SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Re: SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Bare synd de ikke linket til dem!

BF:cool2

Og jeg ringte og spurte rett ut om dette ifbm med en billett jeg har på gang og fikk den flyttet som en endring, det avr ikke snakk om å avbestille og ta på nytt. ;)

-A
Fine ting. Veldig bra at de fremstår som et forutsigbart produkt, der alle ansatte til en hver tid vet hva som gjelder, og kan informere kundere i henhold til dette. :)

Rent bortsett fra det, så var den artikkelen i VG fantastisk bra. Tatt fullstendig på kornet! Stiller akkurat de spørsmålene som Eurobonus ikke har villet svare på de siste ukene.

Synd Mr. Midteide ikke benyttet sjansen til å svare ordentlig for seg da de første gang "luftet" prisøkningen. I stedet for å gi skikkelige svar og begrunnelser til en håndfull mer en gjennomsnittet ivrige frequent flyers (:)) og andre flyinteresserte så "gjemte" man bort hele saken og snakket seg bort fra det.

Så får de heller nå stå "skolerett" for landets største avis og nettsted og bli hengt ut til de store massene. Perfekt mediestrategi dette ;)

Vil nok tro at det er et stort mindretall fremfor store masser som faktisk bryr seg om saken. Og det kan jo faktisk hende SAS har en plan for å kapre forretningssegmentet på en annen måte enn oppgradering med EB-poeng. For det er vel ikke på den måten man egentlig kaprer forretningsfolk om man ser på det store bildet dersom SAS virkelig skal tjene penger? Neppe.

Last edited:

Vil nok tro at det er et stort mindretall fremfor store masser som faktisk bryr seg om saken. Og det kan jo faktisk hende SAS har en plan for å kapre forretningssegmentet på en annen måte enn oppgradering med EB-poeng. For det er vel ikke på den måten man egentlig kaprer forretningsfolk om man ser på det store bildet dersom SAS virkelig skal tjene penger? Neppe.

Problemet er kanskje ikke denne endringen i seg selv, men den lange rekken med endringer som har gjort at SAS generelt og EuroBonus-programmet spesielt har blitt svekket. Og hadde SAS kommet med noen alternativer, hadde vi kanskje ikke reagert så kraftig. Problemet er at SAS er så reaktive. Endringene som kommer er nesten gjennomgående til det negative - jeg savner forbedringer... "Nye" SAS kan ikke være i reaktiv opposisjon til seg selv!

Klart det er ett mindretall som bryr seg om saken siden kun under 7% av kundene til SAS har status og det er disse kundene som har poeng aa bruke, saa de er selvsagt de som blir beroert av dette.

Naa skal det vaere sagt at en EBG og til og med en EBS reiser mye, mye mer (sannsynligvis flere titalls flere flighter i aaret) enn menig mannen i gata gjoer og selv om man ikke er saa mange som massene, er dette de farligste kundene aa pisse off.

SAS er ogsaa med i Star Alliance og har i sin kontrakt med dem forpliktet seg aa stille tilgjengelig ett bonusprogram.

SAS taper på alle fronter nå! Det stod i en avis i dag at en kommunikasjonsekspert uttalte at SAS trenger en ny Janne Carlsson. Et fjes utad som kan skape tillit til selskapet. For dette finnes ikke i dag.

Så vil jeg vel legge til for egen del at i tillegg trenger selskapet å lage en strategi som får kundene tilbake til selskapet. Og da har jeg jo nevnt tidligere at 100% bonusopptjening og litt gratis servering også bak i bussen (iallefall på IC) hadde vært tiltak som kunne forbedret SAS sitt image!

BF:cool2

Jeg meldte meg på BMI sitt bonusprogram idag. Får sølv der uten problemer, ihvertfall så lenge man prøver å velge andre flyselskap enn SAS. Gull har jeg også sjans på med litt innsats og taktisk planlegging.

Sommerens tur går med US og 100% opptjening hos BMI.....de billettene kunne vært kjøpt et annet sted

Er usikker på om jeg skal begynne å bruke bmis Diamond Club eller Miles & More. Fikk 12.000 miles da jeg meldte meg inn hos bmi, og har en tom konto hos M&M. Spørsmålet er hvilket kort som gjør det enklest å nå status når jeg reiser mye på Economy Class i Europa, særlig med Lufthansa og SAS, sammen med en del annet innen Star Alliance. Det kan jo hende at det egentlig er umulig...

Problemet med M&M er jo at man må ha 100.000 miles for å nå Star Gold, og bare 38.000 hos bmi. Problemet med bmi er at de ikke gir poeng for mange bookingklasser hos Lufthansa, mens M&M her er mer generøse.

Men de virkelige store kundene reiser vel så mye at de har nok poeng uansett, og dessuten vil de uansett reise businness?

De aller fleste LH economy billettene gir 50% hos BMI. Problemet med M&M er at man trenger 38.000 for å nå Frequent Flyer, som er nivået over basic

Hvordan blir det når CO går inn i Star? Kan jeg slå sammen mine poeng der med SAS på en måte?

