Re: SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng
Ettersom SAS ikke akkurat fremstår som en oase av informasjon vedr. veien videre for EuroBonus, blir mine synspunkter stort sett spekulasjoner. Det er alltid gøy å spekulere litt.
På den ene side vet vi at SAS har uttalt at EuroBonus blir et viktig markedsredskap fremover. Kabinpersonalet har da også aktivt begynt å informere om EuroBonus, og det lokkes med 1000 poeng i innmeldingsbonus. Dette tyder jo på at SAS fortsatt ønsker et velfungerende EuroBonus.
På den annen side har vi den mye omtalte poengøkningen for både bonusreiser og standby-oppgradering. Begge deler medfører en fremmedgjøring av store deler av EuroBonus' medlemsmasse. De som ikke flyr veldig ofte, og sjelden i dyre billettklasser, vil oppleve at mulighetene for å bruke opptjente poeng til noe nyttig blir færre og dyrere. Forutsatt at SAS opprettholder 25%-regelen, vil EuroBonus fortsette å være mer eller mindre betydningsløst for vanlige turister, samt forretningsreisende rammet av kostnadskutt i reisebudsjettene. Uansett ville nok SAS satt EBG-grensen til 100.000 poeng dersom 25%-regelen ble fjernet/modifisert. SAS ønsker å ha flest mulig medlemmer, men gi færrest mulig faktiske fordeler.
Samtidig annonserer SAS nyheten om at alle med minst EBG x 2 vil få ta del i dette:
http://www.sas.no/no/EuroBonus/Om-EuroBonus/Gull-/EB-Award-seat/?vst=true
Videre er det en ingen hemmelighet at de som virkelig flyr mye, og dyrt, fremdeles vil nyte godt av standby-oppgraderinger - til tross for prisøkningen. De færreste vil vel neppe booke noe lavere enn Y+ i utgangspunktet, og da slipper de unna med 30k poeng for oppgradering til C. Det er 50.000 fra M til C som virkelig svir på poengpungen. Jeg tolker derfor alt dette som et tegn på at SAS faktisk snakker sant når de uttaler at deres beste kunder skal belønnes. Forskjellen er bare at de nå øker kravet for å bli ansett som en slik kunde. De formelle EBG-kravene forblir uendret inntil videre, men uoffisielt bør man altså opp i minst 100.000 poeng per år før man virkelig kan nyte godt av EuroBonus-fordelene.
Alt dette får også beslutningen om å tilby loungetilgang for reisende i Y+ til å rime ganske godt. Flyr man utenlands ut fra OSL vil det nå bli ganske attraktivt å velge Y+ fremfor vanlig økonomi. Lounge, FastTrack, Business Check-in, mer poeng m.m. At de undergraver C-klassens status - bortsett fra på interkontinentale reiser - er en annen sak.
Som sagt er dette spekulasjoner basert på den informasjonen som er tilgjengelig, men det blir spennende å se hva som skjer fremover. Spesielt i forhold til alle protestaksjonene (
http://www.petitiononline.com/mordi777/petition.html ,
http://www.facebook.com/group.php?gid=63003551304) blir det interessant å se hvordan SAS reagerer. Personlig har jeg ikke for store forhåpninger, men man vet jo aldri med SAS.