SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Mitt drømme-SAS er et selskap der jeg kan gå inn på websidene og finne:
  • Rutetider
  • Priser
  • Kampanjer
  • Bonuspoeng
  • Informasjon om bagasjeregler
  • Kart over flyplassene
  • Reisetips
  • Inspirasjon til neste ferie

Alt dette finner jeg uten å møte på ei eneste feilmelding, i et ensartet design og med intuitive menyer.

Ja, jeg vet at jeg ber om mye.

Mitt drømme-SAS er et selskap der jeg kan gå inn på websidene og finne:
  • Rutetider
  • Priser
  • Kampanjer
  • Bonuspoeng
  • Informasjon om bagasjeregler
  • Kart over flyplassene
  • Reisetips
  • Inspirasjon til neste ferie

Alt dette finner jeg uten å møte på ei eneste feilmelding, i et ensartet design og med intuitive menyer.

Ja, jeg vet at jeg ber om mye.

Det skal jo nok være realistiske ønsker vi kommer med her, hvis SAS skal kunne bruge dem til noget ;)

Nu er det lidt uklart af denne tråd om SAS ønsker feedback på Eurobonus eller på produktet generelt. Men her er ihvertfald lidt på begge dele.

Eurobonus:

- 25% procentsreglen ændres. Fair nok at give 25% på de billigste kampagnebilletter, men alt for mange billetklasser er inkluderet.

- Lettere overskuelighed ved partneroptjening. Idag er det praktisk taget umuligt at overskue hvor mange point man optjener på en flybillet, hvis denne ikke er fløjet af SAS. Lav et enklere optjeningssystem eller en point-beregner på hjemmesiden.

- Ensartet grænse for status. Jeg har CPH som hjemmelufthavn, hvilket jeg altid har haft, men efter jeg flyttede fra København til Malmö er grænsen for at blive Guld steget fra 55.000 til 70.000 point. Til trods for at jeg har samme hjemmelufthavn og præcis samme rejsemønster som jeg altid har haft og som mine kolleger i Danmark har. Skal der differensieres, så må man gøre det ud fra rejsemønster/hjemmelufthavn. Dette opfatter jeg som diskriminerende.

- Upgrade vouchers til Guld/Pandion

- Mulighed for standby-upgrade for point i Europa Basis/Sølv/Guld

- Flere online muligheder. F.eks. booke *A-partner-billetter, bestille standby-upgrades m.v.

- Mulighed for at købe adgang til Lounge for point (som basis eller sølv-medlem)

- Mulighed for at købe adgang til fasttrack for point (som basis eller sølv-medlem)

- Generelt flere kampagner (Tilbage til 50% kampagner og ikke 20%). Her kan også være tale om udvalgte afgange til lav pris eller udvalgte destinationer i en kort periode osv osv. Brug ledige pladser til disse kampagner...

- Flere kampagner a la point-booster, double-miles på udvalgte ruter

- Mulighed for standby-plads på andet fly samme dag for Guld/Pandion - også få non-flex billet.

- Kortere retro-registreringstid. Idag er det en KATASTROFE at man skal vente i 8-10 uger på dette.

SAS Produktet generelt:

- Enklere servicekoncept.
Europa: Business er som udgangspunkt et godt produkt idag. Economy Extra ligeledes fint, men man godt kunne servere en kop kaffe/te på economy samt BOB. En idé kunne være at bruge Economy Extra Mealet til at sælge på economy + evt. en sandwich. Det ville give færre items i BOB samt ikke mindst et bedre måltid for economy. Mulighed for at bestille mad ved bestilling online af flybilletten.

IC: Choice of meal på economy og bedre mad/større portioner på Extra. Business er som udgangspunkt ok, men morgenmaden hjem fra USA kunne godt trænge til en opgraderes. Generelt ville et ensartet produkt på C være godt. Samme oplæg som på Asien skal benyttes til USA. På economy trænger man lidt større portioner mad og noget spiseligt brød. Det nuværende brød er direkte pinligt og ganske uspiseligt.
Desuden er morgenmaden på economy uspiselig. Her burde man service en enkelt morgenbakke med varmt brød, ost, skinke og marmelade.

