SAS og utfasingen av 737-600

Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

På alle avganger der det er 0-135 passasjerer (CS300 er 135 pax i en standard-konfigurasjon) Man sparer temmelig mye drivstoff hvis man slipper å dra rundt på de ekstra tonna som en NG medfører kontra f.eks en CS.

Ja, det skjønner jo jeg og. Men spørsmålet mitt er om der er mange slike ruter der man har problemer med å fylle 140 seter... Og om det veier opp for kompleksiteten med å ha en ekstra flytype...
 
Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

Ja, det skjønner jo jeg og. Men spørsmålet mitt er om der er mange slike ruter der man har problemer med å fylle 140 seter... Og om det veier opp for kompleksiteten med å ha en ekstra flytype...

SAS har veldig mange -500, -600 og -700, og de flyr vel med et snittbelegg på under 100 pax pr avgang. Hva som lønner seg vet vel bare SAS, og spørsmålet er om de har råd til å gjøre det som evt lønner seg.

Et mindre fly gir også muligheten til å ha høyere frekvens på tynnere destinasjoner (Nord-Norge, Kristiansund, Molde osv), samt opprette nye destinasjoner som ikke er lønnsomme med NG.

Det blir spennende å se hva de velger. Vi har sett et SAS som er litt mer på hugget i det siste (ordre på NEO, 320 inn i flåten, flere 73W og 73H, en ny 340), så vi kan jo håpe det blir fortgang i flere flåtefornyelser.
 
Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

Sjansen er vel stor for at -600 går i kverna ved tilbakelevering?

Regner med de blir faset ut av passasjertrafikk lenge før de når max cycles eller timer. Med lave leasingkostnader må de vel duge bra til bruk med lav utnyttelsesgrad da, f.eks. bizjet - eller kanskje tynne frakteruter?

Er det ikke rom for å få en steike god deal på disse for videre leie/leasing?

Fornyet ikke SAS leasingkontrakten for en -600 nesten gratis for et års tid siden?
 
Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

Det blir spennende å se hva de velger. Vi har sett et SAS som er litt mer på hugget i det siste (ordre på NEO, 320 inn i flåten, flere 73W og 73H, en ny 340), så vi kan jo håpe det blir fortgang i flere flåtefornyelser.

En L/H ordre er vel ventet i sommer. Står ihvertfall at en ordre på L/H skal komme i år i SAS sin årsrapport. Kanskje på Paris Airshow :D
 
Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

Er det ikke rom for å få en steike god deal på disse for videre leie/leasing?

Både og. Blir leasingen for lav så er det ofte mer lønnsomt for flyets eier å skrote det og selge delene
 
Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

Når er planlagt ferry av RPU fra OSL?

Og er det klar hvilke andre -600 som står som nestemann ut og når?
 
Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

Ok tack men...på Flightradar24 får jag svaret "No flights were found" dvs.inga flighter reg.o "blank sida" (som LN-RPU o.fortfarande OY-KAP)
 
Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

Ok tack men...på Flightradar24 får jag svaret "No flights were found" dvs.inga flighter reg.o "blank sida" (som LN-RPU o.fortfarande OY-KAP)

Flightradar 24 visar inte alltid verkligheten.
 
Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

Hej alla!

Mitt första inlägg på Flyprat. Jag har tidigare skrivit lite sporadiskt på nedlagda G-kraft, och någon enstaka gång på Flygtorget (som ju ytterst sällan har några seriösa inlägg).

Jag konstaterar bara att SE-DTH lever och frodas och har idag gjort en rundtur Stockholm - Dublin och är just nu på väg till Zürich.
Min fråga, om någon här kan svara på den, är varför Flightradar24com.data inte längre registrerar just den maskinen (sen 7:e juni i år) medan den syns på själva radarbilden. Detsamma gäller, som Alexander ovan påpekar, också OY-KAP.
Motsatsen gäller SE-RES, som listas på datasidan, men aldrig syns på radarbilden.

För övrigt, ett stort tack för en intressant och lärorik sida; jag lovar att återkomma om jag har åsikter!
 
Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

De holder på å oppgradere databasen - bl.a. for å korrigere dette. Be patient! :)
 
Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

Da skal RPU være ferget til SNN for lagring. Har leasingselskapet nå overtatt denne eller er den fortsatt i SAS sine bøker?

Boeing 737 -683 28312 407 LN-RPU SAS ferried 07nov13 OSL-SNN in basic cs for onward storage ex OY-KKP
 
Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

Iflg Ttech i en annen tråd så er det 11 B736 igjen på SKO. Når jeg sammenligner denne lista med planespotters, så virker det som det bare er 3 maskiner igjen med 120 seter på SKO, resten har 123 seter. Der finnes flere B736 med 120 seter med de er basert på SKS. Individene det gjelder er: LN-RPX,LN-RPZ og LN-RRX

Spekulasjon:
Kan det tenkes at disse tre tar samme vei som LN-RPU innom kort, og blir erstattet med innkommne B73W og B73H? Da vil vel nettoøkningen i flåten bli ca 0.....SKS vil ha kun B736 med 120 seter, mens SKO vil ha kun med 123 seter.
 
Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

Er LN-RRX i SNN for phase out eller vedlikehold? Fløy SK9125 03JAN14 iflg FR.

I tilfelle phase out så ser jo teorien min over ut til å stemme :D
 
Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

C-check. Tillbaks i trafik JAN op OSL bas.
 
Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

SE-DTH har fått nye eiere og vil få ny registrering LN-RGK effektivt tirsdag morgen.
 
Re: Levetid og utskiftning SAS sine 737-600?

SE-DTH har fått nye eiere og vil få ny registrering LN-RGK effektivt tirsdag morgen.

Enn å ''ødelegge'' en så fin å ren serie med reg da... det tyder da nok på at det ikke blir noen flere B738 med det første da... (Altså nye bestillinger...)
 
Back
Top