SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Re: SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Noen som kan si litt om opptjeningsstrukturen til Continental? Interkontinentalt flyr jeg en del mellom Norge og USA/Asia, og noe mer innen Europa. Det meste hovedsaklig i økonomiklasse. Jeg har sett litt på Lufthansas Miles & More, men hvis man kan få en statusmatch hos Continental, er jo det absolutt noe å vurdere. Hvordan er f. eks opptjeningen hos Continental når man flyr med andre Star Alliance-selskaper - både innen Europa og interkontinentalt?

EuroBonus er i hvert fall intet blivende sted sånn som de har utviklet seg i det siste.

Dette er jo kanskje noe for en ny tråd, men jeg lurer også på hva som er det beste bonusprogrammet i *A om man ikke vil ha EB, men flyr med SK? Mitt reisemønster er mye OSL-CPH og OSL-STO, og da mest i Y+ og C

Og ja, det er flere som nå vurderer sterkt å klippe EB-kortet sitt ved første mulig anledning

Det er jo ett kjent uttrykk som dekker den situasjonen SAS er i nå... "Noen ganger må en bruke penger, for å tjene penger."

Jeg vil vel hevde at det å tjene penger uten å bruke penger er noe som svært, svært sjelden er mulig. Det meste av produktiv virksomhet koster penger, så også for luftfarten. Når det gjelder bonusprogrammer så er det forøvrig så godt som gratis når programmet allerede ligger der og administrasjonskostnadene som er det eneste virkelige kostnadene påløper så lenge programmet er operativt.

Dette er jo kanskje noe for en ny tråd, men jeg lurer også på hva som er det beste bonusprogrammet i *A om man ikke vil ha EB, men flyr med SK? Mitt reisemønster er mye OSL-CPH og OSL-STO, og da mest i Y+ og C

Og ja, det er flere som nå vurderer sterkt å klippe EB-kortet sitt ved første mulig anledning

I utgangspunktet mener jeg det er fornuftig å ha bonusprogram hos det selskapet man reiser oftest med, da dette selskapet som regel gir flere fordeler til passasjerene sine enn om du er medlem et annet sted. Dessuten er ikke EuroBonus så dårlig om man reiser mye i Economy Extra og Business.

Problemet med Eurobonus er jo uttakssiden fremover. Med en kraftig inflasjon her, så får en jo fint lite igjen for sine poeng. Da hjelper det lite om en får 25% for EBG.

Ettersom Continental ennå ikke er med i Star Alliance, er det vanskelig å vite hvordan opptjeningsstrukturen blir.

Men sjansen er stor for at det blir ganske så likt UA og US sine. Dvs 100% på sine egne billetter og de partnerene som gir det. Og 25% når man reiser med SAS:angry:

Er der nogen der har en email adresse på SAS Customer relations i Danmark? Kan ikke finde den på sas.dk...

Den norske er cr@sas.no, så det koster jo event ikke noe å prøve cr@sas.dk

Men kan du ikke bare bruke kontaktskjema øverst på sas.dk?

Men sjansen er stor for at det blir ganske så likt UA og US sine. Dvs 100% på sine egne billetter og de partnerene som gir det. Og 25% når man reiser med SAS:angry:

Joda, men da kan man jo reise LH, Diamond club gir vel 50% som laveste hos LH, sas gir 25%. Det betyr at om man har Diamond club så fremstår LH som mer attraktiv enn SAS, mens om man har EB så blir de stående likt (med tanke på bonuspoeng). Nok en grunn til at SAS ikke burde "jage" kunder over til andre programmer.

VI VANT!!!!

Stand-by upgrade on Scandinavian Airlines - no price adjustments from March 1!
News - February 11, 2009!
The standby upgrade at gate for EuroBonus points is a much appreciated service among the EuroBonus members. SAS recently announced plans for a price adjustment for the stand by upgrade due to increased costs for the upgrade at gate service.
Based on a dialogue with SAS’ most valuable customers, the EuroBonus members, SAS has now decided to postpone any price adjustment for the time being.

http://www.flysas.com/en/EuroBonus/Spend-earn-EuroBonus/Airlines/SAS-Group/SAS/Upgrade/

Gratulerer til oss alle!
Selv om SAS bare utsetter beslutningen om "justeringen" nå i første omgang er dette bra jobba!

Knallbra jobbet! Forbrukermakten kan av og til være relativt stor!!!!

Godt jobbet, Tommy! Jeg spanderer en øl på deg i mars.:)

Herlig!

Det er likevel ikke til å stikke under en stol at SAS fremdeles tørster etter å ta bedre betalt for stand-by oppgradering. Når de avslutter med "for the time being", kan ikke det tolkes på noen annen måte enn at de nok vil se på andre muligheter for å øke satsene - uten at det skal bli så mye støy. Det er derfor viktig at vi ikke hviler på laurbærene nå. Håper Tommy & co fortsatt vil ta dette opp med SAS-ledelsen når de skal møtes.

Når det gjelder 25%-regelen, tror jeg det blir en knallhard nøtt. Har liten tro på at SAS vil fjerne den helt, men om vi kan få de til å innføre 100% på noen av dagens 25%-klasser, er i hvert fall det en begynnelse. I tillegg er SAS helt nødt til å innse at bookingsystemet er så tragisk dårlig at det rett og slett skremmer vekk kunder. Hvis de skal ha et bonusprogram, må folk - før de kjøper billetten - få vite hvilken bookingklasse de er i, hvor mange poeng de vil opptjene, og hvor mye det vil koste å kjøpe seg opp til en bedre bookingklasse. Som andre har påpekt; om ikke det er brudd på markedsførings- og/eller forbrukerkjøpsloven, så er det i hvert fall etisk helt håpløst å beholde systemet slik det er idag.

Ettersom SAS åpenbart ikke kan konkurrere med Lufthansa og andre Star Alliance-selskaper på pris, bør de bli rausere med bonuspoengene. Ikke omvendt.

JOHO!!
Gla`nyheter på en onsdag!!

Gratulerer til alle som har vært med å kjempe denne saken igjennom!!

Nå har vi vist at vi kan gjøre dette sammen, la oss finne ut hva som blir det neste.
Det er noe som heter "pick your battles" og 25% er kanskje riktig, men la oss diskutere litt hva vi ønsker å anbefale SAS.

Samtidig retter jeg honnør til SAS som faktisk har hørt på forbrukere samt andre som kan komme med mer eller mindre kvalifiserte innspill.

I all gleden så er jeg faktisk ikke helt sikker på hva SAS pønsker på når de skriver at de trekker tilbake prisøkningen "for the time being"... Husk at de nå i løpet av kort tid har annonsert prisøkning 2 ganger og trukket den tilbake 2 ganger... Er alle gode ting 3? :rolleyes:

Gode nyheder :-)

Men jeg vil give jcnorway ret - lad os holde nøje øje med SAS Eurobonus for "for the time being" kunne godt lyde til at de bare vil vente til der er lidt mindre fokus på dette. Jeg er ihvertfald ikke helt overbevist efter denne melding.

Men uanset, så er det et skridt på vejen og det beviser at det kan betale sig at stå sammen. Lad os holde godt øje med de "forbedringer" som Eurobonus skal få den kommende tid - for her bliver sikkert noget at kæmpe for også :-)

"SAS har beslutat att skjuta upp införandet av nya priser för uppgradering vid gate med EuroBonus poäng.
Vi har lyssnat på våra kunder och tagit till oss deras synpunkter. Vi gör därför en ny värdering av nivån på prisjusteringen."

Back