SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Re: SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Er det nå mulig å gjøre dette med en confirmed upgrade eller kan det kun gjøres standby.

Som det står i et par poster over, og på SAS sine sider så kan det kun requestes 30 dager før flyvningen.

Da kan jeg melde om suksessfull bekreftet oppgradering med sas til new york fra economy til business. Sendte forespørsel 10 dager i forkant og fikk ny e ticket 48 timer før avreise.

fikk mail nå der de sier at de ikke kunne imøtekomme opgraderingsønske.
Dette er CPH PVG 1.januar og det er masse plass i business J9 C9 og på seatmap er kun 11 av 46 seter tatt. Ser det som ganske sannsynlig at det ikke er veldig fullt 1.januar. Men altså fremdeles ingen confirmed upgrade.

Dear Customer

Thank you for your request of upgrade for your Intercontinental SAS flight. Unfortunately we are unable to accommodate your request of Confirmed Upgrade for this flight. Your itinerary will be as originally booked.
As the booking situation can change at a later stage you are welcome to ask for a Stand-by upgrade at check-in or at the gate.

Best regards

SAS

kan det være at disse confirmed upgrades fungere som optiontown, dvs at man kun blir oppgradert hvis economy er oversolgt? det kunne kanskje være noe i det, iom at det ville være enklest for SAS IT å lage en slik løsning, framfor å lage en ny løsning der det bedømmes om det er plass til å oppgraderer.

CPH PVG 1 januar virker veldig lite full i alle klasser.. veldig dårlig at de ikke kan bekrefte en oppgradering på to dagers varsel der.

Hellig overbevist om at dette bare er noe fjas for å rettferdiggjøre prisstigningen (de har vel protestene fra forrige gang friskt i minnet). Dersom det motsatte skulle være tilfellet, burde du helt åpenbart fått confirmed upgrade nå.

Hellig overbevist om at dette bare er noe fjas for å rettferdiggjøre prisstigningen (de har vel protestene fra forrige gang friskt i minnet). Dersom det motsatte skulle være tilfellet, burde du helt åpenbart fått confirmed upgrade nå.

All historie tilsier at du nok treffer spikeren på hodet her. Dette er vel en produktforbedring alla den gang de "innførte" 24 timers EBG telefonservice, ved å flytte den de allerede hadde til Baltikum.

Det jeg er skeptisk til med denne endringen, er at Optiontown og poengoppgradering vil konkurrere mot hverandre - og at Optiontown-oppgraderingene sannsynligvis bli prioritert ettersom disse gir inntekter til SAS. SAS har bra kabinfaktor på interkontinentale ruter, så egentlig er det vel litt for mange oppgraderingsmuligheter (Optiontown, bekreftet med poeng, stand-by og oppgradering som følge av status) sammenliknet med de reelle mulighetene? Det gir falske forhåpninger - og da er det kanskje ikke så rart at de øker prisen. Prisøkningen må kanskje også sees i sammenheng med at en del unngår å kjøpe den klassen de faktisk sikter seg mot og heller satser på en oppgradering nå som mulighetene har blitt så mange?

Da kan jeg bekrefte at dette ikke var det vi trodde og håpet på.

CPH PVG 1.januar var det endelig kun 22 passasjerer i business. Eco extra og eco også langt fra fulle.
Fikk altså mail med avslag på oppgraderingen 2 dager før flighten. Da var det kun 11 seter tatt på seatmap og J9 C9.

Gikk med en gang på gate, men fikk i gått i lounge etc, fordi måtte gjennom passkontroll til gaten for å ordne dette. Man er jo ikke helt rolig før det er i orden uansett om man tror det skulle gå greit.

Jeg tipper dette fungerer på samme måte som optiontown, dvs først og fremst ved overbooking.

Det hadde vel krevet endel arbeid å finne en formel når man skulle gi oppgraderinger. Oppgraderinger vil jo også i enkelte tilfeller føre til at oppgraderte passasjerer gjør at de ikke kan selge setet, feks ved kansellering av et annet fly der passasjerer blir flyttet over til den flighten der SK allerede hadde oppgradert X stk.

