SAS og utfasingen av 737-800

RRL hadde jeg før et par uker siden. Må ha vært en av de siste turene for SAS.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

Nå som LN-RRL også har forlatt flåten sitter vel SAS kun igjen med en maskin i Star Allianse farger? Er det ikke slik at alle selskaper i Star Alliance skal ha et visst antall maskiner i disse fargene?

Høres ut som at SAS har fått et tilbud på de resterende -800’ene de ikke kunne si nei til. De skal visst ut av flåten senest i april. Tipper de skal konverteres. DHL eller Amazon ..

Dermed blir det nok omstokking i utfasingen av -700’ene og mere NEO’er til Norge for å kompensere.

Last edited:
Litt artig at den har fått samme reg. som når den fløy for Air Europa tidligere på 2000-tallet. Har spanske myndigheter samme regler rundt gjeninnføring/re-registrering av maskiner som her til lands?

Ja , med mindre det er noen særlige grunner til å fravike regelen.

Med mindre noe har endret seg nylig, skal alle ut i mars.

Det forhandles om forlengelse av lease for noen av -700'ene for å kompensere.

LN-RRJ skal til en ny operatør, Thai Summer Airways. HS-STD er reg'en. Det blir deres første aktive fly. To tidligere bestillinger kom aldri i trafikk.

HS-TSD......STD er vel noe men risikerer i Pattaya, siden flyet jo skal "dit" :lol:

Eies nå av kinesiske Minsheng Financial Leasing såvidt jeg kan se

Ser ut som at det har vært noen nylige endringer. Alle -800'ene skulle egentlig ut av flåten nå i mars grunnet salg, men det ser ut til å ha blitt forsinket.

Så det vil (trolig) forbli 4 -800'er til over sommeren, men de fleste -700'ene vil bli faset ut i løpet av sommerprogrammet.

737-883 LN-RRS omregistrerad N325FL 2021-11-19 Bank of Utah Trustee. Parkerad på Arlanda sedan 2021-03-13. Ska till DHL.

Nå på vei mot Kina via Anchorage for konvertering. (ignorer bildet)

aa22634c1803d6b02dbf38a81f26df02.jpg

LN-RRT melder Skyliner at forsvant fra ARN i dag, for et videre liv som frakter. men må vel først konverteres

Boeing 737 -883 28326 1036 N326FL Flight Lease ferried 09jun22 ARN-ALA prior freighter conversion ex LN-RRT

Back