- Upgrades: Det skal være muligt at opgradere sig for cash eller miles til både Economy Extra og Business. Til en rimelig pris, hvor man udelukkende betaler for serviceniveau og ikke fleksibilitet. A la Swiss og BA.

- Kundeservice med 24 timers svartid på email. At det idag kan tage mange uger at få svar på en email er en KATASTROFE. Mange mennesker der har brug for kontakt sidder i udlandet og har kun dyre roaming-opkald som mulighed. En ordentlig email-kundeservice mangler, så kunderne kan få svar på simple spørgsmål uden at vente i telefonkø i halve og hele timer.

- Chat-kundeservice gøres synligt for kunden fremfor at gemme den væk. Idag er det praktisk taget umuligt at finde ud af at SAS tilbyder denne service, da man helst ikke vil fortælle om den.

- Business sæder på IC opgraderes til en mere tidssvarende model.

- IFE/AVOD på IC opgraderes til AVOD i både C/Y/M

- Nye headphone på IC. De nye er ganske enkelt katastrofalt dårlige - med dårlig lyd og passer ikke til børn. Nye stik, så man kan bruge sine egne headphone uden adaptor (med 1 jack stik).

- Generelt skal SAS' websites laves om og forbedres kraftigt. Kvaliteten er noget af det dårligste i branchen. Både mht. funktionalitet, brugervenlig, stabilitet osv. Her mangler langt flere self-service-muligheder end man har idag.

- Prissætning der matcher konkurrenterne. F.eks. CPH-LON, hvor SAS i 9 af 10 tilfælde koster 3-5 gange så meget som DY. Jeg har flere eksempler på tidligere Guld-kunder som gerne vil betale mere for at flyve SAS, men som ikke kan retfærdiggøre at betale 5000 kr. for en flybillet med SAS når DY tager 1000,-. Ovenikøbet så viser det sig ofte at SAS-flyet er halvtomt når han en sjælden gang booker den dyre billet. På denne måde mister man både kundens løbende forretning, men man har også mistet en trofast Guld-kunde gennem en årrække. Nu er yield-management jo noget der er svært at gennemskue for vi andre udenforstående, men det virker meget mærkeligt at en kunde, der hellere end gerne flyver SAS og pendler CPH-LON hver uge - kun 1 gang på det sidste år har fløjet SAS - og i ALLE andre tilfælde har DY været 3-5 gange biligere. Og han er endda villig til at betale mere for SAS-billetten, da han har indset at der er stor kvalitetsforskel på produkterne.

Disse var umiddelbart de ting jeg havde i tankerne - flere dukker måske op....

Netop sådan noget som muligheder for flere tilkøb ligger netop i den nye strategi, 4Execellence. Fx tilkøb til Lounge og Fast Track og betaling af ekstra bagage med EB points. Ud over, at Economy Extra introduceres som serviceprodukt på Domestic (NO/SE), ligger det i planerne - på sigt - at servere gratis kaffe og te på Economy. Den beslutning er jeg ikke stor fan af. Jeg er for enten/eller, BOB eller et basic complimentary snack/drink på Economy. Evt. sammenlægge Extra/Economy i én serviceklasse på kortruterne (som LH, LX og OS), men som seperat billettype som i dag med alle de "Extra" features, der medfølger: Fast Track, flere EB points, seating foran i Economykabinen, ekstra bagage og sent fremmøde i gaten. Ved at tilbyde gratis kaffe/te i tillæg til BOB, kommer service flowet i Economy til at tage ENDNU længere tid, da de fleste mennesker gerne tager de "gratis glæder" samt skal handle, fumle med penge og kreditkort og kabinepersonale i pendulfart frem og tilbage for opfyldning af kaffekander. Oh my God! Og der bliver ikke afsat ekstra personale på kortruterne, tro mig ;)

Til langruterne er man ved at kigge på finansering til udskiftning af vores Business Sleepers til flat beds (yeah!). SAS er helt klar over, at de nuværende ikke lever op til markedets forventninger (og priser... host!). Jeg folder hænderne sammen og beder til, at de i samme åndedrag også kigger på en forbedring af vores IFE system ombord - i alle tre kabiner :)

Men jeg synes, det er helt fint, at en samlet flok af vores bedste kunder møder op med en lang liste over ting, som trænger til forbedring. GO FOR IT! De skal bare have besked :)

Spennende saker... Her er mine 3 øre:

- 25% regelen, Evt 100% extra points til EBS/G/P

- iblant bytte retter i BOB på intra Europe. Begynner å bli litt lei av pastasalaten nå.

