SAS oppgraderer opptil syv A330 og A340 - Cabin Retrofit

Skal sjekke ut konseptet på 907 på fredag om OT-gudene slår til, evt på 910 hjem den 3 Feb om samme guden er i godlune.

NHL-kamp med Zucca lørdag og Superbowl-party søndag, blir en bra langhelg i "the big apple" det!!

Kim

God tur over dammen Kim! Kom gjerne med en rapport om det nye servicekonseptet dersom OT-gudene slår til. Jeg krysser fingrene for at de spiller på lag med deg :colgate:
 
Det blir jo ganske opplagt utsettelser i dette tidsprogrammet for når maskinene får ny kabin. Er det noen her inne som vet når neste maskin -RKH tar turen nedover til ZRH for C-sjekk og kabinoverhaling :)?
 
Fra FlightGlobal idag;




SAS evaluates A340 lease extensions



By: Michael Gubisch

London

Source:

17:19 22 Jan 2015


Scandinavian Airlines is refurbishing the cabins of three Airbus A340s and may extend leases on some of the aircraft, though A330s will form the backbone of the carrier's long-haul fleet.

The SAS Group carrier has eight A340-300s built between 1997 and 2002, in addition to four A330-300s manufactured in 2002 and 2003, Flightglobal's Ascend Fleets database shows. One of the widebodies – an A340 – has been leased to another operator.

Four new A330s are scheduled to join Scandinavian's fleet later this year or next year, replacing the same number of A340s. However, SAS says it might prolong some of the other A340s' leases.

It declined to specify how long the type will remain part of the fleet.

Scandinavian has ordered eight A350-900s and holds options on another six. Deliveries are scheduled to begin in 2018.

The fuel price decline since last year has played no role in the decision to revamp the A340s' cabins, which was taken in 2013, says SAS.

Swiss maintenance provider SR Technics has been contracted to update the cabins of three A340s and four A330s. The first aircraft, an A330 (registration LN-RKN), is undergoing the interior modification in combination with a heavy C-check and exterior painting at the MRO provider's facilities in Zurich. The aircraft is due to be redelivered to the airline in mid-February.

The next aircraft is scheduled to be completed in March, and the remaining five are due to be finished by the autumn.

SAS declined to comment on the financial impact of the Swiss franc's appreciation in value since the Alpine nation's central bank moved earlier this month to remove a cap on the exchange rate with the euro.

SR Technics downplays any potential negative currency impact. "We shall have to see how things develop," says the MRO specialist. "Right now there is no need for us to take remedial action."








More on this story:
​Germania selects SR Technics as engine MRO(20/01/15)
​SR Technics wins cabin-revamp deal from SAS(20/01/15)
SAS taps DVB for A330 and A320neo financing(12/12/14)
SR Technics reinstates dedicated operating chief role(09/12/14)
SR Technics invests in Irish inventory software firm(29/08/14)
SAS to retain A340s for new long-haul operations(24/06/14)














Marketplace Recommendations







Reliable Component Maintenance






Best Selling Jet Engine
 
OY-KBC på 907 i morgen.

Selv om maskinene skal oppdateres etterhvert, hvorfor har de ikke orden på de maskinene som flyr nå ? Skjermene på 907 på OY-KBC 28 var helt elendige. Enten musikk eller film, så holdt bilde seg i bare noen sekunder med en del forstyrrelser, før skjermen ble helt svart. Har også tidligere opplevd at de små skjermene på SAS ikke fungerer som de burde. Det kan jo bli lenge til noen av maskinene blir renovert.
( For øvrig fikk jeg negativt svar fra SAS CPH om oppgradering for poeng til Plus, det satt 6 stk der, men det oprdnet seg på den skranken til høyre ved innsjekk som heter 'oppgradering New York. Den femste business seksjonen var helt full, den mellom der og Plus, var helt tom).
 