Hvordan blir det når CO går inn i Star? Kan jeg slå sammen mine poeng der med SAS på en måte?

Hvis det er sånn at Continental vil tilby å matche statusen i SAS når de går inn i Star, blir det løsningen for meg. Da får jeg dobbelt Star Gold i et drøyt år og Star Gold hos Continental det neste året.

Jeg tror faktisk SAS har strategi rundt dette med EB-poeng, men det er mulig det kommer ut i litt feil rekkefølge. Nå økes antall poeng for oppgradering, noe som gjør det vanskeligere for noen å oppgradere seg, eller ta ut reiser i det hele tatt. Hvorfor gjør SAS det? Kanskje de har økonomiske grunner som gjør at de vil at færre skal få tatt ut poeng i reiser/oppgraderinger. Men hva kommer i stedet? Fra en annen tråd om info som SAS har sendt ut i USA:
"During this year, EuroBonus will see the launch of an online reward shop, there will be improved access and information regarding award seats and an expansion of the range of third party agreements will take place."

Så økonomisk sett ønsker kanskje SAS at dere skal ta ut EB-poeng i produkter eller andre "third party agreements", fordi det vil totalt sett vil skape et bedre EB-produkt for den store mengden....og ikke bare for dere sære/nerdete folk her inne? :) (ikke negativt ment)

Hvis det er sånn at Continental vil tilby å matche statusen i SAS når de går inn i Star, blir det løsningen for meg.

Du bør nok konvertere i god tid før de går inn. Få (om noen) selskaper matcher innen samme allianse. (Tommy har sikkert mer info)

Du bør nok konvertere i god tid før de går inn. Få (om noen) selskaper matcher innen samme allianse. (Tommy har sikkert mer info)

15. juni er datoen. Da har du plat ut 2010

Jeg tror faktisk SAS har strategi rundt dette med EB-poeng, men det er mulig det kommer ut i litt feil rekkefølge. Nå økes antall poeng for oppgradering, noe som gjør det vanskeligere for noen å oppgradere seg, eller ta ut reiser i det hele tatt. Hvorfor gjør SAS det? Kanskje de har økonomiske grunner som gjør at de vil at færre skal få tatt ut poeng i reiser/oppgraderinger. Men hva kommer i stedet? Fra en annen tråd om info som SAS har sendt ut i USA:
"During this year, EuroBonus will see the launch of an online reward shop, there will be improved access and information regarding award seats and an expansion of the range of third party agreements will take place."

Så økonomisk sett ønsker kanskje SAS at dere skal ta ut EB-poeng i produkter eller andre "third party agreements", fordi det vil totalt sett vil skape et bedre EB-produkt for den store mengden....og ikke bare for dere sære/nerdete folk her inne? :) (ikke negativt ment)

Saa du kaller folk som reiser mye for nerdete og saere (se EBG, EBP og EBS)?:rolleyes::rolleyes:

For det foerste, du maa nesten ha noe paa kontoen for aa kunne bruke poengene dine. Saa den store massen du henviser til har ikke en dritt paa kontoen sin. Flyr man to ganger i aaret og tjener 25% poeng, vil man aldri ha nok poeng til aa bruke paa noe som helst og etter 5 aar utgaar poengene (som ett av de faa programmene i verden).

Third party agreements har EB hatt i mange aar, det at de begynner aa tilby dette mer, er jo selvsagt bra, men igjen, uten at man har poeng paa kontoen, er det jo ingen poeng.

Men dersom du kikker paa de amerikanske programmene som har drevet med dette i aarevis, maa det vaere en balanse. Har man ikke poeng paa kontoen, er tredjepartsavtaler verdiloese.

Er ikke core benefits og opptjening i programmet bra, skaffer det ikke lojalitet til flyselskapet og da er jo hele programmet igjen verdiloest..

Saa tenk deg litt om og se paa historien og sammenlign med andre lojalitetsprogrammer. Da vil du se at EB overhodet ikke har en plan og de har gaatt seg vill paa vidda for lengst

Ad TCAS:
Som Tommy så riktig påpeker så er litt av hovedpoenget med bonusprogrammene å skape lojalitet til selskapet som utsteder bonuspoeng. Lager man så et bonusprogram som ikke er egnet til å skaffe lojale kunder så kan man likegodt la være. EB beveger seg definitivt i gal retning i forhold til å skape lojalitet.

Hvilke økonomiske grunner skulle det være til at SAS ikke ønsker at man skal ta ut stand by oppgraderinger...? De kan jo selv regulere antallet, og det koster dem fint lite å gjøre det. Det samme gjelder for bonusreiser. Når man så ser at f.eks. SAS NO har en kabinfaktor på drøye 50% (om jeg husker rett), så skulle det være fritt frem for halve kongeriket å ta ut bonusturer uten at det går på bekostning av inntektene....:)

Mitt inntrykk er at SAS ikke helt forstår hva et bonusprogram egentlig er, og at de oppfatter det som en kostnad.

Mitt inntrykk er at SAS ikke helt forstår hva et bonusprogram egentlig er, og at de oppfatter det som en kostnad.

Ding ding ding, we have a winner

Back