Jaja, da har SAS tatt en sleip en... inflasjon og devaluering av poeng dette her. Hadde satt pris på en mer redelig fremstilling en det de forsøkte å selge inn her. Her er det ingen ekstra verdi for medlemmene (som den påståtte forhåndsbookingen ville ha vært).

Nå skal det sies at poeng renner inn som aldri før, så oppgraderinger blir det vel videre også.

Jaja, da har SAS tatt en sleip en... inflasjon og devaluering av poeng dette her. Hadde satt pris på en mer redelig fremstilling en det de forsøkte å selge inn her. Her er det ingen ekstra verdi for medlemmene (som den påståtte forhåndsbookingen ville ha vært).

For oss som ikke er EBG så gjør det jo at vi nå får tilgang til lounge og kan bruke fast-track. Dessuten så slipper man å møte opp tidlig ved gaten for å treffe gate-manager.

Det kan vel også tenkes at det blir færre tilfeller der folk ikke blir oppgradert pga mangel på mat i biz.......

Da kan jeg melde om vellykket oppgradering fra Economy til Economy Extra på ruten CPH-NRT med 48 timers varsel. Angrer på at jeg ikke valgte Business i stedet, men det skal nok gå allikevel. Det eneste negative er at det ikke er noen ledige plasser ved midtgang. Er glad i å fly, men i likhet med høner så trives også jeg best når jeg har muligheten til å bevege meg fritt. Ahhh... first world problems! ;)

Edit: For ordens skyld så dreier det seg ikke om Optiontown, men "Bekreftet oppgradering" forespurt på sas.no.

Last edited:

Hadde en del poeng jeg å, som jeg måtte bli kvitt før dem gjekk ut i april. Så oppgradering fra Economy til Business gjekk ganske så greit på sas.no her også for NRT-CPH den 25. feb. Så satser jeg på at en jeg får en midtgang helst høyre side, da jeg ikke har sjekket inn enda - sas.no henviser meg til flyplassen :)

Last edited:

Hadde en del poeng jeg å, som jeg måtte bli kvitt før dem gjekk ut i april. Så oppgradering fra Economy til Business gjekk ganske så greit på sas.no her også for NRT-CPH den 25. feb. Så satser jeg på at en jeg får en midtgang helst høyre side, da jeg ikke har sjekket inn enda - sas.no henviser meg til flyplassen :)

Da må du ta turen bakover i kabinen og hilse på han som (foreløpig) sitter i 16A i Economy Extra :cool:

Da må du ta turen bakover i kabinen og hilse på han som (foreløpig) sitter i 16A i Economy Extra :cool:

Men skal du ikke andre veien? :D Altså fra CPH til NRT ?
Bare roper jeg, om det er noen som kaller seg for "Fly med oss" tilfelle seteendring. :p

Men skal du ikke andre veien? :D Altså fra CPH til NRT ?
Bare roper jeg, om det er noen som kaller seg for "Fly med oss" tilfelle seteendring. :p

LOL jeg var visst full (ikke tull...) Skal reise på ruten NRT-CPH :lol:

Da så, da skal jeg se om jeg kan få tatt turen bakover til 16A i Extra-sesjonen :D

Fikk en hyggelig overraskelse ved innsjekk på NRT - en oppgradering til Business. Da slapp jeg altså unna med den opprinnelige prisen for oppgradering fra Eco til Eco Extra på 15.000 poeng. Fullbooket fly og EBG viser seg nok en gang å være en herlig kombinasjon :up: Da er 7E min bolig det neste halve døgnet :)

Får man poengopptjeningen for original bookingklasse når man oppgraderer med poeng hos SAS?

SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Får man poengopptjeningen for original bookingklasse når man oppgraderer med poeng hos SAS?

Ja. Oppgradering med poeng gir poeng for opprinnelig booket/betalt klasse.

Back