Kommer det madrass også da tro på business ? Står jo dette på hjemme siden til sas nå under ny kabin. Også at det skal finnes på alle flyene nå.

Sengetøyet (teppe, pute og madrass) kommer fra Hästens, den eldste sengeprodusenten i Sverige, og vi garanterer deg en god natts søvn. Våre Business-kunder kan oppleve Hästens-produkter på alle SAS langdistansefly fra 28. januar.
 
Heisann!

Fløy Business med SK907 på fredag, og de hadde Hâstens-produkter ombord ja. Puter og pledd, men madrasser fantes ikke. Kanskje ikke noe vits i og med det ikke er flatseng enda.

Ellers fikk vi varme nøtter servert, og litt større utvalg mat for hovedserveringen. På 2nd serving var det KUN pepperlaks med noe kaninfor til. For de som ikke tåler fisk og skalldyr var valget... ehh... ingenting!

Bortsett fra det er alt som det alltid har vært, buffet med frukt, nøtter og gott&blandat.. Samt vin, brus etc.

Same, same but different!

Når det gjelder OY-KBC (Freydis Viking) så fløy denne retur til CPH og derfra skulle den rett inn til stor-service og oppgradering av kabinen! Var siste tur over dammen med den på en stund sa purseren.

Kim
 
Last edited:
Når det gjelder OY-KBC (Freydis Viking) så fløy denne retur til CPH og derfra skulle den rett inn til stor-service og oppgradering av kabinen! Var siste tur over dammen med den på en stund sa purseren.

Interessant, den står ikke på listen fra SAS over fly som skal oppgraderes. Følgende er det som står under "next in line" på Scandinavian traveler;
LN-RKN, LN-RKH, LN-RKM, LN-RKO, OY-KBA, LN-RKF, OY-KBM

Noen som vet om de har satt mer fart i prosessen med å fornye kabinene?
 
Heisann!

Det dere sier stemmer sikkert, men ble sagt flere ganger av purseren og de andre crewet som var glade for at den slitne bussen skulle fornyes.. Men da tok de feil:)

Kim
 
Heisann!

Det dere sier stemmer sikkert, men ble sagt flere ganger av purseren og de andre crewet som var glade for at den slitne bussen skulle fornyes.. Men da tok de feil:)

Kim


Crew ombord er sjeldent gode kilder for den type info ;)
 
LN-RKG fra NRT til CPH i C i går hadde nytt serveringskonsept, men gamle pledd. Jeg likte forresten det nye konseptet godt, det var en klar forbedring i forhold til det gamle. Nøttene var foresten veldig gode, men skålene var veldig varme og crewet så ut til å nesten brenne seg mens de serverte. Får håpe de får på plass en bedre løsning akkurat her.
 
Crew ombord er sjeldent gode kilder for den type info ;)

Det er helt riktig, men de har sikkert fått beskjed om at maskinen skulle inn på en stor sjekk, som da er en A-sjekk. Da blir ofte også IFE problemer fikset og mye annet småsnacks som er galt i kabinen.
 
Booket nettopp en Z-klasse billett med SK907 8/5, retur med SK910 10/5
(Milagerun for å beholde EBG)
Sete kartet ved valg av sete sier 2+2 config.

Er dette en leie maskin (LAN)???? Står at SAS er operatør med A330 men sete kartet ligner ikke på A330.
I disse oppgradering av kabin tider så ble jeg litt i tvil.
Har dere orakler der ut en formening??
 
Booket nettopp en Z-klasse billett med SK907 8/5, retur med SK910 10/5
(Milagerun for å beholde EBG)
Sete kartet ved valg av sete sier 2+2 config.

Er dette en leie maskin (LAN)???? Står at SAS er operatør med A330 men sete kartet ligner ikke på A330.
I disse oppgradering av kabin tider så ble jeg litt i tvil.
Har dere orakler der ut en formening??

Er ikke det gammel config a?

Er jo 2-2 i business på de
 
Back
Top