SAS og utfasingen av A340

Re: Utfasing av SAS A340

Her er forresten en liste over alle SAS sine aktive A340-300, og hvilken eier de er registrert på. Så vidt jeg kan se er fire av disse eid av SAS og resten er leaset.

LN-RKF - MSN413 - SAS Norge AS
LN-RKG - MSN424 - SAS Norge AS
OY-KBI - MSN430 - SL Canopy Ltd.
OY-KBA - MSN435 - SAS Struktur Göta Kommanditbolag
OY-KBM - MSN450 - SAS Struktur Göta Kommanditbolag
OY-KBC - MSN467 - SMBCL MU Co.
OY-KBD - MSN470 - Aurlands Ltd.

Så har SAS allerede i fjord sommer pensjonert en A340, denne var også eid av SAS.

LN-RKP - MSN167 - SAS Norge AS
 
Re: Utfasing av SAS A340

Du har helt rett. Når jeg nå ser på lsita mi (som dog ikke er av helt fersk dato) står RKF med ut av trafikk 1/3. Klarer ikke lenger å huske alt dette i hodet .. ;)

Skyliner melder denne nå sendes til huggern i dag. Fikk da 18,7 år hos SAS

Airbus A340 -313 413 LN-RKF SAS ferried 11mar20 CPH-CDT, for partout & scrap ex SE-REA
 
Last edited:
Re: Utfasing av SAS A340

Jeg tipper at SAS angrer de luxe på nå på at de har beholdt så mange A340 så lenge. Wuhan-viruset stopper jo all fjerne-østen trafikk i lange tider.
 
Re: Utfasing av SAS A340

Jeg tipper at SAS angrer de luxe på nå på at de har beholdt så mange A340 så lenge. Wuhan-viruset stopper jo all fjerne-østen trafikk i lange tider.

Om de skulle kvittet seg med disse tidligere så ville de jo måtte lagt ned ruter. Så den påstanden gir ingen mening.
 
Re: Utfasing av SAS A340

Jeg tipper at SAS angrer de luxe på nå på at de har beholdt så mange A340 så lenge. Wuhan-viruset stopper jo all fjerne-østen trafikk i lange tider.

Den må du forklare litt nærmere. Den situasjonen oppsto jo for bare et par måneder siden. A350 er jo erstatter for A340, så SAS kan jo ikke kvitte seg med fly før erstatteren er på plass. Det er jo også viktig, for alle flyselskaper, å ha kapasiteten klar når alt dette roer seg og trafikken tar seg opp igjen.
 
Re: Utfasing av SAS A340

Når SAS først har widebodys stående på bakken er nok A340 noe av det billigste å ha stående.
 
Re: Utfasing av SAS A340

Alle SAS sine A340 vil bli parkert nå.
Jepp, men i følge en tidligere post her så var uansett OY-KBC planlagt sendt til huggern før påske uansett, så tipper begge disse maskinene er ferdig for SAS.
 
Re: Utfasing av SAS A340

Denne henter hjem crew.
Maskinen går videre fra CDT til MLA nå...
Mulig de skal hente en maskin der nede? LN-RKO har vært der siden slutten av januar.

Edit:
LN-RKO er nå på vei fra MLA-CPH.
 
Last edited:
Re: Utfasing av SAS A340

Den må du forklare litt nærmere. Den situasjonen oppsto jo for bare et par måneder siden. A350 er jo erstatter for A340, så SAS kan jo ikke kvitte seg med fly før erstatteren er på plass. Det er jo også viktig, for alle flyselskaper, å ha kapasiteten klar når alt dette roer seg og trafikken tar seg opp igjen.


Jeg forsto det slik at de holdt fast på dem lenger enn opprinnelig planlagt fordi de så for seg å ekspandere rutenettet sitt. I stedet for å skyve dem ut etterhvert som først den siste A330 og nå de nye A350 kom. Men nå ser jeg det har skjedd store omveltninger på bare noen få dager.
 
Re: SAS og utfasingen av 340-300?

OY-KBI er nå på vei vestover som SK9155. Destinasjon TUS - Tucson.

Espen
 
OY-KBI, har ankommet Marana Airport og Sonoraørkenen i Arizona etter stopp i Phoenix. Det er her Pinal Airpark, en av verdens største flykirkegårder befinner seg. Maskinen skal nå plukkes fra hverandre og selges som deler mens motorene leveres tilbake til sine opprinnelige eiere.

Neste A34O forsvinner trolig ut i oktober og da sitter SAS igjen med 2 Airbus av typen A340-300.

Ingenting er bestemt hva som skal skje med disse ennå, men utviklingen innen det interkontinentale flymarkedet spiller inn, samt tidspunktet for når det omfattende og kostbare C-check på disse maskinene nærmer seg.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13882
 

Attachments

  • IMG_1827.jpg
    IMG_1827.jpg
    30.3 KB · Views: 316
Last edited:
Back
Top