- upgrade voucher ved fornyelse av EBG

- Lage EBP til et reelt nivå som HON, med egne fordeler.

Merkelig at ingen har nevnt at de burde bytte ut sine gamle fly som fortsatt har askebeger i armlenene.

Merkelig at ingen har nevnt at de burde bytte ut sine gamle fly som fortsatt har askebeger i armlenene.

Nå er det vel ikke feedback fra passasjerene som er den drivende faktor i flåtefornyelse, en flåtefornyelse som allerede er planlagt de neste årene.

Uansett er det mange gode poeng her, spesielt fra Robbie og FlyHi

Ellers ønsker jeg å få mulighet til å reservere sete. Det er jo ganske så vanlig blandt andre flyselskaper, men hos SAS er denslags forbeholdt de med gullkort.

Jeg skjønner at de ønsker å differensiere mellom klassene og forskjellig status, men nå ligger skillet på et så lavt nivå at produktet ligger under det man finner hos tilsvarende selskaper for de som reiser uten høyere klasse eller status. Blir det ikke litt galt om biz hos SAS blir likt økonomi hos Lufthansa?

Last edited:

Nå er jeg en yngre SAS kunde med EBB kort, så mine syn og ønsker er litt annenledes enn de andre kommentarene som er skrevet lengre oppe.

Here we go...

SAS må krangle seg frem til å få bonuspoeng på innelandsruter igjen, pronto! Jeg hadde hatt en del poeng idag om det hadde vært mulig da jeg flyr ganske ofte, og hadde ikke brukt konkurrenten så ofte som idag. Sikkert mange andre også som er i samme båt som meg og det blir en del kroner i året det som SAS ikke tjener inn.

SAS bør også reklamere mer for ungdomsbiletten sin, samt å gjøre den mere synlig på hjemmesiden deres. Jeg kjenner mange som flyr med f.eks DY til en dyrere penge siden de ikke vet at SAS har en rimeligere ungdomsbiletter.

Ha en større Facebook logo på www.sas.no, slik at folk ser den og at de kan få flere fans på Facebook, da det er en veldig viktig del av markedsføringen deres. Se på Norwegian, de har en "gigantisk" Facebook banner på 220*100 pixler midt på siden sammenlignet med SAS sin som er på mikroskopiske 20*30 pixler og studd ned i et hjørne. Ingen ser den!
Evnt hatt en banner som popper opp når biletten er bestilt som sier, følg oss gjerne på facebook eller noe slikt. SAS har jo vunnet priser for sin Facebook side, kanskje de burde bruke det mer i markedsføringen sin og reklamere for seg selv som "det sosiale flyseleskapet". De aller fleste liker å ha det sosialt!

For en EBB kunde så er det nesten umulig å få EBG med mindre man flyr i jobbsammenheng eller har veldig flyinteresse, det er faktisk så vanskelig og dyrt for hvermansen at jeg tror mange bare gir f... i hele opplegget. De burde kanskje gjort det litt lettere å tjene de poengene slik at man faktisk hadde blitt motivert til å jobbe seg oppover rangstigen.

En logojet med et heftig livery av flott Skandinavisk design, med flotte farger og mønstre (ikke noe retro) hadde også gjort sitt. Et fly som hadde stått ut av massene på storflyplassene og som hadde blitt sett av milioner, det hadde skapt litt reklame for SAS og Skandinavia! Det hadde kanskje heller ikke vært så dumt å ha SAS logoen under på flyene sine slik som EK og PK har.

Og til slutt, bare litt kosmetikk, så synes jeg websiden til SAS bør være midtstilt og ha en annen bakgrunn enn hvit. Det ser litt mer moderne ut enn å ha den venstrestilt slik som den er idag. Man skulle trodd websiden var kodet i notepad. Man kunne evnt kaste heile designteamet og ansette et nytt team med litt mer kunnskaper innen feltet sitt, slik at alle de rare feilene forsvinner. Det er mange av de der ute som kunne løftet hele websiden flere hakk fra hvor den står idag.

