SAS og utfasingen av A340

DC 10-30

ScanFlyer Blue
Lurer på om noen vet når, og evt. i hvilken rekkefølge SAS planlegger å fase ut A340? RKP er jo allerede historie, men det er jo 7 fly igjen. Synes også å huske at det var en uttalelse fra SAS om at de muligens ville beholde flyene for å kunne ekspandere på IC siden flyene har tilnærmet 0 i annenhåndsverdi?
 
Re: Utfasing av SAS A340

RKF og KBC er planlagt ut før påske, ifølge info jeg fikk for et par måneder siden ..
 
Re: Utfasing av SAS A340

Står oppført på turen min til LAX neste mnd i alle fall:)

Er avhengig av bil med 4x4 så det matcher godt å fly med 340;)
 
Re: Utfasing av SAS A340

To A340 ut før påske, en A340 ut før sommeren deretter en A340 og en A330 i løpet av høsten. Ingen aning om registreringer bortsett fra at A330 trolig er RKH.
 
Re: Utfasing av SAS A340

Oii... Forsvinner de gamle A330-maskinene ut av flåten også?

Da blir det snakk om en ganske brukbar reduksjon av flåten sammenlignet med hva SAS har i dag, hvis ikke det bestilles flere A350.
 
Re: Utfasing av SAS A340

Var detikke planering å beholde noen A340 for satse på nye markeder?
 
Utfasing av SAS A340

Var detikke planering å beholde noen A340 for satse på nye markeder?


Jo, det var snakk om det, men nå har vi jo ikke hørt mye om hva som egentlig er planen for langdistanseflåten og langdistanserutene på en god stund. Så kanskje det kommer noen nyheter snart? Ikke så mange som velger å beholde A340 nå til dags, SWISS er et unntak.

Uansett, tar vi utgangspunkt i at SAS skal få levert 3 A321, 8 A350 og beholde 5 nye A330 er dette til sammen 16 fly. Det er det samme som de har i dag. Dermed kan de kvitte seg med 4 gamle A330 og 7 A340 og ende opp med samme flåtestørrelse som i dag, og dermed kan hele flåtefornyelsen ende med status quo heller enn ekspansjon.
 
Re: Utfasing av SAS A340

Med det som blir levert av A350 maskiner er det jo også mulig å kvitte seg med 1 av de gamle A330 maskinen, uten at antall widebodies går ned
 
Re: Utfasing av SAS A340

Kan noen kjapt forklare forskjellene på spesifikt SAS’ 330 og 340?

Rækkevidde blandt andet.. hurtig søgning på de to maskiner vil give dig svaret :)

Angående A350.. hvaf blev der af SAS' option på yderligere 6(?) maskiner? Den faste ordre og optionen blev vistnok meldt ud samtidig
 
Re: Utfasing av SAS A340

Jeg har tolket det ditt hen at de 3 stk a321LR var litt for å ´teste ut´og om det fungerer, ut-øker med flere:

“This is an entirely new aircraft type for SAS that is incredibly well suited to the Scandinavian market and our travel patterns. We are looking forward to launching new routes and to evaluate the A321LR in production,” says Rickard Gustafson, CEO, SAS.

Med 3-10 stk A321LR i flåten på long haul, får man straks større fleksibilitet og bl.a. mulighet til å flytte større long haul maskiner fra f.eks ORD, EWR med dager med lavt belegg, sette inn A321LR og benytte A330 på andre destinasjoner. Totalt sett vil dette innebære en ekspansjon.
 
Re: Utfasing av SAS A340

Angående A350.. hvaf blev der af SAS' option på yderligere 6(?) maskiner? Den faste ordre og optionen blev vistnok meldt ud samtidig

Ja, det var opprinnelig det, og sammen med de nye 330'ene ville det jo brakt widebodyflåten opp til 18 maskiner, som vel også ble fremhevet ..
321'erne har aldri vært nevnt som annet enn en utvidelse ...

https://eu.usatoday.com/story/today...order-with-airbus-includes-a350-900s/2459421/

SAS signed a memorandum of understanding (MOU) — short of a firm order — for eight A350-900 and four A330-300 planes as part of a renewal of its long-haul fleet.

The deal also includes upgrades of seven older A330 and A340 widebodies and an option to purchase another six A350 aircraft.
 
Re: Utfasing av SAS A340

Heisann!

Vi er i hvertfall satt opp med en 340 fra CPH til LAX i Juli mnd (og 350 hjem). :)

Kim
 
Re: Utfasing av SAS A340

Heisann!

Vi er i hvertfall satt opp med en 340 fra CPH til LAX i Juli mnd (og 350 hjem). :)

Kim
Ja, fra rundt 8. juni vil A350 primært opperere SFO,LAX,HND,PVG og HKG sammen med A340, da fire maskiner ikke er nok til A350 på alle avganger.

ORD, PEK og EWR som har vil få A350 nå i starten går da tilbake til A330 samtidig.
 
Re: Utfasing av SAS A340

Nå er det over en uke siden RKF var ute og luftet seg. Har den hatt sin siste ruteflyvning, eller er det bare tilfeldig? Hvis det har noe med corona å gjør, ville jeg jo tro at SAS ville «spare» timer og landinger på fly de likevel skal ha videre? Noen som vet fasit?
 
Utfasing av SAS A340

Har ikke fasiten (her), men de har jo litt reservekapasitet om dagen. Tipper den bare sitter der til de trenger den. Kan sjekke notatene mine senere i kveld ang tidsplan.
 
Re: Utfasing av SAS A340

RKF og KBC er planlagt ut før påske, ifølge info jeg fikk for et par måneder siden ..

Du har ju själv sagt att LN-RKF ska ut före påsk - så det är väl troligt att den ställs av nu - i samband med att SE-RSB har satts i trafik...
 
Re: Utfasing av SAS A340

Du har helt rett. Når jeg nå ser på lsita mi (som dog ikke er av helt fersk dato) står RKF med ut av trafikk 1/3. Klarer ikke lenger å huske alt dette i hodet .. ;)
 
Re: Utfasing av SAS A340

Det er vel lite trolig at noen av SAS’ A340 blir overtatt av et nytt selskap og får fly kommersielt når det er ferdig hos SAS?

Hva gjør SAS med interiøret - det er jo relativt nytt?
 
Back
Top