SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Re: SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Match oppnaas umiddelbart dersom du har status aa vise til hos konkurrenten.

Jeg ba om en masse match, noe som ikke har vaert gjort foer.

Jobber ogsaa med aa snakke med Lufthansa, de matcher stort sett aldri, og saerlig ikke mot andre Star selskaper, men vi faar se hva vi klarer aa koke sammen.

Haaper dog at SAS ser poenget, men til naa har jeg kun blitt moett med en kald skulder. Har ikke faatt svar paa noen av mine henvendelser denne uken

De er vel oppttat med andre ting i dagene som kommer, men takk for svar!

Da jeg reiste LHR-OSL på søndag, fikk vi også god informasjon om SAS EuroBonus på høyttaleren idet vi landet. Besetningen oppfordret de som ikke var medlem av EuroBonus om å registrere seg hos ankomstservice slik at poengene for dagens flight ble registrert. Man ville da få 1000 ekstra poeng ved innmelding.

De kjører kampanje på sas.no nå ja:
I perioden 1. februar - 31.mai 2009 får alle nye EuroBonus-medlemmer, uansett alder, 1000 poeng ved innmelding.
Mener å huske at man tidligere fikk mer enn 1000 poeng som oppstartsaldo ved innmelding, har det vært inflasjon her også?

Ettersom SAS ikke akkurat fremstår som en oase av informasjon vedr. veien videre for EuroBonus, blir mine synspunkter stort sett spekulasjoner. Det er alltid gøy å spekulere litt.

På den ene side vet vi at SAS har uttalt at EuroBonus blir et viktig markedsredskap fremover. Kabinpersonalet har da også aktivt begynt å informere om EuroBonus, og det lokkes med 1000 poeng i innmeldingsbonus. Dette tyder jo på at SAS fortsatt ønsker et velfungerende EuroBonus.

På den annen side har vi den mye omtalte poengøkningen for både bonusreiser og standby-oppgradering. Begge deler medfører en fremmedgjøring av store deler av EuroBonus' medlemsmasse. De som ikke flyr veldig ofte, og sjelden i dyre billettklasser, vil oppleve at mulighetene for å bruke opptjente poeng til noe nyttig blir færre og dyrere. Forutsatt at SAS opprettholder 25%-regelen, vil EuroBonus fortsette å være mer eller mindre betydningsløst for vanlige turister, samt forretningsreisende rammet av kostnadskutt i reisebudsjettene. Uansett ville nok SAS satt EBG-grensen til 100.000 poeng dersom 25%-regelen ble fjernet/modifisert. SAS ønsker å ha flest mulig medlemmer, men gi færrest mulig faktiske fordeler.

Samtidig annonserer SAS nyheten om at alle med minst EBG x 2 vil få ta del i dette:
http://www.sas.no/no/EuroBonus/Om-EuroBonus/Gull-/EB-Award-seat/?vst=true

Videre er det en ingen hemmelighet at de som virkelig flyr mye, og dyrt, fremdeles vil nyte godt av standby-oppgraderinger - til tross for prisøkningen. De færreste vil vel neppe booke noe lavere enn Y+ i utgangspunktet, og da slipper de unna med 30k poeng for oppgradering til C. Det er 50.000 fra M til C som virkelig svir på poengpungen. Jeg tolker derfor alt dette som et tegn på at SAS faktisk snakker sant når de uttaler at deres beste kunder skal belønnes. Forskjellen er bare at de nå øker kravet for å bli ansett som en slik kunde. De formelle EBG-kravene forblir uendret inntil videre, men uoffisielt bør man altså opp i minst 100.000 poeng per år før man virkelig kan nyte godt av EuroBonus-fordelene.

Alt dette får også beslutningen om å tilby loungetilgang for reisende i Y+ til å rime ganske godt. Flyr man utenlands ut fra OSL vil det nå bli ganske attraktivt å velge Y+ fremfor vanlig økonomi. Lounge, FastTrack, Business Check-in, mer poeng m.m. At de undergraver C-klassens status - bortsett fra på interkontinentale reiser - er en annen sak.

Som sagt er dette spekulasjoner basert på den informasjonen som er tilgjengelig, men det blir spennende å se hva som skjer fremover. Spesielt i forhold til alle protestaksjonene (http://www.petitiononline.com/mordi777/petition.html , http://www.facebook.com/group.php?gid=63003551304) blir det interessant å se hvordan SAS reagerer. Personlig har jeg ikke for store forhåpninger, men man vet jo aldri med SAS.

