit

2+2+2 var det jeg forventet å finne hvis det var gammel. Den er jo velkjent.
Håper du har rett i din "teori" om ny biz ;)

Booket nettopp en Z-klasse billett med SK907 8/5, retur med SK910 10/5

(Milagerun for å beholde EBG)

Sete kartet ved valg av sete sier 2+2 config.

Er dette en leie maskin (LAN)???? Står at SAS er operatør med A330 men sete kartet ligner ikke på A330.

I disse oppgradering av kabin tider så ble jeg litt i tvil.

Har dere orakler der ut en formening??

Jeg har også bestilt billetter på langdistanse der det kommer opp en 2+2-konfigurasjon. Men jeg tolket det dit hen at det er 1+2+1 og at det bare er noe galt med den visuelle fremstillingen.

2-2 er nye kabinen ja, er SAS sitt system som foreløpig ikke takler 1-2-1. Hvis du henter opp flighten i Expertflyer/Lufthansa så får du skikkelig visning.
1bcad5baf7e6891ae8618b51e7fcba6b.jpg

Samme fligh på sas.no
763126489bb341e621e836137c98d0e1.jpg

Last edited:
Deter nok bare grafikken, ja .. begge er satt opp med ny C. Selvfølgelig ingen garanti at det blir sånn 'on the day', men det er ihvertfall planlagt.

Dersom man vil se de nye biz-setene, så står det nå utstilt en modell ved gate 44 på OSL utland :)

Hei, skimmet tråden uten å finne svar: altså 3 A340 blir oppgradert, og det er 5 totalt. Den ene LAN-maskinen er uaktuell, så spørsmålet blir; hva skjer med de 4 andre?

Vurderer nemlig å fly SAS til NRT i desember 2015, men gidder ikke det uten oppgradert A340.

Takk for svar!

Hei, skimmet tråden uten å finne svar: altså 3 A340 blir oppgradert, og det er 5 totalt. Den ene LAN-maskinen er uaktuell, så spørsmålet blir; hva skjer med de 4 andre?

Jeg er ikke sikker, men tror:

A340ene begynner å dra på årene. Det er dyrt å oppgradere alle, da det kommer nyere fly med mindre drivstofforbruk i snar fremtid.

Dermed skal de sikkert fases ut som de første - men når?

Litt OT, men så på NGC her en dagen, Dubai AirPort (dokusåpe), der var en A380 tatt ut av produksjon i 4-5 dager for å lakkere stolene i biz kabinen, mens de sto i flyet. Virket litt amatørmessig, men kostet visstnok EK 6-8 US$ , så ser man hva EK prioriterer. Her har nok SK noe å lære, når man leser div trip rapporter [emoji15]

Altså man kan risikere gammel A343 til/fra NRT... Teit!

Det tror jeg også. Regner med at de ikke har penger/tid til å oppgradere alle - eller å ta inn nye fly. Tror vi fortsatt vil se gammel kabin på en rekke ruter en stund til, dessverre... :(

Av de tre Airbus A340-300 maskinene vi vet skal oppgraderes eier SAS så vidt jeg kan se to maskiner:
LN-RKF - MSN 413 - 07.2001 - S G Five Kumiai (Japan)
OY-KBA - MSN 435 - 11.2001 - SAS Struktur Göta Kommanditbolag
OY-KBM - MSN 450 - 02.2002 - SAS Struktur Göta Kommanditbolag

Disse fire A340 maskinene skal foreløpig(?) ikke oppgraderes:
LN-RKG - MSN 424 - 09.2001 - Blueberry Ltd. (Japan)
OY-KBI - MSN 430 - 11.2001 - SL Canopy Ltd. (Japan)
OY-KBC - MSN 467 - 04.2002 - SMBCL MU Co., Ltd. (Japan)
OY-KBD - MSN 470 - 04.2002 - Aurlands Ltd. (Japan)

Som det også ble postet på forrige side så vurderer SAS å forlenge lease av en eller flere av disse maskinene, om det vil si at de oppgraderer disse hvis lease forlenges vet jeg ikke. Nå er vel ikke markedet for brukte A340 så veldig lukrativt, så SAS kan vel kanskje få en god pris. For å operere ARN-HKG (samt nye IC-ruter) i peak må SAS utvide kapasiteten eller eventuelt redusere andre ruter. De har vel ganske høy utnyttelse av flåten i dag.

http://www.flightglobal.com/news/articles/sas-evaluates-a340-lease-extensions-408212/

Siste maskiner den som er i "backup" med LAN config. Den er leaset fra Airbus, sikkert som en del av avtalen om kjøp av A330/A350:
LN-RKP - MSN 167 - 03.1997 - Airbus Financial Services

Det ser jo bra ut med nye biz seter, men jeg synes pluss setene ser ut som en nedtur hvis de fjerner benstøtten. At de har de tullete "pedalene" hjelper jo ikke mye... Kan jo tenkes at SAS har hatt et problem med at de fleste faktisk har sittet veldig godt på pluss, og ikke helt har sett vitsen med å oppgradere da...

Håper noen tar seg tid til å lage en liten TR m/ bilder fra ny C evt. Plus nå som det er nytt servicekonsept.

Håper noen tar seg tid til å lage en liten TR m/ bilder fra ny C evt. Plus nå som det er nytt servicekonsept.

Ståle; Jeg lover en stor og inngående TR dersom SK gir meg ny kabin på min vei til San Francisco om litt over en måneds tid. Flyr til EWR med SK og videre med UA. Foreløpig er begge turer satt opp med ny kabin, men jeg holder en knapp på returen via CPH som mest aktuell siden -RKH ikke er inne til C-check enda.

Noen måter man kan finne ut hvilket fly man skal på en longhaul tur? skal CPH - SFO i slutten av feb, men finner bare ut at det er en 340-300 så antar det er gammel og kjip kabin ;(

Back