Synes du skriver mye vettig som på mange måter ikke er "egoistisk" ment (kun for deg som reisende) - men som nevner konkrete ting SAS kan (og burde gjøre) for å selge mer/nå ut til flere.

Etter å ha tenkt mer nøye på dette har jeg kommet opp med følgende. Dette gjelder bare Eurobonus, andre synspunkter om SAS kommer senere.

- poeng for innland turer i Norge. Vet at SAS ønsker også dette og jeg virkelig håper at de får det til

- ble kvitt av 25% opptjening reglen som tidligere nevnt. EBG opptjener 100% uansett, EBS noe mindre.

- priority boarding til EBG hele tiden, tydelig merket.

- mer award seter tilgjengelige for EBG / EBS (a la AF/KL)

- mer promo award med 50% rabatt. De siste månedene er det vært mye med bare 20%, det er ikke bra. Rabatt til IC destinasjoner ønskes også! Type julekalender tilbud som et par år tilbake...

- når Internett ombord kommer, må dette være gratis (dvs uten kostnad, ref AMEX) for EBG kunder.

- til slutt, bedre bagasjelapper (a la LH), sammen med en velkomstpakke. De vi har som EBG i dag er veldig dårlige, det er rett og slett pinlig!

Gleder meg til å se hva SAS gjør med dette.

Mye bra her, for min del er listen noe lunde slik:

- EB Platinum som er noe over EBG. Etter EBG er det ikke noe grunn å samle butikken hos SAS/*A lengre (heihei, QR fra OSL). Det har tidligere vært snakket om noe "dobbel gull" som et nivå internt, hvor man plutselig ble gitt noe mer oppmerksomhet.

- Få på plass et IC-fly til og skru opp prisene mer, sånn det er nå flyr man jo alt remmer og tøy kan holde, og når noe da får hikke er ringvirkningene i produksjonen merkbare mange dager etterpå.

- OSL-BKK, CPH-SIN, ARN-NRT, BGO-LHR.

- Slutt med optiontown og få gjort det hele om til en enkel funksjon på innsjekk for alle strekninger hvor man kan få tak i overskudds-seter til en grei sum poeng.

- Blokkert sete ved siden av EBG, om ledig kapasitet.

-A

- EB Platinum som er noe over EBG. Etter EBG er det ikke noe grunn å samle butikken hos SAS/*A lengre (heihei, QR fra OSL). Det har tidligere vært snakket om noe "dobbel gull" som et nivå internt, hvor man plutselig ble gitt noe mer oppmerksomhet.
Om man ikke klarer fylle på med nye gode tjenester på toppen av hierarkiet er risikoen at man bare vil skyve alle nedover hvor de helt på toppen får uendrede tjenester, men alle andre får dårligere tjenester.

Ellers, er det noen grunn til at man innen Europa ikke kan bruke poeng til å oppgradere fra økonomi?

Eurobonus
- Eurobonuspoeng som ikke går ut på dato så lenge man flyr en gang per (f.eks.) 24 mnd.
- Slutter meg til forslaget om bedre opptjening

Produkt
- Mulighet for å fly premiumkabin til overkommelig pris (oppkjøp, billigbiz)
- Gratis snacks + valgfri drikke på økonomi. Mao. ekvivalent ombordprodukt som de største (fullservice) konkurrentene. Det er også et poeng at kaffe kanskje ikke er den mest passende serveringen kl. 23.00 en tirsdag kveld.

Men det er vel nettopp dette Pandion (EBP) er, eller tenker vi ikke likt?

Men det er vel nettopp dette Pandion (EBP) er, eller tenker vi ikke likt?

EBP er ikke et nivå over EBG, det er et nivå der SAS selv inviterer de som de føler gir økonomisk genvinst, sånn mer eller mindre. Et nivå mellom der ville feks vært noe a la:

- 200.000 basispoeng pr år for å kvalifisere.
- X antall vouchere for å kunne oppgradere seg selv pr år.
- Tilgang til lounge uansett selskap.
- Fast track uansett klasse.

