SAS og utfasingen av 737-400/-500

Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Er det noe nytt med tanke på utfasing av 734 og 735 flåten til SAS?
Hva er status nå?
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Er det noe nytt med tanke på utfasing av 734 og 735 flåten til SAS?
Hva er status nå?
Det ser ut som om LN-BRO er ute. Den fløy til OSL(?)-BOH 9/12 og ble strøket av LN-registeret 31/12.

Resirkulering? :(
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Hvor mye fikk SAS for LN-BRO?
:cry:

Ingenting i alt, fordi flyet ble alrede solgt i BU sitt tid. De hadde perfect timing, fordi de ble tvunget a selge mange av sine 737CL för 9-11. Sa fikk de en ganske god pris for sine fly i denne tid.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Vil man få en netto kapasitetsreduksjon når flåtefornyelsen er komplett? Det er jo et par -700 og -800 som skal inn, men det er vel langt fra like mange som de 10 737CL + 26 MD80 som skal ut.

Hva med 737-500? Det er ingen nye fly på vei inn i denne størrelsesklassen. Det betyr at antall fly i denne størrelsesorden i Norge vil bli halvert.
 
Vil man få en netto kapasitetsreduksjon når flåtefornyelsen er komplett? Det er jo et par -700 og -800 som skal inn, men det er vel langt fra like mange som de 10 737CL + 26 MD80 som skal ut.

Nei, det er rundt 20 eller deromkring -700 og -800 som er på vei inn, samt et uvisst antall A320. Er endel poster om det her på forumet, så med en 1:1 bytteforhold vil det bli netto vekst siden flyene som kommer inn i snitt er større en de som forlater Flåten

Hva med 737-500? Det er ingen nye fly på vei inn i denne størrelsesklassen. Det betyr at antall fly i denne størrelsesorden i Norge vil bli halvert.

Er jo i stor grad -700 som kommer som erstattning her, også antar jeg det blir å trikse og mikse litt med -600 og -700 for å få kabalen opp. Men netto vil det være en økning i antall seter
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Hvor mye fikk SAS for LN-BRO?
:cry:

Ingenting i alt, fordi flyet ble alrede solgt i BU sitt tid. De hadde perfect timing, fordi de ble tvunget a selge mange av sine 737CL för 9-11. Sa fikk de en ganske god pris for sine fly i denne tid.

Braathens gjennomføre såkalt sale and lease back, altså salg og tilbakeleie, av en drøss maskiner i årene før SAS kjøpte selskapet. Egenkapitalen som ble tilført bidrog vel til å forlenge selskapets levetid. I dag eier SAS bare en Boeing 737-500, mens de andre er leiet. Regner med at disse flys helt til de respektive leieperiodene er over?
 
Last edited:
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Ble jo plutselig noen 737 600, 700 og 800 tilgjengelig i Ungarn nå (Malev). Noe for SAS? I følge Wikipedia er snittalderen på flåten til Malev 4,6 år så de fleste flyene er ganske nye.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Tror ikke SAS har ökonomi til det. Fordi da hadde de alerede gjort det. Kanskje Nas tar inn flere -800 for å ta större markeds andeler etter alle konkurser..
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Ble jo plutselig noen 737 600, 700 og 800 tilgjengelig i Ungarn nå (Malev). Noe for SAS? I følge Wikipedia er snittalderen på flåten til Malev 4,6 år så de fleste flyene er ganske nye.

SAS har allerede sine flåteplaner fastlagt de nærmeste årene.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Braathens gjennomføre såkalt sale and lease back, altså salg og tilbakeleie, av en drøss maskiner i årene før SAS kjøpte selskapet. Egenkapitalen som ble tilført bidrog vel til å forlenge selskapets leveperiode. I dag eier SAS bare en Boeing 737-500, mens de andre er leiet. Regner med at disse flys helt til de respektive leieperiodene er over?

BRJ ble den eneste 737CL pa SK sin balanse. Flyet er rett under scrapping processen i Kemble.

Ellers sa stemmer det, de andre flyene gar tilbake da deres lease-kontrakter utlöper.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Vet du hvor lenge det er igjen av disse leiekontraktene? Sånn cirka.

Jeg vet det "sann cirka", men jeg vil ikke legge sapass sensitiv info ut. SAS har pa short-notice flere ganger i de siste arene forlenget leie-avtalene i siste minutt. BUD kommer til hodet, men det ble flere.

Jeg tror likevel at SAS sin Arsrapport gir en visst indikasjon, siden det egentlig skulle inneholde en flate-oversikt og flateplan. Ellers sa ma du punge ut liten NOK's og skaffe deg en premium account hos ATDB.aero.

Sorry, det ble trolig ikke de svar du hadde hapet pa, men her er det svaert betydeliger summer pa spill...
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Så et bilde av SE-RER i malingshangaren på facebook. En 737-700 fra et kinesisk selskap. Kommer visstnok "hjem" i løpet av februar
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Hvor? Hvem? Kan du legge ut bildet.


Here you go ;)


utennavnrwj.jpg
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Ser det er ex Astraeus maskiner, som også har vært hos Air China.

SAS is to acquire B737s SE-RER (30736 ex N361ML, G-STRC, B-5063, N341MS) & SE-RES (30737 ex N362ML, G-STRD, B-5064, N343MS) in April. New B738s on order for delivery this year are LN-RGA (39397), LN-RGB (38034), LN-RGC (41257), LN-RGD (41258), LN-RGE (38037), LN-RGF (38038), LN-RGG (38039), LN-RGH (41266) & LN-RGI (35646).

http://www.flightglobal.com/airspace/blogs/john_dyer/default.aspx
 
Back
Top