De kjører kampanje på sas.no nå ja:

Mener å huske at man tidligere fikk mer enn 1000 poeng som oppstartsaldo ved innmelding, har det vært inflasjon her også?

Jeg vet ikke hvor lenge det er siden man fikk flere poeng for innmeldelse, men tidligere fikk man 2500 poeng. Det er snart 13 år siden jeg meldte meg inn i EB, og jeg har ikke fulgt med i slike endringer.

De færreste vil vel neppe booke noe lavere enn Y+ i utgangspunktet, og da slipper de unna med 30k poeng for oppgradering til C. Det er 50.000 fra M til C som virkelig svir på poengpungen. Jeg tolker derfor alt dette som et tegn på at SAS faktisk snakker sant når de uttaler at deres beste kunder skal belønnes. Forskjellen er bare at de nå øker kravet for å bli ansett som en slik kunde. De formelle EBG-kravene forblir uendret inntil videre, men uoffisielt bør man altså opp i minst 100.000 poeng per år før man virkelig kan nyte godt av EuroBonus-fordelene.

Tja, SAS kan muligens tro at man kan argumentere med at man satser på sine gode kunder når man i realiteten reduserer verdien av bonuspoengene man opptjener....;)

Jeg vet ikke hvor lenge det er siden man fikk flere poeng for innmeldelse, men tidligere fikk man 2500 poeng. Det er snart 13 år siden jeg meldte meg inn i EB, og jeg har ikke fulgt med i slike endringer.

Jeg meldte inn enn vennine i dec - hun fikk ingen ekstra poeng. Verste er jo at de billige ecoflightene i dec og jan faktisk utgjør mindre enn de tusen bonuspoengene hun nå ville fått...

Svar fra en av Eurobonusdirektoerene:

Hej Tommy och tack för din mail.
>
> När det gäller prishöjningen på standby upgrade at gate så blir svaret
> ganska kortfattat. Vi har haft stand by upgrade sedan 1999 och detta är
> första gången vi gör en prisjustering. Justering av priser sker ju då och då
> med alla produkter.
>
> När det gäller det högsta priset 50 000 poäng tycker vi det är viktigt att
> poängtera att det gäller för uppgradering från det allra lägsta Economy
> priset upp till Business Class.
> Business Class konceptet har ju också förbättrats under de senare åren.
>
>
> Mvh Kerstin

Svar fra meg:

Hei Kerstin og takk for svar.

Det du sier stemmer ikke. Stand by upgrade kostet foerst 20k fra
Economy til Business og gikk opp da SAS var ferdig med aa introdusere
den nye airbusen, saa I 2003. Da gikk prisen opp fra 20 til 30k,
Ekstra ble da introdusert. Det var ogsaa en differensiering mellom USA
og Asia, saa ja, prisen har tidligere blitt oekt med nesten 40%, det
er I snitt en oekning paa over 12% I aaret, det, Kerstin, harmoniserer
overhodet ikke med hvordan oekninger I Eurobonus og andre
lojalitetsprogrammer er.

At hardproduktet I biz har blitt bedre stemmer, men at det er verdt en
70% oekning, faar staa for din regning. At Extra er verdt en dobling I
pris og samme prisen som man charget I biz foer 2003 er jo helt
skrudd. Gamle biz hadde ett mye bedre hardprodukt og et softprodukt I
en helt annen klasse.

En annen meget viktig ting du overser, er at prisene paa extra og biz
har sunket betraktelig siden 2003. Tidligere var det umulig aa faa en
t/r billett under 30k, naa finner man enket billetter rundt 17-20k. Og
eurobonuspoeng har en monetary value. De selges paa hjemmesidene til
sas, saa det tar man ikke hensyn til.

Saa til hva man egentlig faar for pengene. Oppgradering som hos sas er
stand by koster med de nye reglene mer enn det en bekreftet bonusreise
I biz gjoer, det er jo noe som er fullstendig skrudd.

I tillegg boer ogsaa du og de andre I Eurobonus ta inn over dere at
dere har den suverent verste opptjeningsstrukturen med 25% opptjening
I klasser der konkurrentene har minimum 50%, de aller fleste av de nye
aktoerene som har knust sas I konkurransen om intercont til
skandinavia, har 100%. Ser du mot LH (som det er aapenbart at dere
gjoer, men dere adopterer kun det verste, men glemmer det som er bra
med m&m) gir de 100% I alle programmene over atlanteren (som us og ua)
mens de har 50% I noen faa av sine egne klasser. Hvorfor tror du det
tok lh noen maaneder aa utkonkurrere sas paa sea ruten?