Dette er ikke et nivå der fokus er på "få mer poeng", eller "vil ha billigere billetter", dette er folk som reiser så mye at det er snakk om features for å gjøre reisen enklere, uansett klasse.

-A

Her var det mye snadder. Takker for alle tilbakemeldingene. Jeg skal sørge for at vi poster PPT presentasjonen og HD video fra presentasjonen her etter den finner sted om ett par uker

Her var det mye snadder. Takker for alle tilbakemeldingene. Jeg skal sørge for at vi poster PPT presentasjonen og HD video fra presentasjonen her etter den finner sted om ett par uker

Vent litt nå var ikke helt ferdig! :)

Her er mine kommentarer om SAS sine produkter.

Generell punkt:

- Tydelig kommunikasjon om hva og når innovasjoner / nye produkter lanseres. 2 eks: Smartpass og Internett omboard ble annonsert lenge siden og utsatt flere ganger. Halloo! De som har PR ansvar hos SAS bør tilbake på PR skole.

Innland (Norge):

- Fasttrack for EBG kunder.
- Nyere fly (737C beginner å se sliten ut... :) )... men det kommer!

Europa:

- Te/Kaffe/Vann gratis i Øko. Som mange har nevnet her. Dette kan ikke være så vanskelig. Gjerne også en liten pose potetgull eller liten snack.
- Blokkert midt sete i C.

Intercont:

C:

- Nye Lie Flat seter. Det er ingen overaskelse om at setene er nå gamle og at mange andre selskaper har eller vurderer bedre alternativer med full lie flat seter.
- Større skjermer (23'?), bedre IFE (mer valg).
- Ta vekk brettene og plastfolie! Server maten som i en restaurant og som mange andre selskaper gjør. Først, ta bort brettene. Også, rett før man serverer forretten, tar man bort plastfolie. Ikke vanskelig det, men så mye bedre!!!
- Bruk lokalmatkultur som inspirasjon. Asiatisk selskaper har en asiatisk meny og en europeisk/amerikansk meny. SAS burde ha en ekte skandinavisk meny (ikke bare laks; nå snakker vi reinsdyr eller elg kjøtt, skandinavisk julemat når det er jul osv... The whole nine yards) og en vanlig meny.
- Mindre frem og tilbake av crewet mellom galleriene. Noen ganger har jeg følt dårlig av å se dem frem og tilbake ti ganger uten noenting i armene... Også irriterende om natten, når damene har på seg høye hæler...
- Få Expresso maskinene tilbake.

Y+

- Her også trenger man snart nye seter. Mange konkurrentene har lansert egen premium øko produkt, og SAS sine billetter i EcoExtra er ikke akkurat billig i forhold til Business, så man har lov til å forvente litt bedre. "Shells" seter som AF (men bedre komfort) hadde vært fantastisk.
- Bedre IFE her også selvfølgelig.

Y:

- AVOD

Det var det for min del.

Håper dere får tar med dette til SAS også.

Ved at tilbyde gratis kaffe/te i tillæg til BOB, kommer service flowet i Economy til at tage ENDNU længere tid, da de fleste mennesker gerne tager de "gratis glæder" samt skal handle, fumle med penge og kreditkort og kabinepersonale i pendulfart frem og tilbage for opfyldning af kaffekander. Oh my God! Og der bliver ikke afsat ekstra personale på kortruterne, tro mig ;)

De amerikanska bolagen jag flugit med gör detta och jag tycker att det fungerar ok. Det kan förstås finnas skillnader mellan kunderna men det vore värt att studera de bolagen och se hur stor skillnad det blir mot nuvarande koncept.

Til langruterne er man ved at kigge på finansering til udskiftning af vores Business Sleepers til flat beds (yeah!). SAS er helt klar over, at de nuværende ikke lever op til markedets forventninger (og priser... host!).

Det ser vi fram mot.

Jeg folder hænderne sammen og beder til, at de i samme åndedrag også kigger på en forbedring af vores IFE system ombord - i alle tre kabiner :)

Ja tack. Detta är verkligen viktigt. Jag har i år flugit long haul economy på Air New Zealand och deras IFE är avsevärt bättre än SAS som faktiskt är svag. Det kändes som ett stort steg tillbaka att sitta på SAS plan nu förra veckan och inte ens ha AVOD. Singapore och Emirates har ännu bättre IFE än Air New Zealand och jag menar att det är en viktig del av komforten ombord och kanske mest när man flyger economy.

