SAS og utfasingen av 737-800

Fire maskiner virker å være igjen i flåten.

LN-RRG, LN-RRH, LN-RRL og LN-RRW. Alle fire har vært ute og fløyet i dag.

Må da være flere? RRE og RRF er vel igjen fortsatt også?

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

RRE har ikke fløyet siden 30.12 i fjor.

RRF stod som "parked" hos Planespotters tidligere i dag. Men ser den har vært en tur t/r AMS i dag.

Så da er det 5 aktive?

Ser SAS er satt opp på våres flyvning til TFS neste sommer for Ving, så de vil kanskje bruke de dem har igjen til charter?

Ser SAS er satt opp på våres flyvning til TFS neste sommer for Ving, så de vil kanskje bruke de dem har igjen til charter?

Ruteprogrammet som ligger inne på Ving.no er nok ikke oppdatert med flytype, går nok med A320neo med stor sannsynlighet.
Men kan jo plutselig dukke opp med 737-800 (hvis det er igjen noen da..).

Lita avsporing. Når (og kva for modellar) begynte SAS med 737 NG? Hadde SAS classic, eller var det berre Braathens som hadde det?

Lita avsporing. Når (og kva for modellar) begynte SAS med 737 NG? Hadde SAS classic, eller var det berre Braathens som hadde det?

SAS hadde er par 737-500 de arvet fra Linjeflyg, men ellers var 737 ny da de begynte med NG i 1998.

Samt at en del ex-Braathens-Classics ble med over og fikk SAS-farger.

SAS’ første bestillinger og opsjoner var på -600’er. Etterhvert ble ordrene modifisert. Forøvrig ikke uvanlig at en operatør gjør bestilling på en basismodell og justerer underveis.

https://boeing.mediaroom.com/1998-08-20-SAS-Unveils-its-New-Livery-On-First-Boeing-737-600

. Scandinavian Airlines System (SAS) unveiled its fleet-wide new livery painted on its first Boeing 737-600. A blue colored tail, red engines, and a redesigned corporate logo and signature highlight the airline's new corporate identity program. In 1995, SAS became the launch customer for the Next-Generation 737-600 twinjet when it placed its largest order ever for 41 airplanes, with an option for an additional 35. SAS plans to fly the new airplane on major European routes. The 737-600 is scheduled to be delivered next month pending Joint Aviation Authorities (JAA) type certification approval.

Last edited:
Et par - 500 ? De arvet vel alle -500 maskinene fra LIN?

Var jeg som tydeligvis ikke tok meg tid til å google. Linjeflyg hadde totalt 10 737-500 ser jeg nå.

Var litt før "min tid" så jeg skal ikke påstå hvor mange som ble med over.

Det var vel 12, inkludert et par som ikke var levert. Men tror ikke alle ble malt om og satt i SAS-trafikk.

Da har jeg tatt en titt i Åke Hall sin utmerkede bok Luftens Vikingar. Den gir som alltid eksakte svar på slike spørsmål. Linjeflyg hadde en ordre på 14 737-500. Av disse ble 9 levert før Linjeflyg ble kjøpt opp av SAS. I tillegg overtok SAS to av bestillingene som var gjort av Linjeflyg. Tilsammen har SAS altså operert med 11 737-500 som enten kom fra Linjeflyg eller skulle leveres dit. De tre siste av bestillingen på 14 ble leaset ut til British Midland og senere kjøpt av dem. De 11 som var i SAS tjeneste ble alle malt i SAS farger og fikk viking navn

Da har jeg tatt en titt i Åke Hall sin utmerkede bok Luftens Vikingar. Den gir som alltid eksakte svar på slike spørsmål. Linjeflyg hadde en ordre på 14 737-500. Av disse ble 9 levert før Linjeflyg ble kjøpt opp av SAS. I tillegg overtok SAS to av bestillingene som var gjort av Linjeflyg. Tilsammen har SAS altså operert med 11 737-500 som enten kom fra Linjeflyg eller skulle leveres dit. De tre siste av bestillingen på 14 ble leaset ut til British Midland og senere kjøpt av dem. De 11 som var i SAS tjeneste ble alle malt i SAS farger og fikk viking navn

Det ble elve, men bare 8 hadde SAS farger, mens 3 ble straks lånt ut til BMI. De gikk i LIN lakk inn i malehangar og kom ut som BMI.

Attachments

• SAS.JPG
    SAS.JPG
    24.7 KB · Views: 522
Du har helt rett BU662. Det var 3 stk som ikke var i SAS farger. Åke Hall skrev at alle ble malt i SAS farger og han pleier vanligvis å være meget nøyaktig av seg så derfor skrev jeg det. :)

Back