SAS og utfasingen av 737-700

Som Pittern skreiv over, testflyvning for TUM i dag.
SK9270 OSL1400 - 1430OSL 19OKT23
(Alt LT)

Så skal den fly til Shannon, Irland neste uke.
SK9125 OSL1415 - 1535SNN 26OKT23
(Alt LT)

Så går turen fra Shannon over til Ottawa litt seinere ut i november.

LN-TUM er nå på vei til Ottawa, og Vi Menn's artikkel er ute.

https://www.klikk.no/produkthjemmes...83gGyZ3BAK8kdwgBBjpIkKgDTXBRxd3UM2hGAZpWRUQ4I

En oktoberkveld, etter tur til sommervarme Alicante og en kveldstur til snødekte Evenes, landet Boeing 737-700-maskinen LN-TUM fra SAS for aller siste gang som rutefly i Norge. Første gang det tok av, var det med det norske flagget på haleroret. For de fleste; en flyavgang i endeløs rekke. For de innvidde; avslutningen på en epoke i norsk luftfart – nesten på timen 25 år etter at siste rutefly lettet fra Fornebu, 18 år etter at hele Norges Braathens SAFE forsvant og fløy inn i evigheten.

Det var jo også det siste flyet BU fikk levert fra Boeing. Og mitt første møte med den ble til et godt minne.

En lørdag i slutten av april 2002 oppdaget jeg til min glede at det var den jeg skulle ha som flight mech til FAO og ACE. Det var start på en charterserie fra BGO, og vi skulle videre tomme til ACE for overnatting. Forøvrig var det en liten hær med kameraene klare på FAO for å logge et nytt fly... og selvfølgelig dukket portugisisk luftfartstilsyn opp for å kontrollere oss. Ikke mye å sette fingeren på, nei.

Til OSL bar det dagen etterpå med en festlig gjeng med funksjonshemmede barn fra Casas Heddy med ledsagere. En uforglemmelig tur.
Og TUM? Den oppførte seg prikkfritt hele veien, så det var en behagelig tur på jobb.

Mitt bidrag fra SK737 er nå ute på Youtube. På kanalen ligger også siste tur med 737-600-https://www.youtube.com/watch?v=_pRTLstMZgM

Beträffande 737 LN-RPJ: var "last service" 20 december 2023 eller flög den något mer innan testflight 2 januari 2024 ?

Beträffande 737 LN-RPJ: var "last service" 20 december 2023 eller flög den något mer innan testflight 2 januari 2024 ?

Fløj OSL - RZE den 9/1-2024

RZE - CGN - AMS - CPH - OSL i dag 10/1-2024

Krigen i Ukraine kører desværre stadigt videre.

Back