Vent litt nå var ikke helt ferdig! :)

Her er mine kommentarer om SAS sine produkter.

Generell punkt:

- Tydelig kommunikasjon om hva og når innovasjoner / nye produkter lanseres. 2 eks: Smartpass og Internett omboard ble annonsert lenge siden og utsatt flere ganger. Halloo! De som har PR ansvar hos SAS bør tilbake på PR skole.

Innland (Norge):

- Fasttrack for EBG kunder.
- Nyere fly (737C beginner å se sliten ut... :) )... men det kommer!

Europa:

- Te/Kaffe/Vann gratis i Øko. Som mange har nevnet her. Dette kan ikke være så vanskelig. Gjerne også en liten pose potetgull eller liten snack.
- Blokkert midt sete i C.

Intercont:

C:

- Nye Lie Flat seter. Det er ingen overaskelse om at setene er nå gamle og at mange andre selskaper har eller vurderer bedre alternativer med full lie flat seter.
- Større skjermer (23'?), bedre IFE (mer valg).
- Ta vekk brettene og plastfolie! Server maten som i en restaurant og som mange andre selskaper gjør. Først, ta bort brettene. Også, rett før man serverer forretten, tar man bort plastfolie. Ikke vanskelig det, men så mye bedre!!!
- Bruk lokalmatkultur som inspirasjon. Asiatisk selskaper har en asiatisk meny og en europeisk/amerikansk meny. SAS burde ha en ekte skandinavisk meny (ikke bare laks; nå snakker vi reinsdyr eller elg kjøtt, skandinavisk julemat når det er jul osv... The whole nine yards) og en vanlig meny.
- Mindre frem og tilbake av crewet mellom galleriene. Noen ganger har jeg følt dårlig av å se dem frem og tilbake ti ganger uten noenting i armene... Også irriterende om natten, når damene har på seg høye hæler...
- Få Expresso maskinene tilbake.

Y+

- Her også trenger man snart nye seter. Mange konkurrentene har lansert egen premium øko produkt, og SAS sine billetter i EcoExtra er ikke akkurat billig i forhold til Business, så man har lov til å forvente litt bedre. "Shells" seter som AF (men bedre komfort) hadde vært fantastisk.
- Bedre IFE her også selvfølgelig.

Y:

- AVOD

Det var det for min del.

Håper dere får tar med dette til SAS også.

Bare til info:

- SAS Smart Pass er på vej ud til kunderne as we speak. Stort set alle gates/turnstiles har fået installeret NFC pad´n.
- De første SAS fly (737 i Norge) får WIFI installeret i oktober/november (2011)
- Fra begyndelsen af 2012 serveres gratis kaffe/te/vand på Economy
- I Business på Europaruter er midtersædet altid blokeret (Reserved for Comfort)
- Expresso maskinen er tilbage på samtlige IC fly (minus ét, soon to come)
- SAS skal i den kommende tid se på finansering for en afløser for stolene i Business på 330/340.

Men ellers gode forslag.

En ting jeg glemte i stad: de evig omtalte nettsidene.
- Få mulighet til å vise ungdomsbillett og standard pris side om side a la Widerøe. Per i dag må man starte bookingprosessen om igjen og mate inn alle data på ny hvis man skal se på ungdomsbilletter vs vanlig eller v.v. Ulempen med wideroe.no er at jeg ikke kan logge meg inn og ha opplysningene mine ferdig utfyllt (som jeg har mulighet til når jeg bestiller hos DY). Cookies teller ikke, for de sletter jeg med jevne mellomrom ;)

Jeg har et siste, men veldig instendig ønske, som er mer urealistisk enn noe som er sagt her:

Kutt ut å bruke ordet "enhanced", eller "forbedret" eller "basert på kundeundersøkelser" for å pakke inn det som i praksis er nedriving av goder og annen negativ kommunikasjon.

Det er få ting som irriterer meg mer med selskap generelt enn det å forsøke å å spinne dårlig nytt inn i vage ord og selge det som noe positivt. I resten av dagliglivet kaller man sånt å lyge.

-A

Back