SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Re: SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Å tvinge passasjerer til å endre adferd har ytterst sjelden vist seg som en suksess faktor. Den eneste måten for SAS til å få flere folk til å kjøpe C-billetter er å tilpasse sitt priodukt (og vente til tidene bedrer seg). Det de nå gjør, er å sørge for at passasjerene går andre steder, og de dermed sitter igjen med akkurat like få C-billetter som før, men da med enda færre M-billetter som et tilleggsresultat.

Hadde de derimot, som konkurrentene, kjørt noen skikkelige kampanjer i C........

Nå er vi litt offtopic, men en ting jeg lurer på her angående SAS. Tidligere tidlig 90-tallet, sist jeg sjekket) hadde SAS problemer med at en del kundegrupper ikke opplevde som en bra opplevelse og da satte man i gang med å sende noen "mystery shoppers" ut i verden for å få feedback på hva som var gale. Om man overser oss litt over middels ivirige her, er dette en metode man bruker for feedback lengre, eller tror man at alt besvares bra md å sende ut kundeundersøkelser man kan lese det man vil ut av?

-A

Dette blir noe forenklet, men likevel...: En årsak til denne poengøkningen må vel være at SAS opplever at de selger for få Business Class-billetter, og at det totalt sett er for mange som oppgraderer. Folk har opplevd at det er lett å oppgradere - og dermed unngår de å bestille Business Class-billett og heller bestiller billett i en lavere klasse.

Jeg tror du har helt rett. Resultatet blir imidlertid at det eneste de oppnår er "å tråkke på" sine mest lojale kunder, dvs de som har nok poeng til å oppgradere, og det er jo ikke det enkleste i disse dager med 25 % opptjening osv.
SAS C-class er nok for dyr i utgangspunktet, og når mange bedrifter nå strammer inn på reiser i C da blir det ikke mange foran i cabinen! Et typisk eksempel på helt feil måte å angripe dette på. De må gjøre noe med pris og service, da kan de håpe på at flere reiser C.
Det de gjør her er å oppfordre til å velge andre flyselskaper.

Jeg vet ikke hvilke marginer SAS opererer på med f. eks Z-klassebillettene sine på interkontinentale flighter, men de ligger jo alltid høyere i pris enn f. eks Lufthansa - som det vil være naturlig å sammenligne med. Når vi i tillegg stadig ser andre selskaper legge ut spesialpriser på Business - og da snakker vi tilbud som virkelig lar seg høre - er det ikke rart at SAS sliter med å fylle opp foran i flyet.

Det handler jo til syvende og sist om kostnader, men jeg kan vanskelig se at SAS ikke skal kunne matche pristilbudene som f. eks Swiss og BA kommer opp med på intra-europeiske flighter. Det er begrenset hvor mye en passasjer kan spise og drikke av dyr mat, og om de må dele ut noen ekstra EB-poeng, kan umulig det velte hele regnestykket?

I en annen tråd her på forumet ser vi at MH tilbyr Business på ARN-KUL-MEL for 18.000 NOK. Den samme summen hos SAS (+500 NOK) gir deg en tur/retur OSL-CPH-EWR i Business, så det er liten tvil om hvor man kommer lengst for pengene.

Savner rett og slett litt mer innovative og vågale tilbud fra SAS.

Jeg vet ikke hvilke marginer SAS opererer på med f. eks Z-klassebillettene sine på interkontinentale flighter, men de ligger jo alltid høyere i pris enn f. eks Lufthansa - som det vil være naturlig å sammenligne med. Når vi i tillegg stadig ser andre selskaper legge ut spesialpriser på Business - og da snakker vi tilbud som virkelig lar seg høre - er det ikke rart at SAS sliter med å fylle opp foran i flyet.

Det handler jo til syvende og sist om kostnader, men jeg kan vanskelig se at SAS ikke skal kunne matche pristilbudene som f. eks Swiss og BA kommer opp med på intra-europeiske flighter. Det er begrenset hvor mye en passasjer kan spise og drikke av dyr mat, og om de må dele ut noen ekstra EB-poeng, kan umulig det velte hele regnestykket?

I en annen tråd her på forumet ser vi at MH tilbyr Business på ARN-KUL-MEL for 18.000 NOK. Den samme summen hos SAS (+500 NOK) gir deg en tur/retur OSL-CPH-EWR i Business, så det er liten tvil om hvor man kommer lengst for pengene.

Savner rett og slett litt mer innovative og vågale tilbud fra SAS.

Jeg tror også at de trenger en mer strategisk smart salgsavdeling som satser litt smartere her i USA som er SAS sitt største marked. Enkelbilletter i business selges det lite av på nett, de fleste billettene er via firmaavtaler. Når man ser på hva LH sin salgsavdeling har fått til her i USA (USA er LHs suverent viktigste marked, der de tjener mest), er det ingen tvil om at det er mulig. Det er en kombinasjon av pris og produkt i tillegg til å selge de rette tingene som er fokus.