Sa for aa konkludere: sas eurobonus har de siste aarene oedelagt
opptjeningsstrukturen for 85% av passasjerene, naa har man oekt
prisene paa oppgradering med 70%..

I mellomtiden staar du og dine kolleger aa forteller om forbedringer,
det har ikke kommet en eneste ny forbedring siden 2003 sa man la til
15/25%.

Det er kjempeskuffende at du ser paa eb som en kost, ikke ett mektig
markedsredskap som kan vinne passasjerene tilbake til sas. I en tid
der sas som eneste flyselskap kutter 20% av flaaten paa intercont
grunnet rekordlavt belegg og leverer se verste tallene I bransjen,
boer jo man se paa hva eurobonus er verdt og bruke det som det
sterkeste og mest oekonomoiske maaten aa vinne kunder paa.

Istedet, velger man aa dra programmet ned paa et rekordlavt nivaa og
argumentene I denne mailen er faktisk feil og utrolig like
gjennomtenkt (med all respekt)

Jeg tror det er viktig at du tar av deg skylappene og ser hva andre
programmer gjoer for tiden samt tar en titt paa konkurransebildet
rundt deg.

Utrolig trist aa se eb programmet gaa fra det beste programmet med
flest freddies til det suverent daarligste.

I tillegg synes jeg det er enda mer trist at du og andre I eb ikke tar
flyertalk serioest og ikke er mottakelig for den feedbacken vi
forsoeker aa gi, den kunnskapen som finnes er mye stoerre enn du tror.

lykke til

Mvh

-Tommy
>

Som man ser, er kunnskapen hos Eurobonusdirektoeren alarmerende daarlig. Jeg er faktisk sjokkert!

Skulle likt å hørt argumentet til SAS om hvorfor "prisen" for å bli sølv- og gullkunde har gått ned. Mon tro om ikke det var pga at det ble vanskeligere å tjene poeng pga. bortfall innenlands og 25%-opptjeningen.

Mvh,
undrende

...Eller det er pa tide at du innser at de kostnader som EB paförer SAS er ikke a ignorere...

I en tid da man ser hver eneste uke inn i kassa og stiller spörsmalet "hvor mye er det igjen" kan man ikke bli generöse med slike instrumenter. Först ma selskap tjener penger. Ellers ga man under med all luksus og verdens beste Bonus-system. Vel, mens da har man ogsa ingen nytte av kunde-loyaliteten.

Man fikk 2500 ekstrapoeng ved innmelding våren 2008.

Noen som kan sende Tommy e-postadressen til Ola Strand på PM? Dette kan jo ikke være SK sin offisielle uttalelse i saken?

Hvis SAS mener det ikke har råd til å gi folk bonuspoeng (rabatt) så får de kutte det ut, ikke late som det er en kjempefordel. Det er jo det som irriterer folk.

Poengopptjeningen og mulighet for uttak begyner jo for de fleste å bli like teit som om man skulle fått tilbake restskatten i Mark eller Pesetas i 2009!

Det var rene ord for p(o)engene. Jeg har skrevet til EB noen ganger, og fått alt fra total svada til gode svar tilbake. EB er mildt sagt lite lydhøre for misnøye hos kundene. Jeg vurderer også å gå over til BMIs program, det virker som man har svært lite å tape på det. Det eneste problemet jeg ser er at man mister eventuelle gode uttakstilbud med EB. EB skal i det minste ha at de har noen virkelig gode uttakstilbud, men det hjelper så lite når opptjeningen er skammelig.

Noen som kan sende Tommy e-postadressen til Ola Strand på PM? Dette kan jo ikke være SK sin offisielle uttalelse i saken?

Dette er en offisiell uttalelse fra Nr. 2 i Eurobonus, Kerstin Hassel.

Jeg hadde tenkt aa gaa til Mats direkte, men for all del, jo flere addresser jeg har tilgjengelig, jo bedre.

Til naa har jeg mottatt e-post fra 112 EBG og 3 EBP, men det er jo toppen av isfjellet siden SAS ikke har sendt ut noen info om dette og at det ble postet bare for 2 dager siden paa flysas.com

Tipper mange vil finne det ut ved gaten i CPH naar de ber om oppgradering og faar beskjed om at denne har oekt igjen med nesten 70%

Back