SAS og utfasingen av MD80

Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Fristende å ta en tur opp til Blytheville og forevige ankomsten ... Hmmm ....
 
Sidste MD80 ...

Idag kl ca. 1430lt forlader SEDIR OSL...Det er sidste ferry flight til Blytheville, hvor den hugges op, efter at DELTA har fjernet alt de kan bruge..
En æra er dermed diffinitivt slut i skandinavisk luftfart...
Fra forgængeren DC9 har SAS stort set fløjet med alle typer DC9/MD80.
Lige fra de første leasede DC9-32 fra Swissair, over DC9-51 fra Adria/JAT til MD90...nogle med stor succes og andre med mindre succes...
DC9/MD80 må tilskrives meget i skandinavisk flytrafik og historie...
Typen viste sig som en enorm arbejdshest overalt hvor den kom frem..
Personlig har jeg kendt til DC9/MD80 fra min allerførste dag i SAS i 1970 til idag hvor jo så sidste fly forlader skandinavisk luftrum...
Det er både en god dag men også en sørgelig dag...
DC9/MD80 du vil blive savnet..Jeg er sikker på at de fleste af os har en eller flere gange fløjet med typen, og jeg er ligeså sikker på, at vi alle vil savne den. Mon ikke vi alle kan en eller anden historie fra DC9/MD80 tiden...

Jeg har været med til at bære en kaptajn og i cockpit på hans sidste flyvning og også under juletrafikken haft passivt crew på "toiletseat"...Det er mange mange år siden, for de ville slet ikke være acceptabelt at gøre noget sådant idag..

Æret været DC9/MD80èrens minde

hilsen Ole
 
Re: Sidste MD80 ...

Helt slutt er det imidlertid ikke .... Det er fortsatt et betydelig antall MD80'er (og MD-90'er) i trafikk hos Allegiant og Delta. Et par finnes vel også hos andre operatører ..

Her er ex- OY-KIM sett i Atlanta for et par uker siden.

1614131_10152352988721036_4143279489316679536_o.jpg
 
Re: Sidste MD80 ...

Og her er SE-DIR etter de hadde blitt kvitt siste-flytur-festdeltakerne.

SE-DIR_2014-10-26.jpg


Eneste som var igjen var en støvsuger og en mimrende kaptein.
 
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Takk for posten din i dag sk931

Nå er SE-DIR forsvunnet vestover og utfasingen av MD-80 i SAS er avsluttet. En trist dag for min egen del, men slik er livet. Men at vi aldri fikk satt igjen en eneste DC-9 eller MD-80 i Skandiavia er sprøtt... Men, men, mange forlot jo SAS mens de fortsatt var i flybar stand, og en del av dem flyr fortsatt.

Men tiden med en Oslo lufthavn full av T-haler og lange elegante flykropper med motorene bak er over.
Det ble umulig for min del å dra opp og ta den siste avgangen med kamera i dag pga arbeid, dessverre. Jeg håper noen fikk med seg at det så ut som (på flyradaren vel og merke) den tok en lowpass etter avgang på OSL..

Takk for lang og tro tjeneste, jeg har fulgt SAS MD-80-flåte siden oktober 1985.
 
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

At skandinavia nå har tatt farvel med den siste MD-80 i SAS sin
tjeneste, og ikke har vi klart å få en eneste hel DC9 eller MD-80 på
museum, er rett og slett bare trist - og en skam i mine øyne. Får håpe
det blir muligheter senere, å frakte et "utbrukt" fly tilbake. Burde vært
et minimum, å ha en MD-82 i SAS farger ståenende (og gjerne en DC-9
også). Hadde en nydelig flight i fjor sommer med MD-82 i SAS Plus, men
savner fortsatt DC9-20 Sport også ja. Sukk..
 
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Ser på FR24 at LN-RMO akkurat tok av fra OSL? Ser ut til å være på vei nordover akkurat nå.. Noen som vet noe her? Trodde den siste hadde dratt fra OSL for en stund tilbake...?
 
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

LN-RMO parkerte for siste gang i Blytheville for to år siden ...
 
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Rare greier... noen på Værnes som kan se hva dette er? Bizjet med feil hex? Ingen rutefly som matcher ... Går rett over Trondheim sentrum nå ..
 
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Synderen...tatt fra balkongen hjemme.
 

Attachments

  • Orion.jpg
    Orion.jpg
    122.9 KB · Views: 1,002
Last edited:
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Nå skåles det vel i en pub der oppe siden man har klart å dra i gang en diskusjon på Flyprat :P
 
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

SE-DMC nylig fotografert i ørkenen med trøst fra en flygende kompanjong:

Den var LN-RMU da den fløy hos SAS ...

Star-maskinen er N545PT, forhenværende EC-GCV fra Spanair. var eid av SAS og hadde en kort periode registreringen SE-RJH før den ble sendt til Kingman.
 
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Den var LN-RMU da den fløy hos SAS ...

Sånn går det når man forumerer etter at Ole Blund har strødd om seg med sitt sovepulver. Nå i et mer våkent øyeblikk ser jeg at jeg faktisk har hatt gleden av å lande i Nice med denne maskinen, da under DMC-reg.
 
Back
Top