SAS i USA har en tendens til å hyre inn internt, selgere som tidligere har enten jobbet ombord, på flyplasser, i SAS administrasjonen i skandinavia etc.

De trenger rett og slett mer proffe folk som kan markedet her borte, helst folk som ikke har jobbet i SAS eller bransjen tidligere, og en strategi.

De trenger rett og slett mer proffe folk som kan markedet her borte, helst folk som ikke har jobbet i SAS eller bransjen tidligere, og en strategi.

På jobbjakt, Tommy....?:D

Den utfordringa tar jeg på strak arm. Hører du, CK??

Apropos salg i C-klasse. Ser at en del andre (BA, EK...) kjører 2-for-1 som alternativ til å dumpe prisene 50%. Da får man kanskje inn flere pax som ellers ville fløyet på økonomiklasse, eller bare hiver seg på en tur med "hvit duk".

Det lader til, at SAS har opgivet i denne omgang....

"Vi har lyttet til tilbakemeldingene fra våre viktigste kunder og har derfor besluttet å utsette innføringen av nye poengpriser for stand-by oppgradering på SAS. Vi kommer til å vurdere poengnivåene på nytt."

Det lader til, at SAS har opgivet i denne omgang....

"Vi har lyttet til tilbakemeldingene fra våre viktigste kunder og har derfor besluttet å utsette innføringen av nye poengpriser for stand-by oppgradering på SAS. Vi kommer til å vurdere poengnivåene på nytt."

Det var nok lurt, da er neste mål å få fjernet 25 % opptjening.

...og da skjedde det uunngåelige etter en lang rekke forbedringer; SAS kommer til å øke prisen for standby upgrades på IC f.o.m. 14. desember. Det meldes også at SAS vil tilby confirmed upgrades på IC til samme pris som standby upgrades.

Jeg vet ikke hva det nye prisnivået vil ligge på.

...og da skjedde det uunngåelige etter en lang rekke forbedringer; SAS kommer til å øke prisen for standby upgrades på IC f.o.m. 14. desember. Det meldes også at SAS vil tilby confirmed upgrades på IC til samme pris som standby upgrades.

Da blir det vel Star Alliance nivå da? Er det 45000 fra Economy til Business mon tro?

At det blir dyrere gjør ikke så mye, så lenge man nå kan tilby confirmed upgrades. Det er en god forbedring etter mening ettersom poengene uansett renner inn av seg selv

Har du en kilde til dette? Hjemmesiden er fortsatt den samme gamle..

Da blir det vel Star Alliance nivå da? Er det 45000 fra Economy til Business mon tro?
Europa til Nord-Amerika er vel 35 000? isåfall er det ikke store forskjellen.
Har selv store planer om å oppgradere den 15. dersom OT ikke fikser biffen..

Nice med confirmed upgrades. Kan man bruke lounge og fast track da?

Ser nå at *A oppgraderinger gir adgang til lounge og fast-track. Vst det da kommer confirmed upgrades med SAS og det gir samme fordeler, så kan vel en økning i poengkostnaden forsvares. Kan jo håpe på at dette medfører at upgrades mot poeng gjøres tilgjengelig i Europa også.

Dette blir vel en vinn-vinn situasjon der passasjerene får vite på forhånd om oppgradeing er mulig, og SAS vil få det lettere med catering og kanskje også loadeing sheet(?).

Og i kjent stil kommer man med komisk Ali utspill paa forhaand for aa sjekke stemningen. Hva med en offisiell uttalelse? :rolleyes:

http://www.flysas.com/en/us/EuroBonus/Spend-points/Seat-upgrade/

De nye satsene er ute.

M --> Y+ = 15.000
Y+ --> C = 25.000
M ---> C = 40.000

Flott med bekreftede oppgraderinger! Etter min mening et meget bra tilskudd til EB!

Men, at klassene G, N, R, X, I, P ikke er inkludert gjør det litt kronglete og ørlite mindre verdifullt. Man må være påpasselig ved booking; det burde nesten stått i sammendraget ved bestilling om det var en oppgraderbar pris/klasse, kanskje med en link til ovennevnte side, så hadde enda flere faktisk blitt klar over muligheten, som igjen på sikt kunne gitt enda flere EB kunder...?

SAS er vel egentlig enig med meg, da de i avsnittet under (for standby upgrades) skriver:
The good part with a stand-by upgrade at gate on SAS is that you are able to upgrade from all fares* rather than being limited to upgrading from just a few fares, makes it more easy to understand doesn't it?

(Alt tatt fra linken til ILS2.)

Last edited:
Back